23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL HAYAT Kadınlar Sona eren "Hafta" tatürkü anma haftası, Başkentte, ü- Aniversiteli Kadınlar (o Derneğinin, haftanın başında Pazartesi günü Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesinin Tarih Kurumu salonunda tertiplediği toplan- tı ile sona erdi. Toplantıda Prof. Enver Ziya Kural ile Prof. -Âfet İnan söz aldılar ve din- leyicilere Atatürkü değişik yönlerden tanıtarak, onun ölmezliğini şahsiyeti- nin bugünkü türk toplumu üzerindeki büyük etkisini belirttiler. Prof. Enver Ziya Karal, son defa Çekoslovakyaya yaptığı seyahatle ilgili olarak (| Ata- türkün dış memleketlerdeki | etkisini konuşmasına esas olarak almıştı. Prof. Dr. Âfet İnan bu vesile ile bir hatırasından bahsetti. (Nisan 1923de bir yandan Lozan konuşmaları yapı- lırken, bir yandan Türk Parlâmentosu AKİS/30 yeni seçim kanunu üzerinde çalışıyor- du. oHarpte ölen erkekler" yüzünden memleketteki erkek seçmen sayısı düş- müş ve seçmenlerin miktarını 50 bin- den 20 bine düşürmek gibi bir durum meydana gelmişti. O zaman Bolu. me- busu olan Tunalı Hilmi bir teklifte bu- lundu ve kadınların İstiklâl Savaşın- da gösterdikleri yararlığı bahis konu- su ederek, kadınların da seçmen ola- rak sayılmalarını istedi. Teklif öyle bü- yük itirazlara ee verdi ki, baş- kan oturumu tatil etti. Ama Atatürk oyılmamıştı. £ Aynı günler içinde Anadoluda yaptığı gezi- lerde halka doğrudan doğruya hitap etti ve İstiklâl Savaşında türk kadın- larının gösterdikleri kahramanlıkları hatırlatarak, onların toplumda lâyık oldukları yeri belirtti, kadın devrim- lerinin tohumunu halk içine atmaya başladı. Tohumun tutup yeşereceğin- den emindi. Halka inanıyordu. Halkı hazırladıktan sonra da meseleyi tekrar Parlâmentoya, çok daha parlak se- klide getirdi ve türk kadını, Kisin 1930'da belediyelere ve 5 Aralık 1934'de de Büyük Millet Meclisine seçme ve seçilme hakkına kavuştu. Hacettepe Gönüllüleri göratle gelişmekte olan Hacettepe Tıp Fakültesinin o Gönüllüler için acılan yeni sahaları bu yıl Hacettepe Gönüllülerini daha hızlı bir şekilde ça- lışmaya yöneltmiştir. - Gönüllüler bir yandan yerli iltihaklar için çalışıp hasta koğuşlarında yardımcı olmaya bakarken, bir yandan da, Fakültenin maddi imkânlarını. çoğaltma çabası göstermektedirler. Bununla ilgili ola- rak Aralık ayının başından itibaren Şaban Şifai Kliniği giriş holünde Gö- nüllüler grupu tarafından bir "daimi eşya satış yeri" açılacak, hasta ziyaret- çileri buradan, içerdeki veya dısardaki hastalarına vermek üzere ufak-tefek, şirin hediyeler alacaklardır. Dikiş grupu, hediyelik eşyaları ha- zırlamak üzere, bu ay içinde sık sık muhtelif evlerde (toplanmış ve genç Gönüllüleri de bu sahada yardıma ça- ğırmıştır. Okulluları toplum ödevlerine alıştır- mak gibi başta eğitici bir amaçla mey- dana çıkan genç Gönüllüler grupu, satış mağazası için kartlar, mozayik iş- leri, küçük bebekler ARR ayrıca dikiş günleri yapmıştır Moda Gece için jerse elbiseler YLira mal olan bir jerse elbise bu mevsim gece ve gündüz kadının | numaralı arkadaşı olmuştur. Jerse elbiseler belden kesiksiz ve vücuda çok fazla oturmayan, biçimi elbiselerdir. Bunları giyim yeri ne göre daha az veya daha çok deko. te yapmak mümkündür, fakat genel olarak bunlar tam kolsuzdur veya u- zun kolludur. Kısa, küçük kollar, bu elbiselere daha çok spor hava verecek ve giyim yerini azaltacaktır. Uzun kollu dümdüz prenses biçi- mi bir jerse elbise bir drope ile de zen- ginleştirilebilir. | Tam kolsuz, vücudu saran bir jerse elbise kapalı yakalı ter- cih edilebilir. O zaman dekolte yeline, meselâ göğsün üst kısmına papatya şeklinde, dilimli bir açık motif yap- mak ve elbiseye akşam elbisesi hava- sı vermek mümkündür. Kapalı yakalı, usun kollu, arkadan bele kadar yırtmaçlı, uzun etekli Jerse elbiseler ise en ağır gece toplantıları- na giyilmekte (o galalar için özellikle istenmektedir.