16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

SOSYAL HAYAT Oyunlar Makinenin günahı (Gri: bıraktığımız hafta içinde İs- tanbulda, Belediye Başkanı aday- larını, seçim propagandaları kadar meş ul eden bir konu da, atılan 26 kuruş- luklarla tatlı sesler çıkararak işleyen rulet makineleri oldu. Emniyet Mü- dürlüğü ile vatandaşlar arasında ce- reyan edip, sonunda mahkemeye inti- kal eden olay süratle sonuçlanmıya- cak olursa, Belediye Başkanı seçilecek kişinin başına belâ olacaktır. Herşey, Altında Mahkemesinin bir we ile başladı. İçişleri Bakanlığı- nın Il 9 6 2 yılında aldığı bir karar ve teşkilâtına (o gönderdiği bir tamimde. Türkiyede kullanılmaya başlanılan ru- let makinelerinin kumar aleti sayıldığı ve yasak edilmesi gerektiği belirti- liyordu. oOEmniyet müdürleri, tamimi titizlikle uygulama kararına Vardılar. cak bu sırada bir kahvehanede ya- kalanan oyun makinesinin kumar â- leti olup olmadığı hususu mahkemece tetkik konusu oldu. Platin Doğan a- dındaki bir vatandaşa ait olan makine üzerinde incelemeler yapıldı. Mahke- me bunun bir bilirkişi tarafından in- celenmesini Oouygun gördü. Emniyet Teşkilâtında görevli (o Polis Enstitüsü riminelâstik uzmanı Raşit Tavaş bi- lirkişi olarak meseleyi tetkike koyul- du Uzmanın karan, âlet sahibinin le- hine oldu. Uzman, işe 25 kuruşla baş- landığından, âletin kumar âleti sayı- lamıyacağını iddia ediyordu. Mahke- me tabiatıyla (o bilirkişinin kanaatine uydu ve olayı bu yönden tetkikle, ma- kinenin kumar âleti olmadığı kanaa- tini izhar etti. Böylece Ankarada bu âletler yavaş yavaş yayıldı ve hemen hemen her kahvede, her otel holün- de görülmeğe başladı. Platin Doğan iyi bir vi adamıydı. Bu gibi işlerin oO©n uygu pazarı- nın İstanbul olduğundan şüphesi yok- tu. İlk iş olarak İstanbula el attı. E- linde bir mahkeme karan vardı. Em- niyetin bütün iddiaları bu karar kar- şısında pes diyecekti. Emniyetin bu tereddüdü, ilk anlarda Platin Doğanın büyük çapta işine yaradı ve makineler büyük bir hızla İstanbulun © bilinen semtlerinde yerleşmeye başladı An- cak, okul çağındaki çocukların velile- ri bu işten son derece endişe Ni ga başladıkları için istilânın ömrü zun sürmedi. Veliler derhal İstanbul Valiliğine başvurdular. bir- likleri, Vali Akıya, gerekçe olarak, kü- çük çocukların kumara alıştığını ve okuldan bu Mi kaçmakta oldukla- rını belirtti Akı İller idaresinin kendisine ta- nıdığı yetkiye dayanarak, konudaki özel durumu gözönüne alıp, oyun ma- kinelerinin İstanbul hudutları dahi- linde kullanılmasını yasak etti. Tamim 166 numaralıydı ve kesindi. Ayrıca, 4. Sulh Ceza Mahkemesinin, ruletleri kumar âleti sayan kararı da Yargıtay 2. Ceza Dairesi tarafından kabul edil- miş bulunuyordu. Bu da Vali Akıya yardımcı oldu. Kaşkariko üstüne ma iş burada bitmedi Platin Doğar. A ve yeni bulduğu Selâhattin Tonoz adındaki ortağı bir devirde bu gibi iş- gayet iyi yürüttüklerinden, açık kapıların hangileri olduğunu biliyor- lardı. Evvelâ işe, İstanbul Valiliğinin ida- ri kararma itirazla başladılar, ardın- dan mahkemeye başvurdular. Bunun- la da yetinmiyerek, nıştay 8. Dai- resinden "tehir-i icra" kararı aldılar. Karışıklık bu halde kalmadı. Akı ve Emniyet makamları kararları- nı tatbike devam ettiler. Rulet maki- nelerinin bulunduğu yerlere baskınlar yapıp, makinelere el koydular. Asıl karışıklık, gümrüklerde çıktı. Ankara gümrüğünden rulet makineleri permi karşılığında içen sokuluyordu. İstanbul gümrüğünde bu müsamaha yoktu. Doğan ve Tonoz bu yönden bi- rer protestoyla (o İstanbul Emniyetini zorladılar İş şimdilik adli safhadadır. Söylen- tiler bu konuda büyük dalaverelerin döndüğü şeklindedir. Önümüzdeki haf- ta meselenin içyüzü biraz daha aydın- lanacaktır. AKİS/22