21 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

21 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

1 Kitap okudum Adı : Kurtlar Sofrası Yazarı : Attila İlhan Türü : Roman Yayınevi - Ataç Kitabevi yayınları 45, Çağdaş Romanlar serisi 4. Baskı : İstanbul, Ay aydın Basımevi Ş. Sofrası'nda oro- Dünya O Savaşın- sonra Türkiyede başlayan de- mokrasi denemeleri sırasında; mese- leleri sosyal açıdan ele alan bir gaze- tecinin maceralarını anlatıyor. Daha doğrusu anlatılan sadece gazeteci Mah- mudun macerası değil, o devrin bu iş- lerle ilgili bütün bir kuşağının omâ- cerâsıdır. Romanın özelliği, bazı tip- lerin muhayyel olmasına karşılık, pek çok tipin de demokrasi tecrübemizin içinde yaşamış, adları olaylara karış- mış gerçek kişiler olması ve bunların yaşantısını dile getirmesidir. Köhnemiş ve küflenmiş bir toplu- mun bizanten oyunları içinde, cehaleti, yobazlığı istismar ederek bir demok- rasi yaratmak çabasını ortaya koyan roman bu arada aydınların dünyaya bakışlarını, sorunlarım, günlük yaşan- tıları içindeki buhranlarını, anlaşmaz- lıklarını da dile getirmektedir. Ataç Kitabevi tarafından yayınla- nan 271 sayfalık ilk cilt, romanın bir bölümünü bir senaryo tekniği o içinde vermektedir. Çok pahalı olmayan ki- tap basmak endişesi ile ikiye bölünmüş bölüm okunduğunda gerçekten sabır- sızlıkla beklenmektedir. Notlar : Attila İlhan, günümüzün hayli koflaşmış şiir alanında adı üs- tünde en çok durulan şairlerinden bi- ridir. Şiirle olduğu kadar sanatın di- ger kollan ile de yakından ln şâir, "Kurtlar Sofrası" ndan önce de "Sokaktaki Adam" ve "Zenciler Bir- birine Benzemez" adlı iki roman ya- yınlamış. bunlardan bilhassa birincisi ile roman sahasında da hakli bir şöh- ret sağlamış, dikkatleri üstüne çekmiş- Son romanı "Kurtlar Sofrası" için, sadece ilk bölümü okuyarak hüküm vermek erkendir ama, bu ilk bölüm bile, insanda kitabın tamamını oku- mak için kuvvetli bir İstek uyandır- maktadır. İlhami SOYSAL AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Din ile Bilim : Bugün doksan yaşın- da bulunan Bertrand Russel, adı et- rafında durmadan gürültü koparılan Bir İngiliz filozofudur. Russel (o yal- nızca bir fikir adamı değil, ayni za- manda güçlü bir aksiyon adamıdır da.. Russel, politika, din ve eğitim a- lanlarındaki kokmuş düşüncelere kar şı yıllardanberi savaşmaktadır. Hela din sömürücülerine karşı savaşı o a- mansızdır Russel'in çok değerli bir eseri o- lan "Religion and Science" o Akşit Göktürk tarafından "Din ile Bilim" adı altında çok güzel bir ilimize çevrilmiş ve Elif Yayınları- nın 7. kitabı olarak piyasaya çıka- rılmıştır. 1963 de İstanbulda Baha Matbaasında basılan "Din ile Bilim", Elif Yayınevinin türk okuruna obü- yük bir zayüret sayılmalıdır. irmenin önsözünde de- Bizde, çevi nildiği gibi, bugüne kadar "dinsel 1- nançla bilimsel düşünce karşıtlığının derlitoplu, soğukkanlı bir tartışması" yapılmış değildir. Bugün hâlâ, din ile bilimin sınırlarını cizebilen okumuş sayısı neyazık ki pek azdır. Bu bakım- dan, Russel'in bu değerli eseri bizde büyük bir ihtiyaca cevap verecek ni- teliktedir. "Din ile Bilim" bütün kitapçılarda vardır. Ayrıca, Elif Kitabevinden Ni istenilebilir. Fiyatı 5 liradır. (Elif Ki tabevi, Beyazıt, İstanbul). Duman Duman Üstüne: Mehmet 5a- lihoğlu hem yüksek mühendis, hem de şairdir. 1959da yayımlanan "Duman Duman Üstüne" adlı. kitabında elli- den fazla şiiri var Salihoğlunun. Aşk yanı ağır basan bu gürler hâlâ canlı, taze, hayatla dolu. Salihoğlunun rahat bir söyleyişi var. Kendisi deniz çocu- gu olduğu için, denizi çok kullanmış. Kitabı rastgele açıyorsunuz ve karşını- za "Tedirgin Yolculuk" adlı Şir çıkı- yor. Şöyle diyor Salihoğlu: "Bir rüz- gârdır ki senden esen, içimde kumru- lar havalanıyor-" Düşsel bir oadanın e gönül yuva kurmuş se- ni bekler AKİS/21