21 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

21 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SİNEMA yamayan yeni gençliğini suça iten se- bepler nelerdir ve niçin suçlu ötüyor- lar? Bu çeşit bir problemi çözümleme- de, çokluk, o senaryocularla rejisörler ortak ve dış görünüşü hemen hemen her çeşit sınıftan seyircinin ilgisini ü- zerine çekebilecek bir türü, polisiyeyi ele alıyorlar. Cinayet, ya da soygun- dan yola çıkılıyor, soruşturma sıra- sındaki gelişen olaylar dizisinde ise, kahramanların çevreleri, (yetiştikleri ortamlar ve kişiliklerinin toplamından da birtakım çözümleme gerçekleri or- Öldüren Dakikalar" yeni alman sinemasının en iyi üç er- kek oyuncusunu, Hardy Krüger, Ma- rta Adorf ve Horst Frank'i de bir ara- ya toplamaktadır. Rejisör Alfred Weidenmann'ın fil- minde bu üç oyuncu, çiçeği burnunda üç genç gangsteri canlandırıyorlar. O- lay Berlinde geçmektedir. İki (oBer- linli ve bir Münihli genç, akşamüstü istasyonda buluşuyorlar ve Berlinli- lerin uzun bir süredir £ tasarladıkları İşçi Sigortaları Kurumunu ( soymayı tatbik alanına koyuyorlar. (o Buluşma akşamüstüdür ve soygun geceyarısına doğru yapılacaktır. Bu aradaki mesa- feyi kapatmak için üç genç dağılıyor- lar. Münihli (M. Adorf) oteline gidip sevgilisi ile bir telefon konuşmasından sonra vurup kafayı yatıyor. İçlerinde en gerçekçi olanı da budur. iğer ikisi, önce willy'nin (H. Frank) evine uğruyorlar. Willy, yaşı bayii geçkin bir bar kadınına (İngrid van Bergen) Jigololuk (yapmaktadır. Fakat kadın parasıyla tuttuğu erkeği, bu defa genç Robert (H. Krüger) ile değiştirmek arzusundadır. Bunu Willy" nin yanında (açıklamaktan da geri durmuyor. Kadın için erkek, parasıy- la kiraladığı bir çeşit zevk aracıdır. Robert, (o kiralanmaya (o yanaşmıyor. Willy ise, kolaylıkla elde ettiği bir ta- kım zevk ve rahatlıkların elden gide- ceğini kestirerek tedirgin oluyor ve bu tedirginliğini de filmin sonuna ka- dar sürdürüyor. AKİS/30 Yirmidört saatlik hikâye lay yirmidört saat içinde geçmek- tedir. Rejisör weidenmann, sine- mada en zor olan yanı, zaman dilinimi filminde başarıyla ayarlamıştır. Soy- guna kadar üçlü giden hikâye, sonra- ları birleşiyor, toplanıyor ve tek yön- lü olarak sona doğru hızlana hızlana gidiyor. Robert. willy'nin (o evinden ayrılıp Telefonlaşıp buluşuyorlar. Mevsim kış ortasıdır. Birlikte kapalı bir göl pla- bir aptallıktan uzak, Weldenmann, kahramanlarına, gele- ceklerinin oObu soygundan alacakları paraya bağlı olduğu umudunu hiç ver- dirmiyor. Gerilimi sağlayan, Willy ile geçkin sevgilisi arasında patlak veren ayrılık olayı oluyor. Kadın, kopuşu açıktan değilse bile, bir küçük kadınca oyun- la Willy'ye duyuruyor. Robert'in, soy- gun öncesi buluşma yeri olan bir ba- ra girdiğini görüyor ve evden fırlayıp bara koşuyor. Robert, ikisinin birleş- mesinin imkânsızlığını kadına anlatı- yor. Bu arada Willy -hiç birşeyden habersiz olarak- buluşma yerine gel- diğinde, camdan sevgilisiyle arkada- şım görüyor ve durumu, tam tersi bir açıdan yorumluyor. Rejisör weiden- mann'ın ve senaryocusunun en güçsüz yanlan da buradadır. İşi düğümlemek amacıyla bir olup-bittiye getiriyorlar ve kıskançlık içindeki Willy'ye soy- gunu polise ihbar ettiriyorlar. İhbar bu kadar bir pamuk ipliğine bağlan- masa, hikâye belki de daha da güç kazanacaktır. Ama öyle olmuyor, soy- gun ânında polisler üç genci de suç- üstü yakalıyorlar, Robert, ellerinden kurtulup yaralı olarak kaçıyor. Filmin bundan sonrası bir çeşit adam avına dönüyor. Yaralı Robert'i polisler kıskıvrak çember içine alıyor- gibi bir davranışı sürdürecektir? we- Idenmann, bunun üzerinde pek dur- muyor. Robert, gitgide daraltılan po- lis çemberi içinde, sıkıştırılıp öldürü- lüyor. Weldenmann, "Bumerang - Öldü- ren Dakikalar"da çözümleyici bir re- jisör değildir. Kahramanlarını bu tür bir soygunculuğa iten nedenleri de öyle derinlerine inerekten araştırmı- rada tek yaptığı -kibrit alevi gibi ge- çici bir başarı da- "teşhir"cilik olu- yor ki, bu da filmi "Bumerang - Öl- düren Dakikalar'"'a pek bir değer kat- mıyor.