23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Bankacılık — Haftanın ortalarında Çarşamba günü öğleden sonra T.C. Ziraat Bankası Genel Müdürü Akil Kitapçı bankanın kurulusunun 100. Yıldönümü münase- betiyle bir basın toplantısı yaparak bankanın kuruluşu ve faaliyetleri hakkında basına bilgi verdi. Kitapçı yap- tığı konuşmada kısaca şunları söyledi : "— 196S yılı memleketimizde çiftçinin kredi ihtiya- cının bir teşkilât eliyle dağıtılması yolunda ilk adımın yüzüncü yılıdır. Bu ilk adım büyük devlet adamı Mithat Paşanın Niş. valiliği sırasında Pirot kasabasında kurmuş olduğu "Memleket Sandığı" ile atılmıştır. Memleket sandıkları 1963 yılında bir nizâmnâmeyle devlet mevzuatında yer alan teşekküller haline getirilmişler ve devlet bu mües- seselerin bütün vilâyetlerde kurulmasını valilere tamım etmiş ve daha sonraları ise sandıkların sermaye sistem- lerine bir nizam verilmesi düşünülerek "Menafi Sandık- ları" kurulmuştur. Fakat 1863ü takip eden yıllar bu sandıkların da ge- rekli fonksiyonu İfa etmekten uzak oldukları görülmüş T.C. Ziraat Bankasının Akisler ve 15 Ağustos 1888 tarihinde 44 Menafi Sandığı bir nizamnâme ile Ziraat Bankası olarak teşkil edilen bir yeni bünyenin üniteleri haline inkilâp ettirilmiştir. 1923 ten sonra Ziraat Bankasının yeni Türkiye Cum- huriyetinin ihtiyaçlarına uygun, milli ekonominin kalkın- masında daha müessir bir hüviyet içerisinde tarih için hazırlanan kanun BMM nin 19 Mart 194 tarihli oturu- munda. kabıü edilmiştir. Ziraat Bankasının son İstihalesi 1937 yılına rastla- maktadır. Bu tarihte Ziraat Bankası, statüsünü tesis eden 3202 sayılı kanunla anonim şirket olma vasfını terkederek bir devlet müessesesi haline getirilmiş, 3460 sayılı kanunla iktisadi devlet teşekkülü manzumesi içine girmiştir. Memleketin yegâne Zirai kredi müessesesi olan ban- kamız 750 milyon liralık sermayesi, Türkiyenin her tara- fında dağılmış 650 şube ve ajansı, 3 milyar lirayı aşan mevduatıyla Türkiyenin en büyük mali müessesesi olmak vasfını iktisap etmiş bulunmaktadır. Ziraat Bankasının zirai sahada yaptığı 2 milyar 600 100. Yılında Akil Kitapçı konuşuyor 100. Yılda bir savaştan, .. AKİS/4