21 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

21 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER, Burada Hüsamettin ve henüz hüviyeti tesbit edilemiyen diğer şahsa veda e- den Zeki Eratamanı kılavuzlar Meriç nehrinden geçirdiler ve (Yunanistan topraklarına bıraktılar. Üsküdar geçildikten sonra.. üebbet mahküm, Yunanistan top- raklarına 4 , 5 kilometrelik bir me- safedeydi ki, İstanbul Polisi firardan ancak haberdar olabildi. Haydarpaşa Numune Hastahanesi Beyin Cerrahi Kliniğinin biri erkek biri kadın iki has- tabakıcısı, o gece Eratamanın uzun süre odasında ışık yakmamasından ve mütadı hilâfına tuvalete çıkmamasın- dan şüphelendiler, önce kapıyı çaldı- lar, içeriden ses alamayınca servis nö- betçi doktoru Fuat Adıgeyi haberdar ettiler. Bu sırada jandarma da has- tabakıcıların hareketlerini takip edi- yor, fakat hiç bir müdahalede bulun- muyordu. Bekir ve Nazime adındaki hastabakıcıların ihbarı üzerine Erata- manın odasına giden Dr. Fuat Adıge, kapıyı kurcalayıp da ses alamayınca, Jandarma eri Mustafa Akaydan, mah- kümün nerede olduğunu sordu. Jan- darma eri bu soruya — Ben getirdim, içeriye koydum. Sonra da odasından hiç çıkmadı. Ben birbuçuk saattir bu koridordayım. Baş- ka çıkış kapısı da yok. Buradan geçme- diğine göre, içeridedir. Hiç rahatsız et- meyin" cevabını verdi Ancak bu sözlerle tatmin olunma- yın Dr. Fuat Adıge, önce hastahane polisini, sonra da nöbetçi şefi Dr. Mus- tafa Ünalı durumdan haberdar etti. İki doktor ve polis Eratamanın odası- nın önüne geldiler. Bu sırada oradaki bir masanın üzerine çıkıp, kapının üs- Akisec Eva P31, Ağust Os , 1963 tarihli derginizin 12. sayfa- sında "Meclis Bir Avuç Saçma" başlıklı yazınıza cevaptır: 33 lokomotifin ihalesi ohâdisesini Meclise getiren Millet Partili Milletve- killeri yalnız halka ve hakka hizmet etmişlerdir. - Hi eye çamur at- mamışlar ve iftira etmemişlerdir. Şimdi hâdiseleri ve hakikatleri ko- nuşturacağız ve ithamlarınızı cevap- landıracağız : Evvelâ basında ve sonra takririmiz- de yer alan mühim bir hususu inkar ediyorsunuz, General Motors lokomo- AKİS/12 tiflerinin tercihi için gayret gösterme- diğinizi söylüyorsunuz. 25.Mayıs.1963 o tarihli onüshanızda aynen "Amerika'nın, AD kredisinden memleketimize verdiği 10 milyon do- larla Devlet Demir Yolları için alına- cak 33 dizel elektrik lokomotifinin iha- lesi bu haftanın başında yapıldı. Yal- nız ortada bir mesele vardır: Halen eski ihale kanunu o yürürlüktedir. 10 milyon dolarla en iyi mi, yoksa en u- cuz mu lokomotifler alınacaktır? Bir tarihte en ucuzu tercih edilerek alı- nan gemilerin akıbeti göz önünde bu- lundurulursa, en iyi lokomotiflerin bu- lunup alınmasını şiddetle istememek imkânı yoktu Anlaşılıyorki, ucuz etin yahnisi sa- dece bizde değil, heryerde tâdsız olu- yor." denilmektedir. Bu yazmızdan üç gün evvel zarflar açılmış ve en pahalı teklifin General Motors Firması tarafından yapıldığı anlaşıllmıştır. o Henüz teklifler tetkik safhasında idi. General Motors'un lo- komotif ilanıyla (osüslü bu nüshanıza "Ucuz etin yahnisi heryerde tadsız o- luyor." diye yazdığınız yazı, bu firma lehine gösterilmiş bir gayret değil de nedir? oOUcuz teklif veren firma mü- messili