16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan Güven vermeyen çoğunluk ş satırların Mn sıralarda, Yu- nanistanda. uzun boylu, ince bıyıklı yetmişlik bir bolitikacı kurmak üzere olduğu hükümete güven oyu verecek insan arıyor. Bu politikacının adı Papandreu'dur o ve ecen sonu Ooyapılan Oo seçimlerde punan halkı, bu yetmişlik kurdun par- tisine 140 sandalye kazandırmıştır. Oy- sa 300 üyelik Yunan Meclisinde, kura- cağı hükümete güven oyu sağlaya- bilmek için ihtiyar Papandreu'nun en az ll oya daha ihtiyacı vardır. Doğrusu, Papandreu'nun Merkez Partilsri Birliğinin yapılan o seçimler- de bu kadar sandalye kazanması bile umulduğundan büyük bir başarı olmuş- tur. Bütün siyasi gözlemciler, seçimlere giden günlerde, eski başbakan Kara- manlısın Radikal Milli Birlik Partisinin az da olsa bir hükümet kurmaya yete- cek çoğunlukla seçimi alacağını, sanı- yorlardı. Bizzat Karamanlis de buna inanıyor olmalı ki, bundan bir süre ön- ce, eğer seçimleri kaybederse siyaseti bırakacağun, hattâ Yunanistandan ay- rılacağını açıklamıştı. Fakat evdeki he- sap çarşıya uymamış, Karamanlis sekiz yıllık iktidarı elden kaçırmıştır. Söyle- diğine göre, eğer bugün halâ Yunanis- tanda duruyorsa, bu, yakın dostlarının ısrarlı ricalarına dayanamadığı için- dir! Birbirine benzer partiler Y apılan seçimler onunda sekiz yıllık iktidara kaybettiği gibi kırk yıllık va- tanından ayrılmak tehlikesi de atla- tan Karamanlis, işin aslına bakılırsa, eğer muhalefetin yaptığı hücumlara göğüs germesini becerebilseydi, bir sü- re daha iktidarda kalacaktı. Gerçekten, ton yunan seçimleri 1961 yılında yapıl- mıştı, yani seçimlerin oyenilenmesine Saha normal olarak iki yıl vardı. Fakat muhalefet partileri Karamanlisin bu seçimler sırasında yüzde 52'lik çoğun- luğu ancak baskı gücü ile kazandığını, seçimlere hile karıştığını ileri sürerek amansız bir kampanya açınca, Kara- manlis buna ancak birbuçuk yıl daya- nabilmiştir. Bilindiği gibi. geçen haftanın sonun- da yapılan yunan seçimlerine dört parti katılmıştır. Bunların birincisi (OKara- manlisin sağcı Radikal Milli Birlik Par- tisi, ikincisi Papandreu' nun Merkez Partileri Birliği, üçüncüsü Merkezdesin ilerici Partisi, dördüncüsü de komünist ilimli Solcu Demokratik Cephedir. AKİS/20 Karamanlis Arrivederci İsimleri ve programlan görünüşte bir- birinden ne kadar ayrı olursa olsun, ilk üç parti tutum ve amaçları bakı - mından birbirinden hiç de ayrı değil- dir. Bu partileri birbirinden asıl ayı- ran, kurucuları arasındaki siyasi oçe- kişme ve geçimsizliklerdir. Nitekim bundan daha oniki yıl öncesine kadar her üç partinin lideri de aynı saflarda yer alıyorlardı, bugün şiddetli bir ge- çimsizlik (o içindedirler. Koca (seçim kampanyası o sırasında (o hiçbir olmuş program ortaya koymamışlar, bol bol birbirlerine hücum eden konuşmalar yapmakla yetinmişlerdir. Ortada çok dönen söz, "ben ondan daha iyi. yaparım" parolası olmuştur. Solcu Demokratik Cepheye gelin- ce, onun durumu diğerlerinden ayrı- dır. Komünist Partisi oYunanistanda kanundışı edilince onun yerini almak üzere kurulan bu Cephe, açık bir şe- kilde, aşırı bir devletçilik düzeniyle dış politikada kesin tarafsızlığı (o savun- maktadır. Seçim sonucunun anlamı (gecen hafta sonu yapılan o seçimler yunan seçmenlerinden yarıya yakı- nının şimdi Papandreu'nun Oo Merkez Partileri Birliğini desteklediğini o gös- teriyor. Daha doğrusu, artık oOKara- manlis idaresinden bıkanlar (oylarını bu partiye vermişlerdir. Merkez Par- tileri Birliğinin kazandığı 140 sandal- yeye karşılık (Radikal Mili Birlik Partisinin 129 sandalye ile yetinmek zorunda kalmasının başlıca sebebi, yu- nan halkında beliren bu bıkkınlıktır. Yunanlılar, muhalefet partilerinin bu konuda göklere çıkardığı gürültüye u- yarak, fazla uzun süren bir iktidarın —tıpkı Türkiyedeki Menderes örne- ği gibi— sonunda Karamanlisin dik- tatörlüğüyle bitmesinden korkmuştur. Fakat Karamanlis Menderesten akıllı çıkarak şiddete gideceğine halkın ha- kemliğine başvurmak yolunu tutmuş- tur. Bu bakımdan, Sezarın o hakkım Sezara vermek, Karamanlisin (o tulu- munu kutlamak gerekir. , Eski Başbakanı koltuğundan eden İkinci etken de, iktisadi o durumdur. dar gelirliler durumu (o hoşnutsuzlukla karşılamışlardır. Diğer yandan, artan hayat pahallılığına karşılık (o tarım maddeleri değerlerinin düşük kalması da. tarımla uğraşanların çoğunluğunu Karamanlise karşı getirmiştir. o Oysa tarım bölgeleri, şimdiye kadar, oyları- nı Karamanlis için kullanıyorlardı. Şimdi ne olacak ? geçimlern önemli sonuçlarından biri de son iki seçimdir oyları donmuş görünen Solcu Demokratik Cephenin, Meclisteki sandalye sayısını yirmiden