7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER den son hükümet buhranına kadar bu hep böyle olmuştur. Muhalefetteyken Hükümeti tenkid. Hükümetin çalışma- larına çelme takmak, sonra "Buyrun iktidara gelin" dendiği zaman da, bu- nu bir baskı veya tehdit olarak göster- mek.. İşte kalın çizgileriyle de olsa AP nin iki buçuk yıldan beri takip et- tiği politika budur. Ortada bir kalkın- ma plânı, bu plâna göre hazırlanmış olan bir uygulama programı ve bütçe vardır. Bu bütçenin gerektirdiği 1 mil- yar liralık finansman açığı mutlaka karşılanacaktır. Yeni vergi kanunları- nın Parlâmentoda müzakeresi sırasın- da AP den beklenen tutum bütçe açı- ğgım karşılamaya matuf bu kanunları baltalamak değil, bir muhalefet partisi olarak, kanunların pürüzlü noktaları- nın reform ilkelerine uygun bir şekil- de değiştirilmesini sağlayacak teklif- lerde bulunmaktır. Bunun tersini düşünmek ve aksi şe- kilde oy vermek ise iktidar sorumlulu- gunu üzerine almak demektir. Ama AP yöneticileri bir türlü buna yanaşmak istememekte, "getirilen kanunlar re- form değildir" sloganının arkasına sığın maktadırlar. Ortada bir kaç kelime o- yununun dışında hiç bir olumlu tenkid olmadığına göre, bu akıl almaz tutum karşısında en doğru sözü Maliye Ba- kam Ferit Melen söylemiştir: — Çatlasanız da ,patlasanız da bu reformdur." Ya hesap bilmiyor.. Hi başlarında Salı günü kendi- iyle görüşen bir AKİS mensubuna, AP Genel Başkan Yardımcısı Saadet- tin Bilgiç ,partisinin vergide reform il- kelerini şöyle özetledi: "a — Vergi adaletini sağlayıcı ted- birler b — Vergi veriminin artırılması — Vergi ziyaı - Vergi kaçakçı- lığının adı son yıllarda vergi ziyaı ol- muştur - önleyici tedbirler Aslında Bilgiçin sıraladığı bu mad- delerden son ikisi aynı şeylerdir ve Di- riyle ilgili tedbirler diğerini de kap- samaktadır. Hükümetin Parlâmento- ya sevkettiği tasarıların da temel il- keleri bunlardan pek farklı değildir. Ni- tekim Bilgiç de bu hususu teslim et- mekte, ancak tasarıların muhteva iti- bariyle reform niteliğinde olmadıkla- rım ileri sürmektedir. Bilgiçe göre AP nin itirazı reform fikrine değil doğ- rudan doğruya tasarılaradır. İlk bakış- ta makül görünen bu fikir ise aslında tamamen bir ard görüşü operdeleme gayretinden ibarettir. AP yöneticileri sağlam kuvvetlerin şimşeklerini üzer- lerine çekmemek için, zahiren de olsa reformdan yana görünmeyi tercih et- AKİS/10 Saadettin Bilgiç Fazla bilgili bir zat inektedirler. (Zira genel seçimlerden bu yana, geçen iki buçuk yıl içinde e- dinilen tecrübelerin ışığı altında, A? politikası hiç değilse eskiye nazaran biraz daha kurnazca çizilmektedir. Bu partinin yöneticileri, aklıbaşında ba- sının, üniversitenin ve en önemlisi iş- çi teşekküllerinin reformları benimse- diklerini belirtmelerinden sonra, Dr Donkişot edasıyla ortaya atılmayı pek akıllıca bir hareket olarak görmemek- tedirler. Tasarılar, Millet Meclisinde görüşü- lürken AP bilmen taktiklerine başvu- racak ve doğrudan doğruya reformla- ra karşı olduğunu söylemeden türlü beylik parlâmento oyunlarıyla bunla- rın kanunlaşmasını . önlemeye çalışa- caktır. Nitekim Salı günkü konuş- mada, kendisine bu konuda sorulan bir soruya Bilgiç: " — Oylamalarda mutlaka aranacaktır" verdi. Bu taktik AP. yöneticileri tarafın- dan Siyasi Partiler Kanunu görüşme- leri sırasında başarıyla Memi bir taktik olması sebebiyle ai konu- yu biraz daha açmak iste — Peki AP a oil bu- lunmıyacak mıdır "— Lâzım seli bilgileri verecek ve türlü konularda yapacağımız teklifler- le de bunları destekleyeceğiz tabii." Ancak gazeteci bu kısa cevaptan salt (o çoğunluk diyerek cevap pek tatmin olmamışta. Tekliflerin ne- ler olabileceğini sordu. Bilgiç bina ve arazi vergilerine (yapılan zamlardan bağlıyarak, tasarruf bonolarına kadar uzanan hayli garip bir konuşma yap- tı. Sonuç olarak AP yeni vergi kanun- larının tümünün karşısındaydı!.. AKİS'çinin son sorusu (o İnönünün Meclis kürsüsünden söylediği sözlerle ilgili oldu: "— Başbakanın, bütçe görüşmele- rinin son gününde söylediği 'yeni ver- gi kanunlarına da oy vermezseniz çe- kilirim' sözleri karşısında A.P. Genel Başkan yardımcısı olarak ne düşünü- yorsunuz?" Bilgiç kısa bir süte düşündü, yazı masasının üzerindeki sumenle oynadı ve nihayet gürledi: — İnönünün çekilmesi gayet tabii- dir." "— Efendim?.." APnin hızlı başkan yardımcısı pos bıyıklarının altından gülümseyerek de- — İnönünün çekilmesi gayet tabii- dir. Hakikaten bir hükümet ka- nunlar çıkmadığı takdirde, bütçe ta- hakkuk edemiyeceği takdirde, tatbiki bütçe mümkün değildir ve hükümet Meclisin güvenme mazhar değildir, çe- kilmeleri gerekir." Bu cümleden anlaşılan tek şey, AP nin bütün emelinin Hükümeti düşür- mek ve en kısa zamanda yeni seçimle- re gitmek olduğudur. Kambur kambur üstüne A? de bir diğer tepki de tamamen dolaylı yoldan oldu. Daha önce YTP ve CKMP den istifa etmiş bulu- nan 4 senatör ve 5 milletvekili partiye kabul edildiler. | İltihaklar gürültülü bir basın toplantısı ve Genel Merkez binasının birinci katındaki Işık Ku- lüpte verilen bir kokteylle basına a- çıklandı. Böylece yeni vergi kanunla- rının Parlâmentoda görüşülmesine te- kaddüm eden günlerde, bir gövde gös- terisi yapılmak istenmişti. Basın top- lantısında AP ye katılanların evrak- ları bizzat Genel Başkan Ragıp Gü- müşpala tarafından imzalandı. Ama iş Pala Paşanın konuşmasına gelince 3- rada hazır bulunan partili milletveki- li ve senatörlerin neşeleri kursakların- da kaldı. Başkanlarının konuşmasını endişeyle dinlediler. Neyse Pala Paşa maskotlardan bol bol bahseden konuş- masını hiç bir pot kırmadan bitirebil- di. Fakat bu sefer de bir muhabir Kıb- rıs meselesine ait bir soru sormuştu.