aleyhinde, 3.Ağustos. tarihli nüshanızda yer alan ağır ithamların ve hücumların manâsı nedir? Şimdi- ye kadar hangi İhale işinde, ucuzun aleyhinde, pahalının lehinde böyle bir gayret gösterdiniz? Lokomotif, gazete ve mecmualarda yapılan ilanlara göre o herkesin satın alacağı harcıâlem bir mal değildir. Tek alıcısı Devlet Demir Yolları'dır. O da ilânlara bakarak lokomotif almaz. Derginizde yüksek ücret mukabili çı- kan lokomotif ilânlarının garabeti ba- sının da dikkatini çekmiştir. Bu mev- zudaki eski ve yeni neşriyattan birer misâl verelim: 1 — 18.Temmuz.1963 tarihli Cum- huriyet gazetesinde şöyle denilmekte- dir : (Bir üniversiteli okuyucum da me- rak etm "— Hi ümmi yakın bazı dergi ve gazetelerde durmadan yabancı bir şir- ketin lokomotif ilânları çıkıyor. Tür- kiye'de Demir Yollan tek alıcı olduğu- na göre bu ne demek?" diye soruyor. lahi bilmemki ne demek? El- reklâm verileceğine, yetkili ve ilgili kişilere birer broşür gönderilse iş daha ucuz olabi- lirdi. Ama bilindiği gibi bazı işler o kadar ucuza yürümez İçinde Sülün Osman'dan tramvay satın almış olanlar, bulunduğuna göre, belki de bu reklâmları görüp lokomo- tife talip olanlar da çıkabilir.) — 30.Ağustos.1963 tarihli (oOEks- pres gazetesinde ise şunlar yazılmak- tadır .. Şüphesiz ihaleyi alan şirket, Bugbakanla yakınlığını dikkatte ala- rak Akis dergisine, yapılacak yorum- lan bile bile ilân vermiş, hattâ bunda bir kastı olmuştur. Bu bir ticari oyun olabilir. Bu noktada derginin, bu ti- cari oyuna düşmemesi düşünülebilirdi. Fakat dergi, ticari mülâhazalarla menfaatim düşünmüş ve ilânları, -hem de ticari hiçbir fonksiyonu olmıyan- lokomotif ilânlarını kabul etmiştir..." Temas ettiğimiz hususlar, General Motors lokomotiflerinin tercihi yolun- da gayret gösterdiğinizi ifadeye kâfi değil midir? Bu gayret için iddianız veçhile açık bir tazyik veya tehditte bulunmak şart mıdır? Yazınızda Devlet Demir Yolları'nın tevcih sebeplerini Bakanlıklar arası iktisadi kurulun varit gördüğünü de iddia ediyorsunuz. Başbakan Yardım- cısı Ekrem Alican Mecliste yaptığı konuşmada, lokomotifi dığım, bu işin Devlet Demir Yollarına ait olduğuna karar verdiğini belirtmiş- tir. Görülüyorki Mecliste söylenenleri dahi yanlış aksettiriyorsunuz. Yedi kişilik teknik komitenin bire karşı altı üyesinin kararıyla General Moto lokomotiflerinin (o diğerlerine tercih "edildiğini de ileri sürüyorsunuz. Bahsettiğiniz komite, teknik bir komi- te değil, satınalma komisyonudur. İçinde teknik bilgileri bulunmayan üyeler vardır. Mecliste çek şudur: İhaleyi yapacak olan satınalma ko- misyonu kendisini teknik bakımdan kâfi görmediği için beşer kişilik oki teknik komite kurmuştur. açıkladığımız üzere ger- Bunlardan fabrikalar dairesi müte- hassıslarından kurulan hey'et kendi- sine verilen vazife çerçevesinde tetki- katını yapmış ve General Elektrik Lo- komotiflerinin oOGeneral Motors lo- komotiflerinden üstün olduğu ve ter- cih edilmesi o icabettiği yolunda itti- fakla rapor vermiştir. Cer Dairesi mütehassıslarından ku- rulan komisyon ise, General Elektrik lokomotiflerinin tercih edilmesi yo- lunda bir muhalife karşı dört kişinin ittifakıyla karar vermiştir. Bu raporlar muvacehesinde Gene-