23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

YAYINLAR 1 Kitap okudum YAN YÖNLERİYLE ATATÜRK Yazarı: Sait Arif Terzioğlu (Âk Kitapevi, Hamle Matbaası İstan- bul 1963, 90 sayfa 300 kuruş) ait Arif Terzioğlu bir gazeteci. Yazıl- mayan Yönleriyle Atatürk, adlı ki- tabında topladığı 31 hatıra-röportaj da, bir gazetecinin eserleri. Daha önce. be- lirli olmayan zaman aralıkları ile Cum- huriyet gazetesinde yayınlanmış olan bu hatıra röportajlara Sait Arifin ken- diliğinden kattığı pek birşey yok. O sa- dece gazeteci olarak zekasını kullanan?. Atatürkü yakından tanıyanları bulmuş, onları konuşturmuş ve biraz da gazete- ciliğin olağanüstü bir sürat isteyen ha- vası içinde bu anlatılmış hatıraları ça- lakale'm röportaj haline getirmiş. Nitekim kitabının başına yazdığı kı- sa bir-notta da. "bu yazılar anlatan- ların ifadelerine sadık kalınarak hazır- lanmıştır" diyor. Ekleme ve çıkarma yapmamla, kitapta, Atatürkün bir gece kız kardeşi Makbule At adanı tevkif et- tirişini. Şükrü Sökmensüerin; Kurtuluş Savaşının ilk günlerinde kurmayı dü- şündüğü "Müessesan' Meclisi" hak- kında görüşlerini, Cevat Dursunoğlu- nun. Harp Okulunun Ankaraya nakit dolayısıyla bu okulun şeref defterine yazdığı satırları, Enver Behnan Şapolyo nun, İlk Millet Meclisini Başkan sıfa- yla idare edişini, ilk meclisin Zabıt üdürü Zeki Öğretmenoğlunun ağ- zından anlatıldığı gibi okumak müm- ün. Sait Arif Terzioğlu, kitabın hazır- lanışında gerçek bir gazeteci oolarak SERGİLER BİRLİK—Türkiye -öğretmen Dernekleri 10 Kasım sayısı aylık eğitim ve sanat dergisi, çalışmış. Daha doğrusu, önceden sa- dece gazeteci olarak gazetesi için rö- portajlar hazırlamış, sonradan bu rö- portajları bir kitap halinde toplamış. Bu bakımdan, röportajların okonula- rında, sıralanışlarında. İşlenişlerinde bir tekdüzEylik yok. Hatta bir ölçüde her biri ayrı ayrı birer röportaj olduk- larından bir dağınıklık dahi var. Ki- tap buna rağmen ilgi çekici. kitaba Profesör Enver Ziya Karal bir Önsöz. Profesör Afet İnan da bir giriş yazısı yazmışlar. Karal önsözün- de, kitabın bir hatıra kitabı olmasına rağmen zaman zaman "tarihe ışık tu- tacak vesikalara da yer verdiğini" be- lirtiyor. Profesör inan da kitabı "fikir hayatımıza ve inkılâp tarihimize yar- dımcı olmakla" vasıflandırıyor. o Ata- türk konusunda uzman iki profesörü- rüşveti kelâmda bulunmuşlar, bu davranışları İlmi payelerine pek yakışmıyor. o Ya- zılmayan Yönleriyle Atatürk, bir ga- zetecinin emek Ve çabasıyla (o ortaya çıkmış sade ve mütevazi bir kitapçık. Bilhassa,'günümüzün konuları (o hafif yönleriyle okumaktan hoşlanan ooku- yucuları için faydalı ve oyalayıcı bir esef ama. böylesine bir esere ooldu- gundan fazla da pave yakıştırmak bi- raz gayrı ciddi oluyor. (o Yazılmayan Yönleriyle Atatürk raportörü, meslek taşim ve arkadaşım Terzioğlunu ça- basından ve bu çabayı devam ettirmek