16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ GEZİLER ayırması yapmamakta, hepsinin icabı- na bakmaktadır. Amerikalıların kırıl- maya başlaması Amerikada reaksiyon uyandırmakta gecikmemiştir. Halbuki Vietnamlılar ve bilhassa Nhu, gerilla harbini en iyi kendilerinin bildikleri tezini savunmaktaydılar. "Stratejik Köyler" denilen teşek- küller bu garip ve çetin harbin bir ica- bı olarak kurulmuştur. Stratejik köyler . ietnamlılar bütün bölgelerde | bir kaç köyü bir köy halinde birleştir- Ancak Nhu, Stratejik Köyleri aynı zamanda müstakbel Vietnam Toplu- munun da çekirdeği gözüyle görmüş ve bunları o istikamette organize et- meye koyulmuştur. Dış görünüş itiba- riyle her şey son derece demokratiktir. Seçimle bir muhtar ve ihtiyar heyeti başa geçmekte, köyün idaresini onlar yürütmektedirler. Köylüler kendi ara- larında komünistleri tespit ve köyde onları tecrit etmektedirler. Bunlar da- ha sonra, bir takım Terbiye Merkez- lerine sevkedilmekte. Demokrasiye ve Hürriyete bağlı örnek Vietnamlılar ha- line getirilmektedirler! Bunu (Nhu, Gia Long sarayındaki çalışma odasın- da, iki saate yakın süren bir konuşma esnasında bu mecmuanın muharririne anlatmıştır. Bu mecmuanın muharri- rine, Dalat yakınında böyle bir köy de gezdirilmiştir. Vietnamca (okonuş- mayan insanların yaşadıkları bu Köy- de bu mecmuanın muharriri, ingilizce Mao-Çe-Tung Kuzey Vietnamlı lider mişler, bunların etrafına çapraş ka- rıklar koymuşlar, kaplana karşı korur gibi Viet Cong'a karşı korumaya ça- lışmışlardır. Hedef, çetecilerin halkla temasım kesmektir. Çeteciler köyler- den beslenmek İmkanını (kaybedince savaş kudretlerini de yitireceklerdir. Nitekim Stratejik Köyler kampanyası iyi neticeler vermiş, çok çeteci aç ve bitap halde Hükümet eline düşmüştür. AKİS/18 kuvvetlerinin İdeal arkadaşları Ho-Şi-Minh ile birlikte "Happy birthday to you" şarkısını söyleyen, sıraya dizilmiş çocuklar ta- rafından karşılanmış, parlak nutuklar verilmiş, oOÖteki köylülerden farklı —sık— elbiseler giyen muhtar tara- fından ağırlanmış, bir de "Viet Cong hücumunda bu köy kendisini nasıl sa- vunacaktır?" temalı gösteri yapılmış- tır. Nhu'nun iddiasının aksine. Strate- jik Köyler bir klâsik tek parti idaresi içinde düzenlenen köylerdir. Muhtar