23 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

23 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

memnun görünmektedirler. Devlet, kendisine ait toprakların dağıtılmasında haksızlıklar yapılması, nı önlemek için tedbirler almış, usul- ler koymuştur. Bir öncelik esası tanın- mış, ona göre taliplere muamele edil- miştir, yüzde 37,5" programının tat-, bik edildiği bölgelerde da çalışanlardan ve toprak sahiplerinden Oo müteşekkil heyetler kurulmuş, bunlara devletin temsilcileri de katılmışlardır. Bu su- retle, bu heyetler içinde devlet çalı- şan ile toprak sahibi arasında bir ne- vi hakem rolü oynamış, taraflardan birini tutmak 'suretiyle o yana oy ka- zandırmıştır. Önce, kültür seviyeleri yüksek olmayan köylünün ve toprak sahiplerinin birbirileriyle anlaşmaya- caklarından endişe edilmiş, fakat son- radan bu karma heyetlerin karma menfaatleri korumak için çok zaman birleştikleri ve çok mantıki kararlara ME görülmüştür nun yanında, sulistimal ve rüş- vet tale de duyulmamış değildir. Bunlarla (o Cumhurbaşkanı (o Muavini Çeng yakından alâkadar olmuş, bir ta- kım küçük hesapların böyle bir prog- ramı bozmasına müsaade edilmemesi için. gerekli her şeyi yapmıştır. Bir çin- "tokrak" bu hususta şunları söyle- mektedir: — Toprak Reformunu biz ve Kısıl Çin birlikte yapmaktayız. Emin olabi- lirsiniz ki rüşvet ve suiistimalin rolü bizde, onlarda olduğundan daha faz- Me bizde, bunla- ve hakların aranması Bu sözlerdeki " doğruluk payı yük- sektir. ! Üçüncü merhale ogramın bir bakıma en çatallı kıs- ı, üçüncü merhale olarak ele alın- mıştır. Toprak sahipleri, daha doğru- su geniş arazi sahipleri ellerindeki sa- hanın 30 bin metre Karelik kısmı hariç, geri kalanını devlete satmaya mecbur bırakılmıştır. Bunları devlet satın al- mış, böylece bunlar Devlet Arazisi ha- line gelmiş. Devlet Arazisi olunca, Top- rak Reformunun ikinci merhalesinde- ki esaslar dahilinde topraksız köylüye satılmaya başlanmıştır. Bu toprakları satın alan köylü de badelini on yıl zarfında ödemektedir. Fakat devlet, toprağım elinden al- dığı geniş arazi sahibine bunun ne be- delini birden vermiş, ne bono usulüne baş vurmuş, tabii ne de komünistlerin yaptığı gibi gâsbetmiştir. Çinliler dü- şünmüşlerdir ki eğer devletin eline ge- -en arazinin parasını devlet hemen vermeye kalkışsa mutlaka enflasyona gitmesi gerekecektir, Bono. aynı isti- DIŞ GEZİLER Bir rafineri tesisi Play Boy'lluğa paıydos kamette zorluklar taşıyan, üstelik mal sahibinin haksızlığa (uğradığını san- masına yol açacak istidatta bir çare- dir. Gasp da rejiminin sistemine uy- madığından bir başka çare düşünül- müş ve bulunmuştur da.. Devlet, elinden toprağını aldığı zen- ginlere devletin fabrikaalrından" hisse vermiştir. Meselâ, bir adamın 1 mil- yon dolarlık toprağı mı alındı. Onun yerine devlet, sanayi sahasından bu adama 1 milyon dolarlık hisse senedi vermiştir. Böylece, hem tarım saha- sından sanayi sahasına Sermaye akta- rılmışta, hem de bir takım gelir sa- hipleri sanayici yapılmışlardır. Bunun hayırlı neticeleri sanayi alanında gö- rüldüğü gibi, topraksız kalan ve top- raklarını başkalarına işlettirerek geçi- nenler de kendilerine yeni bir faali- yet sahası bulmuşlardır. Bunların için- de, yeni meşgalelerine alışanlar, Dun- dan zevk alanlar, tembelliği bırakıp i- şine sarılanlar çok çıkmıştır. Buna mukabil devlet, toprak için ödediği bedeli on yılda toprağın yeni sahiplerinden geri aldığı için (yavaş yavaş yüklü bir başka sermaye Kazan- mış ve bunu tekrar, tercihan sanayi sahasına, yahut tarım sektörüne yatır- mak firsatını bulmuştur. Böylece bir cironun meyvaları çeşitli şekilde alın- mıştır. Bu topraklardan 194823 aile satın almıştır. Onlar için konulan ön- celik esasına göre toprağın üzerinde zaten çalışmakta olan âileler birinci" sırayı işgal etmektedirler. Ondan son- ra hiç topraksız köylüler, toprağı yet- meyen köylüler, toprağını bizzat ça- lıştırmak isteyen şehirli talipler gel- mektedir. Komünizme karşı silâh Bizin Kıta Çini ile Formoza Çini a- rasında. bilhassa Kemoy adası va- sıtasıyla devamlı "Propaganda ateşi" yapılmaktadır. Her iki taraf öteki sa- hilin sakinlerine kendi dâvalarını na- sıl hallettiklerini ve neler yapmakta olduklarım (o anlatmaktadırlar. o Kızıl Çinde hiç bir şeyin e ve halkın sadece ıstırap çekme gunu sanmak hatadır. ma icraatlarıyla belirli sınıfları memnun etmeye şüphesiz muvaffak olmuşlardır. Milliyetçi Çin Pekinin karşısına, ko munist usuller kullanmadan bazı ger- çeklere cevap verilebileceği dâvasının şampiyonu olarak çıkmaktadır ve on yıl içinde başarılmış bulunan Toprak Reformu bu sahada verilmiş bir iyi imtihandır. AKİS/17