16 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

16 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

rikalalara rahat vermemek, halkı tedirgin edip karşı ko- yanları öldürmek, işkence yapmak, bu suretle komünü hakimiyetini sübversiyon yoluyla gerçekleştirmek. Ho- Si-Minh'in kanaatince. Diem rejimi bu gayretler sonun da ayakta kalamaz hale gelince Güney Vietnam olmuş bir armut gibi komünizmin ağzına düşecektir. Bunun için Kuzey Vietnam Hükümeti, gerilla harbinin o teorisyen olan Mao-Çe-Tung'un omeşhur kitabında tarif ettiği tarzda çetecilerini harekete geçirmiştir. Hindiçini gibi bir ülkede gerilla harbinin hususiyet' leri ve bundan doğan tarifsiz güçlükleri vardır. Çetecieri komünisttirler, ama aynı zamanda (omemleketin insanla rıdır. Fizikleri aynıdır, dilleri aynıdır, giyinişleri aynıdır. Bunları,, girdikleri köylerde öteki kimselerden ayırma imkânı yoktur. Bunların çeşitli yerlerde yatakları var- dır. Oralara gidip beslenmekte, elbise ve malzeme teda- rik etmekte, sonra baskınlar için oralardan ayrılmakta- dırlar. Kim Hükümete bağlıdır, kim Viet Cong -komü- nist çetecilere verilen isim budur- mensubudur, bunu bulup çıkarmak kabil değildir. Nitekim 1942 ile 1945 yıllan arasında Japonlar, 191 ile 1954 yılları arasında fransızlar bu savaşın ne belâlı bir savaş olduğunu görüp anlamışlar ve sonra da tutu- namayıp kaçmışlardır. e Fransızların (o Dien-bien-Fu'da uğradıkları hezimet Vietnamlılar tarafından böyle ger- çekleştirilmiştir. Diem ve Nbu ile amerikalılar arasındaki ihtilâfın büyük nisbetteki konusu bu harbin nasıl yürütüleceği ol- kimin komuta (edeceği tartışılmıştır. Amerikalılar 16 bin asker göndermişlerdir ve Vietnamda sarfettikleri para günde birbuçuk milyon dolardır. Ame- rikan askerleri, gerçi "müşavir" sıfatını taşımaktadırlar, onun için ayrı birlikleri yoktur. Ama Viet Cong, Hükü- met kıtalarını tuzağa düşürdü mü, amerikalı ile Vietnamlı Vietnamda stratejik köyler ve Vietnamlı Komünist çetecilerin öldürdüğü köylüler İçinde herkesin tuzu olan çorba AKİS/17