21 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

21 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Akisler Konsorsiyum — Haftanın ortasında salı günü, Maliye Bakanı Ferit Melen yorgun, ama mütebessim ve memnun, Meclis kürsüsüne geldi. O sırada Başkan Nurettin Ok he- nüz gündeme geçmemişti ve Bakana söz vermiş bulunu- Maliye Bakanı Melen konuşuyor İki kere iki dört eder AKİS/4 yordu. Melen kürsüye gelirken, genç maliyeciler ellerin- de dosyalar, gereken bilgiyi vermek için Bakanlarından işaret bekliyorlardı. Melen elindeki kâğıttan konsorsiyumla ilgili bilgi verdi. Alınan yardım miktarım açıkladı. Melenin verdi- ği rakamlar şöyledir: 1963 programında 250 milyon dolarlık bir açığımız mevcuttur. Buna karşılık dış yardım olarak 252 milyon 650 bin dolarlık bir meblâğ temin edilmiştir. Bu mikta- rın 222 milyon 300 bin doları Konsorsiyuma iştirak eden devletlerle karşılıklı andlaşma sonucu sağlanmıştır ve andlaşmalar imzalanmıştır. Geri kalan 30 milyon 350 bin dolarlık kısımla ilgili andlaşmalar isa imza safhasında- dır. Melen bundan sonra Konsorsiyumun 5 Temmuz ta- rihli toplantısına temas etti ve üye devletlerin yardım miktarlarım arttıracaklarını bildirdi. Ardından da, mü- zakerelerden elde edilen sonuçları açıkladı. Buna göre, A.B.D. ile 41 milyon dolarlık bir hibe yardım andlaşması yapılmış, 10 yılı ödemesiz devre ol- mak üzere, 96 7,5 faizli 35 milyon dolarlık bir kredi te- min edilmiştir. Belçika Hükümeti ila de I milyon 600 bin dolarlık yardım andlaşması önümüzdeki günlerde imzalanacak- tır. Fransa ile müzakereler henüz neticelenememiştir. Ancak 8 milyon 333 bin dolarlık hükümet kredisiyle 16 milyon 666 bin dolarlık bir ihracat garantisi kredisi prensip olarak karar altına alınmıştır. Almanyadan sağ- lanan 40 milyon dolarlık kredinin 11 milyon 500 bin do- larlık kısmı, 1963'de vadesi gelen eski borçlarımızın beş yıl süre ile ertelenmesi şeklinde karara bağlanmıştır. İn- giltre ile 10 milyon 800 bin dolarlık iki safhalı bir kredi andlaşması imzalanmıştır. Avusturya ile de 900 bin do- larlık bir kredi andlaşması yapılmıştır. İtalya, 12 yıl vade ile ve 96 6 faiz nispetinde 10 milyon dolar kredi verecektir. Hollanda ile I milyon 750 bin dolarlık nakdi kredi andlaşması imzalanmak üzeredir. Bu kredi 25 yıl vade ile verilecektir. İsveç, yatırım projelerinin finans- manında kullanılmak üzere 92 faizle I milyon dolar- lık kredi vermeyi taahhüt etmiştir. mi ayni şart- larla 5 milyon dolarlık kredi vaadetmi: Lüksemburga gelince, onunla da 100 bin dolarlık bir ktedi için temas- lara başlanmıştır.