16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Dünyadan Akisler General Abdüsselâm Arif Mania üstüne mania Irak - Bu haftanın ortasında çarşamba günü Bağdat rad- yosu hükümetin önemli bir bildirisinin okunacağını haber verdikten sonra derin bir sessizliğe gömüldü. Bir süre sonra ise, Bağdat radyosundan artık pek alışılmış milli marşlar çalınmağa başladı. Milli Savunma Bakanı Salih Mehti Ammaş tarafından Başbakan Ahmet Hasan el Bekr adına bir bildiri okunmağa başlandı. Bildiride şöyle denilmek- teydi: “Baasçılar ve halk tarafından bir damla dahi dök ülmemesi için azami gayret sarf edilmektedir. Sizi AKİS/4 kardeşliğe davet ederim. Baasçılar. parti prensiplerine sadıktır. Muvaffak olmasak bile tarih bize gereken yeri verecektir. Bildirinin okunmasını, Hükümete sadık olduklarını bildiren birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü Tümen k tanlarının sadakat yeminleri takip etti. Irak yeni bir ihtilâl dalgasına maruzdu. Havada jetler uçuyor, silah sesleri sokaklarda çınlıyordu. Bir kaç jet uçağı Irak Cumhurbaşkanı Abdüsselâm Arifin sarayının üzerinden uçtu ve bir kaç roket bıraktı. Irak Radyosu, Bağdatta sokağa çıkma yasağı, ilân ettikten sonra bir süre,daha sessizliğe gömüldü. u sırada bir başka radyo konuşmağa başladı. Ken- dilerine "Irak İhtilâl Radyosu" adını takan bu yeni ses ise, Irak Hava Kuvvetlerine mensup "Hawker" tipi' jet uçaklarının Başkanlık sarayını ve Bağdat dışındaki El Ra- şit askeri garnizonunu bombaladıklarını bildiriyordu. Şu satırların ii sıralarda Iraktaki çarpışmaların devam ettiği, fakat Hükümete sadık kuvvetlerin durum. hakim oldukları kayd-ı ihtiyatla bildirilmektedir. Ortaya çıkan sual şudur: Anlaşmazlığın sebebi nedir? Anlaşmazlık Arap âleminin en büyük kuweti oolan Baastan çıkmaktadır. Irak Devlet Başkanı General Ab- düsselâm Atilin başkanlığında bulunan "ak Baas Partisi bundan 9 ay önce bir askeri ihtilalle -$ Şubat 1963- ik- tidara gelmiştir. Orduya dayanan Baas Partisi içinde ikti- dara geldikten sonra metod farkı yüzünden anlaşmazlıklar husule gelmiş ve nihayet çarşamba günü bomba, partinin büyük kongresinde patlak vermiştir. İdareciler kadrosu içinde büyük bir tasfiye hareketine girişilmiş olması 13 Ka- sım olayının asıl sebebini teşkil etmektedir. Tasfiyenin ilk hamlesi Başbakan Yardımcısı ve Milli İstikamet Bakam bulunan nüfüsla Ali Salih el Sadinin yurt dışına çıkarıl- ması olmuştur. Bundan sonra Milli İhtilâl Konseyi üyesi ve Baas Partisi Genel Sekreteri Hamit Mecit de tasfiye edilmiştir. İşte 13 Kasım günü Irakta patlak veren darbe teşeb- büsü tasfiyeye tabi tutulan Baasçıları tutan bir grup .su- bay tarafından yapılmıştır. Çarşamba günü yapılan kongrede tasfiye edilen Baas