azminden dolayı kutlarken bu hususu da kaydetmeyi kendime bir borç bil- dim. Borç bildim. zira, Atatürke pek yakın bu iki profesörümüz dahi, ln şılan, bütün yakınlıklarına (o rağm Onu anlamamışlar. Anlasalar, böylesi. ne hafif davranışlara kapılmazlar, bun- dan Çekinirlerdi. ilhami SOYSAL Milli o Federasyonunun asım ayında bütün dergiler gibi BİRLİK de, Atatürk için Özel bir sayı düzenlemiş. Şükrü Koç, Talip Apaydın, Ceyhun Atuf Kansu. Hayrettin Uysal, Şevket Gedikoğlu, Kamil Ertan. Mustafa Şanlı, Os- man Bolulu, t. Hakkı Kaytanlı, Behzat Ay, Necip Alpını, M. Rauf Inan, Asam Hışil, dolgun bir sayı. İMECE—Aylık Fikir ve Sanat Dergisi, Atatürk konusundaki duygularını şiir ve makalelerle dile getirmişler. Türkiye öğretmenlerinin öğretmenleri için hatırladıktın Kasım 1963 sayısı . İMECE de kardeş dergi BİRLİK gibi Kasım sayısının çoğu sayfa- tarım Başöğretmen Atatürke ayırmış. Sam Atatürkçülük" adlı yazısı ile Yetkin Arözün "Bir Atatürk bilhassa ilgi itirafları" adlı şiiri -Kemirilen çocuğunun çekici. — İS. Özerdimin Kitaplar * ANADOLU İHTİLALİ (Milli Mücadelede Anadolu İh- tilâli 1. Yazan Sabahattin Selek, İS- tanbul Güneş Matbaası 1983, US sayfa 10 lira. Kurtuluş Savaşım bel- gelere dayanarak ve oldukça ke- sin yargılar vererek.İnceleyen ori- jinal ve dikkat çekici bir eser). * TEK ADAM (Tek Adam Mustafa Kemal, Ya zan Şevket Süreyya Aydemir, o üç ciltlik bir o biyografinin ilk cildi, Remzi Kitapevi. o İstanbul 1963 Yükselen Matbaası. 390 sayfa (o 10 lira. Mustafa Kemalin (o hayatini, ayni zamanda onu tahlil de ederek, doğduğu günden ölümüne ve hat- ta ölümünden sonraki günlere ka- dar çevresiyle (o birlikte (o inceleyen bir eserin 1881 den-1919 yılına ka- dar olan bölümünü içine alan ilk cild). :* ATATÜRK (Atatürk hayatı ve eseri, Yasan Hikmet Bayur, 6-7 cilt sanılan bir eserin ilk cildi. Ankara, Güven Ba- sımevi 1963, 376 sayfa 20 lira. Ge- nel Satış Yeni Aydın Kitapevi, Ko- cabeyoğlu Pasajı 117-118, Yenişe- hir Ankara. Atatürkün doğuşundan Samsuna çıkışma kadar olan ha- yatım içine alan ilk cild, oldukça dikkat çekici belgeler ve geniş dip notlarıyla). * AZİZ ATATÜRK (Atatürkün ölümünün 25. yıldö- nümü dolayısıyla Türkiye Başbaka- nı İsmet İnönünün hasırladığı ma- kale. Ankara Milli Eğitim Basımevi 1963. Milli Eğitim Bakanlığı o A» tatürk Serisinin dokuzuncu yayım, 11 sayfa, fiyatsız.) * 10 KASIM 1963 ANKARA (Türkiye Milli Gençlik (o Teşki- lâtının hazırladığı broşür. o Devlet Su İşleri Matbaası. Ankara o 1963, 77 sayfa, fiyatsiz. Türkiye Milli Gençlik Teşkilâtı sekreteri Tamer Şekersoyun gayretiyle, Suat Havri Ürgüplü. Cevdet Sunay, Salim Baş- ol. Memduh Tağmaç, Ekrem Ali- can, Orhan Öztrak. Refik Tulga Faruk Güventürk, Cevat Dursun- oğlu. Sıtkı Ulay, Cihat Baban, Mu- cip Ataklı. Mustafa Kepir. Kadri Kaplan, Zekai Derman, Ahmet Yıl- dız. Ali İhsan Çelikkandan derlen- miş makaleler).