23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

“) Çin bundan bir süre önce ziyaret eden Baş- yazarımız. o Metin Toker tara- alınmıştır. — Ya- zı, bir kaç gün müddetle Ada- da, bizim için en önenili konu- lardan birini teşkil eden Top- Reformu konusu, incelen- hazırlanmıştır. Metin Milliyetçi Çinde kaldığı süre zarfında Kıta Çi- ninin 2330 metre açığında bu- lunan oo Kemoy adasını da gör- müş ve orada kendisine gerek- li bil griler verilmiştir. Metin Toker Kızıl Çinin durumu. Mil- liyetçi Çin liderlerinin o besle- dikleri gayeler ve objektif bir bakıldığında manzaranın göründüğü o hususundaki intibalarını oönümüzdeki o hafia bu Ma yazacaktır. prak o Reformunun Tür- iie ile çok tartışıldığı bir a bunu adeta tamamile çekleştirmiş o bulunan Çin rübesinin aydınlarımız tarafin- dan bilinmesinde geniş fayda- lar jran Baht Pehlevi. Mareşal Çan-Kay Sekin davetlisi olarak Tâiwan Cum- Bir model Çinde bir çiftçi ailesi Son gülen iyi gülüyor huriyeti diye bilinen Formozayı Zziya- ret ettiğinde bir konu üzerinde ısrarlı şekilde durdu. o Şah İçin zengin bir program hazırlanmıştı. İran Hüküm- darı çeşitli yerleri gezecek, ziyafetler- de, kabul oresimlerinde (o bulunacak. , vakit geçirecekti. sunda yaptıklarını öğrenince, daha doğrusu kendisine bu hususta ilk bil- giler verilince programın odiğer bir çok noktasını bir kenara itti ve çalış- malarının obüyük kısmını o konuya tahsis etti. Milliyetçi. Çin, bir çok Orta ve U- zak Doğu memleketi, hattâ yeni Afri- ka devleti için bütün meselelerin Üze- rinde önem taşıyan Toprak Dâvasını on yıl içinde halletmiş bulunmakta- dır. "Halletmiş" Oo kelimesinde fazla bir mübalâğa yoktur. Gayretler ve ha- zırlanan program yürürlüktedir, çinli aileler topraksızken Oo toprağa kavuş- maya devam etmektedirler. Ama, işin esası bitirilmiş, her şey sağlam kazı- ga bağlanmış ve akıllıca bir politika sayesinde" bu mesele sarsıntısız geçişti- rilmiştir. e Şimdi Taipeh Hükümeti - Formozanın başkenti oküçük, sade, hattâ basit Taipeh oşehridir- daha" muhteris bir programın o tatbikatıyla meşguldür. Bu, "5 Makine" diye bili- nen programdır. Her çinli ailenin boş makineye sahip olmasına çalışılmak- tadır. Bu beş makinenin üçü radyo, dikiş makinesi ve motorlu ( bisiklet- tir. o Tabii bunun o gerçekleştirilmesi bugünden yarına olacak şey değildir ve bu gayretlerde bir propaganda ko- kusunu sezmemek de güçtür. Formose çinlileri Kıta çinlilerine, kendi hayat- larının daha iyi olduğunu belirtmek için hiç bir fırsatı kaçırmamaktadır- lar. "5 Makine Programı" da bir belir- li nisbette o çerçeve içinde mütalâa e- dilmelidir. Formozada hayatın o dere- ce yükselmemiş bulunduğu ve hemen de yükselmeyeceği muhakkaktır. An-. cak küçük adada. Uzak Doğunun he- men bütün bölgelerinin aksine, çok zengin ile çok fakir arasındaki uçurum daraltılmaktadır ve bunda, tatbikine yakından nezaret ettiği Top- rak Reformunun büyük rolü olmuş- tur. O bakımdan, hayat seviyesi yükse- liş yolunda olan cin köylüsünün, pek yakın istikbalde olmasa bile bir süre sonunda bu beş medeniyet âletine sa- hip bulunması şaşırtıcı o sayılmamalı- dır. Zira, köylüyü kalkındırmanın a- nahtarı olan Toprak Reformu, yoku- şu çıkmış, düzlüğe çoktan gelmiştir.