27 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

27 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

1 Kitap okudum Adı: Türk Saz Şairleri Yazarı: Ord. Prof. Dr. Fuat Köp- rülü Türü: Edebiyat tarihi Yayınlayan: Milli Kültür Yayınla- tan, Türk Dili ve Edebiyatı serisi | Baskı: Güven Basımevi 1962, 182 sayfa 750 kuruş. İsteme adresi: Sa- mi Güneyçal, Kızılay, Kocabeyoğlu Pasajı, alt kat, Ankara. Kitap: Prof. Fuat Köprülü, birdev- rin ünlü edebiyat tarihçilerinden ibi- ridir. Devrinde yaptığı araştırmalar ve çalışmalar, bugün artık yetersiz ve eksik de olsa, günü-için oldukça fayda sağlamıştır. Bilhassa Edebiyat Tarihinin saz sairleri ile ilgili dalın- da yaptığı araştırmalardan bir kıs- ım bugün dahi tazeliğini muhafaza ediyor. "Türk Saz Şairleri" adını taşı- yan seri yayınların şimdiye (Okadar Milli Kültür yayınları arasında üç: cildi çıktı. Son çıkan cildin sayfa numarası 516 olduğuna göre, her cilt aşağı yukarı 170 sayfa tutuyor. İlk ciltte Köprülü, Türk Edebiyatında Âşık tarzının menşe ve tekâmülünü anlatıyor ve XVI ile XVII. o yüzyil saz şairlerinden örnekler veriyor. İ- kinci cilt Cevheri, Âşık Ömer ve Ka- racaoğlana ayrılmış. .Üçüncü cilt, XVIII. yüzyıl sazşairlerini sıralıyor. Herbirinin şiirlerinden örnekler var. Beğendiğim: Türk Saz Şairleri" adlı kitap, memleketimizde son yıl- larda üzerinde yeterince durulma- yın edebiyat tarihi konusunda ger- çekten faydalı bir oçalışma örneği gösteriyor, İktisadi tarih, siyasi ta- rih gibi edebiyat tarihini de iyi bil- mek gerek. Köprülü'bu konuda iyi bir çaba göstermiş.' * Beğenmediğim : Ne var ki Köp- rülü, zügürtleyen zenginin eski def- terlerini karıştırması gibi, şahsi ka- biliyetsizlikleri ve beceriksizlikleriy- le işbilmezliği yüzünden politikanın dışına itildiğinde, vaktiyle yazdığı kitaplar karıştırarak bunları yeni- den bastırmak ve yeni araştırmala- ra girmemek gibi kolay bir yola sap- mış, aradan geçen otuz yıla yakın zamanının edebiyat tarihine getirdi- ği yeniliklere çok kere gözyummuş. Sonuç: "Türk Saz Şairleri" herşeye rağmen edebiyat meraklılarınca oku- nur, bir eserdir. Biraz eski de olsa, gerçekten derlitoplu bir araştır- madır. İlhami SOYSAL AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Sinema Ölüm Gemisi — Bir alman prodüksi- yonu olan film son 'derece iyi işlen- miş. Konu, pasaportunu kaybeden bir gemicinin herşeyimi kaybetmesi. Horst Bucholz maceraperest gemici- yi oynuyor ve son derece iyi bir kom pozisyon yaratıyor. Bir fahişenin ya- nında pasaportunu kaybeden o Buc- holz, mermi Ve silâh kaçıran bir ge- mide iş bulabiliyor. Zira bir başka yerde çalıştırılamıyor. Elke Sommer, filmin baş erkek artistinin sevgilisi. Ancak 15 . 