16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İŞ ALEMİ Odalar Ağladı güldü, yerini buldu İlanla bu yana geçen 82 yıl zarfında, bir (o kuyruklu yıldız gibi binadan binaya dolaşan İstanbul Ti- caret Odası, eğer kısmet olursa bu se- fer kendisi bir binaya sahip olabile- İstanbul Ticâret Odası 1830 yılında "Cemiyeti Ticariye" ismi ile açılmış- tır. Galatada Mehmet Ali Paşa hanın- da - bu han, son istimlâk cezbesinden kendisini kurtaramamıştır - faaliyete başlıyan Cemiyeti Ticariye, 1907 de Galatadaki Ünyon Hana, tekrar M. Ali Paşa Hanına, 1917 yılında da II. Vakıf Hana nakledilmiştir. Ticaret O- dası şimdi çalıştığı IV. Vakıf Handa- ki binasına 1925 yılında geçmiştir. De- mek ki, oda 40 yıldan beridir IV. Va- kıf Handa faaliyette bulunmaktadır. 1960 yılından önce Belediyeden 43 milyon liraya satın alman Hal civa- rındaki arsanın kesin yeri ancak 27 AKİS/14 Mayıstan sonra tespit o edilebilmiştir. Bu tarihe kadar, Ticaret Odasının bi- nasını nereye yapacağının tespiti Ka- bil olamamıştır. 2250 metrekarelik arsa; Halin nındadır. Halicin en çürük enleninden, biri olan arsanın üzerine inşaat yapı- labilmesi için denizin ortasına kadar arazinin doldurulması icap etmektedir. Bu suretle yapılacak masraflar so- nunda arsanın metrekaresi 3350 lirayı" bulacaktır. Ancak şimdi, bu bölgede arazinin metrekaresi 5000 liraya kadar fiyat bulduğu için' bu pahalılıktan kimse fazla ürkmemektedir. Marta kadar hafriyatı devam ede- cek olan binanın inşaatı iki yılda bi- tecek denilmektedir ama, memleketi- mizde bu işlerin seyrini bilenler, Ti- caret Odasının yeni binasına dört-beş yıldan önce giremiyeceğine kani bu- lunmaktadırlar. 75 milyon liraya çıkacak olan bi- na beş katlı olacak, beynelmilel kong- relerin yapılacağı salonlara kadar, her türlü ihtiyacı karşılayacak (o konfora sahip bulunacaktır Ticaret Odası binasından bahseder- olmasından başka türlüsüne ticaret er- babının razı olamayacağı anlaşılmak- tadır. Yeni binasına geçince, esasen şim- diden başka bir istikamet almış olan Ticaret Odasının çalışmalarınla iş â- lemi bakımından çok faydalı olacağı e y" da yeni çalışmalar e Ticaret Odası denilince gün- işleri yürüten bir yer akla ge- tirdi.. İhracat için menşe şehadetna- mesi vermek, ithalâtta fiyat kontro- ü yapmak, firmaların tescil işlerim tamamlamak, kayıt sureti, imza tasdiki vermek Oo Ticaret Odasının bellibaşlı - Bellibaşlı ne kelime! "Sadece" de- mek lâzım - yaptığı işlerdendi. Zaman- la biraz biraz, yapılmaya başlanan il- mi çalışmalar, şimdi oda faaliyetleri- nin belkemiğini teşkil eder hale gel- miştir. vwvelâ Yönetim Kurulu toplantı- larında sâdece prensip meselelerinin halli kararına varılmıştır. Bu suretle Odanın bütün işleri genel kâtiplik ta- raflından halledilir hale gelmiştir. Günlük işlerden kurtulan Yöne- tim Kurulu da piyasanın ve memleker tin cidden ihtiyacı Olan komisyon ça- lışmalarına hız vermiştir. Böylece, toplantılar bir disipline a- lınmış, çeşitli konularda raporlar ha- zırlanması faaliyeti hızlandırılmıştır. a çıkarılması gereken mev- zuat konusundaki çalışmalara büyük bir önem verilmektedir. Bir mesele ortaya atılınca o konu hakkında bir komisyon o kurulmakta, Bakanlıkta, (Bakanlar (Kurulunda, Meclis hariyete erişmi: mak kabil olursa! - mesele adi takip edilerek, memleketin ve piya- sanın ihtiyacına en uygun hale gel- mesi imkânları araştırılmaktadır. Öte yandan, her ay sonunda bir heyet Ankaraya giderek oda Oda Ba- kanlıkları dolaşmakta ve çıkmayan konuları takip etmektedir. Broşürler, raporlar uu faaliyetlere paralel olarak komis- yon çalışmaları şaşılacak derecede fazla ve kaliteli eser yayınlanmasına yol açmış bulanmaktadır. Sadece 1962 yılı içinde on teknik broşür yayınlan- mıştır. Bunların arasında: