16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

1 Kitap okudum Adı : Aleksi Zorba. Yazan : Nikca Kazancakis Çeviren : Ahmet Angın Türü: Roman Yayınevi : Ataç Kitabevi yayınları 49, Çağdaş Yapıtlar 6. Kitap : Ekin İstanbul 1932, 248 sayfa 750 ki Konu : Aleksi Zorba bir yunanlıdır. Trakyada doğmuş türlü boyalara gir- miş çıkmış, sonunda zengin, kendini edebiyata ve felsefeye vermiş, Giritte- ki bir linyit madeni ocağını işletmeyi de, kitap yazma işinin yanında sırf lâf olsun diye yüklenen bir adamın -muhtemelen kitabın yazarının- ya- nma girmiştir, Ne var ki Aleksi Zorba öyle sıradan bir adam değildir. Ak- deniz ikliminin tipik, ama tatlı serse- rilerinden biridir. £ Büyük yürekli bir insandır. Romanda, Zorba ile efendisi- nin Girit adasında, sözüm ona bir maden ocağı işleterek hayatlarım ka- zandıkları bir yılın hikâyesi anlatıl- maktadır. Eşkıyalıktan komitacılığa, çalgıcı- lıktan madenciliğe, duvar işçiliğinden tüccarlığa kadar pek çok boyaya boya- nan, el attığı hemen her işin üstesin- den en iyi şekilde gelmesini bilen, ken- di dünyası içinde geniş bir tecrübesi olan, insanları insan olarak değerlen- dirmesini bilen Zorba, tıpkı Panait İst- rati'nin kahramanları gibi kendi dün- yası içinde yarattığı bir hayat felsefe- sinin peşinde koşmaktadır. İçkiye, ka- dınlara, eğlenceye oçok düşkün olan Zorba, toplumların beylik ve sıkıcı bü- tün kurallarına karşıdır. e Onun için din, milliyet farklarının ötesinde in- sanlar vardır. Gereğinde odövülmeye, sövülmeye lâyık, ama daima sevilmesi gereken insanlar... Sonuç : Yunanistanın, ünü memle- ket sınırlarını aşmış en büyük yazar- larından olan ve 1885 de Giritte do- gup, üniversitede hocalık, gazetecilik ve bir ara da Basın Bakanlığı yaptık- tan sonra 1957 de Viyanada ölen Ni- kos Kazancakisin bir ara Nobel ödü- lü için bile aday gösterilen bu romanı, son yılların Türkiyede yayınlanan en ve başarıyla dilimize kazandırdığı A- leksi Zorba, insanın içini ısıtan, insa- na insan olduğunu duyuran bir kitap Günümüzde, Kazancakisin "Zorba" mm okumama- yı bir noksanlık diye kabul ediyorum. İlhami SOYSAL AKİS/24 AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Yas Dönemi : Behçet Necatigilin "Yaz Dönemi" adlı son şiir kitabım Ataç Ki- tabevi yayımladı. Ataç Kitabevi Yayın- larının 48. kitabı olan "Yaz Dönemi", Kapalı Çarşı, Çevre, Evler, Eski Toprak, Arada, Dar Çağ adlı eserlerin sahibi Necatigilin belki de en iddialı eseridir. Çünkü, bugüne kadar yedi şiir kitabı yayımlamış olan bir sanatçının son ki- tabı elbette ki bir takım iddialarla Sini maktadır okur karşısına. Ama, nu belirtelim ki, Necatigil bu son Ni da da değişmemiştir, hâlâ eski eserle- rindeki havayı sürdürmektedir. Sanatta kişilik bu olmasa gerektir. Buna rağ- men, "Yaz Dönemi" son günlerde çıkan şiir kitapları arasında apayrı bir yere sahiptir. Bu da, Necatigilin sağlam di- linden ve şiir anlayışından ileri gelmek- tedir "Yaz Dönemi" nde Necatigilin 22 şiiri yer almış. Bunlardan birini OÖte- kinden üstün tutmağa imkân yok. Yir- miiki şiiri, sanki bir şiirin parçalarıymış gibi, ayni tatla okuyup gidiyorsunuz, şu şiir şundan ayrı bir deyiş özelliğine sahip, diyemiyorsunuz. Bu, Necatigile alt bir özelliktir ama, şiire pek birşey katmıyor. Şiirseverler, şiirle o uğraşan- lar, belki de, Necatigilin bu son kita- bında ötekilerden apayrı taraflar, özel- Bu bakımdan, likler bulacaklardır. “Yaz Dönemi" ni şiirseverlere salık ve- ririz. İsteme adresi: Ataç Kitabevi, An- kara Caddesi 45, İstanbul. Sergi Sahne Fotoğrafları Sergisi: Ozan Sağ- dıç, İstanbul ve Ankaranın özel tiyat- rolarıyla Devlet Tiyatroları sahnelerin- den çektiği başarılı fotoğraflardan bü- yük boy 35 kadarım 13 Kasım 1963 Çar- şamba günü Ankarada, Sanatsevenler Kulübü salonunda sergiledi. Saat 16 da kokteylle açılan sergi bir hafta süreyle açık kalacaktır. Sahne fotoğrafçılığında çok başarılı çalışmaları bilinen Ozan Sağdıcın bu sergisinin de büyük ilgiyle izleneceği men. ei Sanatseverlere salık v Saral sergisi : Nermin Babanın İs- tanbulda, Türk-Alman Kültür Merke- zinde 11 Kasım 1963 günü açtığı sera- mik sergisi 22 Kasıma kadar, hergün saat 11-19 arası açık kalacaktır. (İs- tiklâl caddesi, 394/96, Müeyyet İşhanı, Beyoğlu, Tünel) . Tok'ad ve Pakcan resim sergisi : Emek- li öğretmen, ressam ve heykeltraş Mus- tafa Turgut Tok'ad ile öğrencisi Basri Pakcanın ortak resim sergileri 16 Ka- sım Cumartesi günü saat 15'den itiba- ren Ankarada, Halkevleri Genel Mer- kezi salonlarında açıldı. Tok'adın 150, Pakcanın 23 eseri bulunan sergiyi sa- natseverlere salık veririz