20 dakika sahnede e nüyor, gerisi diğerinin omuzlarında.. sonunda bir salda denizin ortasında gerçekle karşı karşıya (o kalıyor ve film bitiyor. Görülmesi gereken bir film.. (Ankara) Hazreti Lut'un Gazabı — Meşhur "Sodom ve Gomara" efsanesi. Son derece masraflı, ama o derece de başarısız bir film... Film hakkında daha çok şey öğ- renmek için sinema sayfamızdaki "Bir Film Gördüm" başlıklı yazıyı okumanızı salık veririz, (Ankara) Ayşecik, Canımın İçi — Gözyaşı gud- delerine hitap eden yerli bir kurde- lâ. Diğerlerinden farklı değil. Film- leri hasılat rekoru kıran küçük yıl- dız Zeynep Değirmencioğlu, bu defa sarhoş bir babanın kızı rolünde, se- yircileri bol bol ağlatıyor. Bir de, fil- min sonunda bütün anneler kendi kız- larının Zeynep gibi olmadığına ha- yıflanıyorlar, o kadar!.. (Ankara) Sergi İlkbahar Sergisi: Ankara Türk Dev- rim Ocağı, 21 Nisan 1963 Pazar gü- nü, Mithatpaşa caddesindeki İstan- bul Yüksek İktisat ve Ticaret Mek- tebi Mezunları Cemiyeti Genel Mer- kezi Salonunda Üçüncü Resim Ser- gisini açtı. Tanınmış ve tanınmamış 37 ressamın 75 parça eserinden mü- teşekkil sergi, açılış günü büyük bir ilgiyle (karşılandı. o Natürmorttan peyzaja, peyzajdan nonfigüratife ka- dar çeşitli çalışmaları bir araya ge- tiren serginin, sanatseverlere karşı- laştırma imkânı vermesi bakımımdan, Ankara Devrim Ocağının büyük bir başarısı olduğu söylenebilir. Her yıl, "İlkbahar" ve bir de "Güz" sergisi, düzenleyen' Ankara' Devrim' Ocağı- nın sanat lev büyük bir il- giyle izlenmektedir Farklı. yaşlarda, değişik sanat an- layışındaki kimselerin bir salonda yanyana gelmelerini sağlayan Anka- ra Devrim Ocağının olumlu çalışma- ları takdirle karşılanmıştır. Sergi, 21 Mayıs 1963'e kadar açık kalacaktır. Çağdaş Venedikli Ressamlar i Sanat- severlere, 26 Nisan 1963 Cuma günü saat 18'de İmar. ve İskân Bakanlığı salonunda açılacak olan "Çağdaş Ve- nedikli Ressamlar Sergisi"ni görme- leri salık verilir. Sanatın beşiği sayı- lan Venedik, herhalde bu sergiye iyi eserler göndermiştir. Sergi, 8 Mayıs 1963'e kadar açık kalacaktır. A.B.D. Deniz Kuwvetleri Sergisi: 26 Nisan 1963 Cuma günü saat 17'de Amerikan Haberler Merkezi o Sergi Salonunda açılacak olan "A.B.D. De- niz Kuvwvetleri Resim Sergisi" sanat- severlere salık verilir. Kitaplar Köy Enstitüleri Hatıraları: (o "Yatılı Okul ve Köy", "İdi ile Bidi", "Çalış- kan Toskin", "Kararak" ve "Kadı ile Dudu" adlı eserlerin yazarı İ. Safa Günerin "Köy Enstitüleri Hatırala- rı" adlı eseri, okumak için çırpınan halkın yüreğinde bir sızı, gibi yatan' Köy Enstitülerinin tatlı hatıralarıy- la dolu bir eser... 168 sayfalık büyük boy eserinde İ. Safa Güner, bugün yeniden açılması için savaşılan Köy Enstitülerinin insanı tâ içinden sar- san hatıralarını bir araya getirmiş. Enstitülü öğrencilerin yazı ve şiirle- riyle süslü kitabı baştan sona okut- madan bırakmanın imkânı yok. "Köy Enstitüleri Hatıraları'nda bu halkın kalbi çarpıyor. 1963'te yayımlanan eseri, Köy Enstitüleri dâvasını savunan bütün aydınlara, salık, veririz. (o Dili güzel, düzeni güzel, amacı güzel, kısaca güzel bir eser... AKİS/21