16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Partisi mensuplarından sonra, Baas Partisi Genel Sek- reterliğine mutedil Başbakan Hasan el Bekr getirilmiş- tir. El Bekr tasfiye edilen "aşırı" Baas hizbine karşı "mu- tedil" olarak tanınmaktadır. Bu tasfiye ve tayinden sonra Irakta hareket başla- mıştır. Iraklı idareciler tasfiye haberini verdikten sonra böyle bir harekete karşı hazırlıklıydılar. Nitekim saat 9.03 de yayma başlayan Bağdat radyosu Irak (Başkentinde İsyan veya iç harp olabileceğini bildirmişti. Irakta olanların verdiği m ibrete değmektedir. Arap Aleminin bu ihtilâller memleketinde her nedense bir türlü siyasi istikrar sağlanamamış. Bunda Boasın rolü büyük- tür. Baasın askeri bir kuvvete dayanması ve sadece Irak İçinde değil bütün Arap âleminde tesir sahası bulması. Arap alemindeki siyasi istikrarın bir türlü sağlanama- masına sebep olmaktadır. Zaten askeri idarelerin kaderi de bir parça bu değil midir? . Japonya — Geride bıraktığımız hafta, Japonya için bir felâketler haftası oldu. Önce Omuta civarındaki bir den ocağındı gaz patlamasından dörtyüze yakın işçi zehirlenerek öldü, bunun üzerinden altı saat bile geçme- den Tokyo dolaylarında bir yük treniyle çarpışan eks- preste yüzelli kadar yoku hayata gözlerini kapadı. Gü- zel, güneşli bir hatta sonunda altı saat arayla oluveren bu iki kaza, bütün Japonyada büyük bir matem havası yarattı. İngiltere — Yeni İngiliz Başbakanı Sir Alec Doug- las-Home, eski adıyla Lord Home, artık sandalyesiz bir başbakan değil. (Geçen hafta İskoçyanın Kinross ve est Pertshire bölümlerinde yapılan seçimleri kazana- rak Avam Kamarasına girmeyi başardı. ( Bilindiği gibi Sir Home, başbakan tayin edildikten sonra asalet imti- yazlarından vazgeçmek ve Lordlar Kamarasından ayrıl- mak zorunda kalmıştı. Eğer seçimleri kazanmasaydı her- halde Çağdaş ingiliz tarihine Avam Kamarasında san- dalyesi olmayan ilk başbakan olarak geçecekti. İtalya — İçinde bulunduğu siyasi çıkmazdan kurtul- mak için, İtalya, şimdi hristiyan demokratlarla sosya- listlerin koalisyon denemesine bel bağlıyor. Nenni ve ar- kadaşlarının hristiyan demokratlarla iş birliği yapmayı kabul etmesi üzerine, İtalyan tarihinde ilk defa olarak böyle bir işbirliğine gidilecek. Fakat iki parti arasında dış politika, komünistlerle münasebetler ve İktisadi plân- lama konularında mevcut görüş ayrılıklarının nasıl bağ- daştırılacağı da henüz bilinmiyor. Yurttan Akisler Eğitim — Kasım ayı başlarında, AKİS Yazı İşleri Mü dürlüğüne gelen bir mektup, üzerinde doğru veya yanlış en çok lâf edilen eğitim konusunun halâ olumlu bir hedefe yönelmemesinin nedenlerini açıklamak bakımın- dan son derece önem taşımakta ve Türkiyedeki eğitim anlayışının tipik bir örneğini vermektedir Mektup gönüllü olarak İstanbuldan Erzurum Üniver- sitesine giden bir öğretim üyesinin acı şikâyetlerini dile getirmekte. Erzurum Üniversitesindeki Rektörlük hege- monyasını, öğrencilerin bir kaç saat uzaktaki şehre yü- rüyerek gidip gelmelerini, idareci tabakanın sürmekte olduğu "tatlı hayat" in yanı sıra daha alt kademelerdeki öğretim üyelerinin sefaletini — Bu öğretim üyelerine ve- rilen odalar bir perdeden dahi yoksundur ve pencerelere gazete kâğıtları yapıştırılmıştır — teknik imkansızlıkla rı ve işin en garip tarafı öğretim üyeleri arasındaki kor- kunç bir jurnal mekanizmasını haykırma . İşte "doğuyu kalkındırmak” gibi büyük bir iddiayla ortaya çıkmış olan Erzurum üniversitesi ve onun içler acısı b Sonra gene bu üniversitelerin idarecileri Er- rabzona öğretim üyesi gelmek istemediğinden imi Böyle başa böyle traş olur tabii. AKİS/5