23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER karşısında AP. yi Hükümeti kurmaya davet etmekten başka çare yok!" Aybar, Demokrasiyi unutmuş o gö- rünmektedir. Dervişlerin Zikri. yı deki kesinliğe karşılık CKMP. İçinde tereddüd devam etti. iki cami arasında binamaz kalan siyasi teşekkül aslında Koalisyonda okalma- yı istiyor ve bunu memleket gerçele- rine uygun sayıyordu. Ama ikinci or- tağın ayrılışı bu imkânı ortadan kal- dırıyordu- Dinçer Koalisyondan çekil- meyi, AP, oyların 96 57 ini alması ha- linde mümkün görüyordu. İl Genel Meclisi seçimlerinin sonuçlarının bek lenmesi düşüncesi oburadan doldu. CKMP Müşterek Grup toplantısında bu konu üzerinde tartışıldı. Milletve- killeri, bıkmışcasına meseleyi (o başla- rından attılar ve karar şöyle verildi: "Bu işi Genel İdare Kurutu kara- ra bağlasın!" Asıl cümbüş Haftanın başlarında ciddi bir mesele olarak politikacıları kara kara dü- şündüren mahalli seçimler (o aslında, pazar günü — cinayet ve yaralama o- layları bir yana bırakılırsa — son de- i. Özellikle Ankara, lerde hava bir İlkbahar sabahı güneşli ve berraktı. Seçmenler dık' basına koştular, oylarını o kullan- mak için uzun kuyruklar teşkil o etti- ler. Ancak bu kuyruklar daha çok ge- cekondu mahallelerinde, Oo varoşlarda görülmekteydi. Merkezlerde ise "ki- bar halk". Pazar gününü daha başka şekillerde o değerlendirmeyi tercih et- mişti Meselâ İstanbulluların (büyük bir çoğunluğu Boğaza ve sayfiye yer- lerine atan etti. Ankarada ise Çan- kaya. Gazi Orman Çiftliği ile Baraj ve Eymir gölü en çok rağbet gören yerler oldu- Bu arada, Ankarada 324 numaralı sandıktan çıkan Macaristan Hürriyet Cemiyetinin broşürleri Başkentte gü- nün olayı olarak kabul edildi. Cemi- yet üyeleri hür dünyaya seslerini du- yurabilmek için bu yolu tercih etmiş- ler ve zarflara oy pusulaları yerine ciciş broşürlerini koymuşlardı. An- cak o P kampında a bambaşka bir sekilde alındı. Bir AP li " — Bak şu komünistlere! Seçim- le bile propaganda yapmaktan geri kalmıyorlar" GN acı acı yakınmaktan kendini alam Halbuki Hür ineğe. antikomü- nisttirler. İzmirde de aşağı yukarı buna ben- zer bir olay sandık kurullarını halli son derece çetin bir problemle karşı AKİS/12 Kulağa Küpe Alicanname Alican buyurmuş ki: “Eğer biz Koalisyon o Partileri (o oyların yüzde 505ini alamazsak, benin, iliç bir kuvvet Koalisyondu tu- tamaz! Aman, ne zaman "Biz, Koalis- yon Partileri" olduk ? Daha, başta Alicanın kendisi, çok YTP. sözcü- sünün radyo konuşmasının pası, ku- laklardan gitmedi. Adamlar, Koalis yon kazanmasın diye gırtlaklarım paraladılar ve C.H.P. ye düşman lıkta bütün kulaktan geçtiler. Şim- di, avuçlarım yalayınca, vi Ko alisyon Partileri” oluyoruz! Tutucu kuvvete gelince, Meş- hur “Muhtra Fiyaskosu” ndan tucu değil itici kuvvetin dünyada bulunmadığını o sanıyorduk. Yanılmıştık, Ne mutlu bize.. karşıya getirdi. Merkez ilçedeki (o bir sandıktan oy pusulası yerine iki adet 10 liralık çıkmıştı. Olaya şahit olanlar e menlerin hangi partiye teberruda bu- Emin Paksüt Bu ne hiddet, bu ne şiddet! lunmak istediklerini bir türlü çıkara- madılar!... İlginç olaylar rtesi sabah yurdun her yerinde ga- zeteler kapış kapış satıldı. e Halk, seçim sonuçlarım gazetelerden son derece dikkatle izliyordu. Gece yarısından sonra İstanbul'la . seçim sonuçları yavaş yavaş alınmağa başlandı ve sabahın saatlerinde AP Belediye Başkan adayı Nuri Ero- gan basına ilk beyanatını verdi: " — Kazanamıyan Oo arkadaşlarıma hayat yolunda başarılar dilerim. Hele bir yerimize oturalım, ondan sonra bol bol konuşurum." Bu arada en üzgün aday, hiç şüp- hesiz, kısa bir süre önce AP den istifa ederek, seçimlere CKMP. nin desteği- le bağımsız olarak katılan eski İstan- bul Valisi Mümtaz Tarhandı. Tarhın öfkeden küplere biniyor ve gazetecile- ri beyanat bombardımanına tutuyor- du: "— Faka bastırdılar beni! Seçim günü bile benim adaylıktan vazgeçti- gimi her tarafa yaymışlar. En yakut arkadaşlar, niçin adaylıktan vazgeçti" gimi soruyorlar. AP teşkilatının her tarafına benim, Eroğanı desteklediği- mi yaymışlar!. Ayrıca, pek çok san- dıkta da oy pusulaları kayboldu. Şi- kâyetlerimizi Seçim kurullarına bil- dirdik." . nin. Taksimdeki il Merkezi binasının üçüncü katında gazetecilere ayrılmış olan odayı ise gazetecilerden çok, "Beşbin ilerdeyiz", "On bin ileri- ye geçtik" müjdelerini tekrarlayan teş- kilât mensupları doldurmuştu. Bir ara- lık bunlardan birinin ortaya attığı bir i inci, günün esprisini teşkil etti. Genç bir partili, AP nin. Şişli ilçesin- de de seçimleri aldığını öğrenince ken- dini tutamam mış ve e de tâmammışı, Bu İş arkadaşlar! Ben size demedim abamız —" Baba" dediği. Kemâl Aygündür — yaptırdı, ağabeyimle oturacak" diye bağırdı. İstanbuldaki seçimlerin en ilgi çe- bitti, mi? B . İstanbulun yeni Başkanı, diğer semtlerde aldığı gün- lerce oya mukabil Okendi oturduğu Üsküdarın Altunizade mahallesinden ancak 17 oy koparabilmişti. Bu, her horozun kendi çöplüğünde öttüğü a- tasözünü yalanladı. Ama, Altunizade- liler için yapacak başka bir şey yoktu. İstanbulun diğer semtlerinde Nuri E- roğanı tanımıyorlardı, o bilmiyorlardı. Altunizadeliler ise Nuri Eroğanı tanı- yorlardı, biliyorlardı!.