23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Irak Arap saçı Güney komşumuz Irak, bir haftadır, belki de tarihinin en karışık gün- lerini yaşıyor. Bu haftanın başında ge- len haberlere göre, şimdi Irak ordusu idareye el koymuş bulunmaktadır. Fa- kat ordunun bu davranışı durumdaki karışıklığı gidermiş değildir, tam ter- sine ortaya bir sürü yeni sorunlar çık- mıştır. Bilindiği gibi Iraktaki ilk karışık- i bıraktığımız ile derhal birleşme taraflısı olan aşırı kanat mensuplarını. bu arada Başba- kan yardımcısı oOÂli Salih Sadiyi ve Kir ve Sosyal İşler Bakanı Ham- Abdül Mecidi işbaşından uzaklaş- rp yurt dışına atmıştı. Fakat aradan ikil gün geçmeden durum yeniden Ka- rışmış ve Baas Partisi Milli Konseyi- nin müdahalesi üzerine, bu sefer aşı- rıları tasfiye eden ılımlılar da işbaşın- dan uzaklaştırılmışlardır. Bir askeri u- çakla Beyruta gönderilen ılımlıların a- rasında Dışişleri Bakanı Talib Şebib, İçişleri Bakanı Hazım Cevad ve Ba- yındırlık Bakam Abdül Attar Abdül- latif vardı. Söylenenlere bakılırsa, (| ılımlıların tasfiyesinde en büyük rolü Baas Par- tisinin milis teşkilâtı oynamıştır. Ken- dilerine Milli Muhafız denilen bu mi- lisler, Baas Partisi (o işbaşına geçtiği günden başlayarak Irakta dediği dedik Abdüsselâm Arif Silaha kuvvet AKİS /20 olmuşlar, kollarına yeşil pazubend ta- kıp, dilediklerini dövmüş, dilediklerini içeri tıkmışlardı. Çoğu Baas Partili gençlerden kurulu bu milisler yalnız sokak kabadayılığı ile (o yetinmiyorlar, zaman zaman Partinin yüksek kade- melerine de kafa tutuyorlardı. kim, İl Kasımda yapılan (o Seçimde Partinin Irak bölge başkanlığı Ali Sa- lih Sadinin elinden alınıp Bayındır- lık Bakanı Abdüllâtife verilince en bü- saymaktan başka çare görememişler- ii Karamanın koyunu aas Partisi içinde bir yandan milis- lere dayanan aşırılar; diğer yandan aydın bir azınlığa dayanan ılımlılar a- rasındaki bu çekişme sürüp giderken, siyasi gözlemcilerin büyük bir çoğun- luğu, Irak Devlet Başkam Abdüsselam Arifin nerelerde ve hangi taraftan ya- na olduğunu merak ediyordu. Nihayet lerin sokağa düşürdükleri politika so- nucunda Irak idaresinin aşırı Baasçı- ların eline geçeceğini görerek, bu gi- dişe bir son vermek üzere işe el koy- du. Şu satırların yataklığı sırada gelen haberlere göre, bu Pazartesi sabahın- dan itibaren Irak idaresi Mareşal Art» fin başkanlığındaki (olrak ordusunun elindedir ve Iraktaki Baas rejimi şim- dilik sona ermiş görünmektedir. Abdüsselam Arif, Irak idaresine or- du adına el koyar koymaz, ilk iş. ola- rak Mill! Muhafız Teşkilâtını dağıt- maya başladı. Bağdat Radyosu, Milli! İhtilâl Konseyi adına yayınladığı bir tebliğde. Milli! Muhafiz teşkilâtının bü- tün üyelerinden silâhlarını derhal en yakın askeri birliğe teslim etmelerini istedi, aksi halde, yakalanacak olan- ların derhal bulundukları yerde idam edileceklerini bildirdi. Bağdat radyo- savaşmaya devam etmektedirler. Gerçekten, Iraktaki bu idare deği- şikliğinden en çok üzülen ülkenin Su- tutan Baas Partisi, kısa bir zaman için- de Irakla Suriyeyi birleştirmeyi düşü- nüyordu. Irakta Baas rejimi sona er- diğine göre, bu birleşme şimdilik suya düşmüş demektir. Diğer yandan, Irak- ta iktidarı kaybettikten sonra. Baas Partisi simdi Suriyede de oldukça za- yıf duruma düşmüştür. ..Sonra çıkar oyuna Gelen haberlere bakılırsa, o Iraktaki idare değişikliğinden en çok sevi- nen ülke de Nasırın Mısırıdır. Bir ke-