7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İzmir İşgal Ediliyor 7 Mayıs 1919 günü, Yunanistanın Londradaki Elçisi Kak- lamanos Atinadaki Dışişleri Bakanı Politise şu şifre- telgrafı gönderdi; "Londra - 7 Mayıs 1919, 4096 sayılı telgrafinızda ta- limatı verilen tebligatı yapmak üzere Lord Curzon'un nezdinde bulunurken Özel Kalem Müdürü içeri girdi ve Harbiye Bakanının, Paristeki Dörtler Konseyinin tamire birlik çıkarmak için Yunanistana izin verme kararını al- dığını bildiren telefon mesajını nakletti. Lord Curzon,- benim teşebbüsüme en iyi cevabı teşkil eden bu haberi bana memnunlukla verdiğini söyledi, En derin vatanper- verane heyecanla Başbakandan ve Ekselanslarından elde edilen muhteşem ar dolayı tebriklerimin, kabulü- nü istirham ederim Kaklamanos o gün Lord Curzon'a, bazı İtalyan gaze- telerinin yayınlan konusunda ingiliz hükümetinin dik- katini çekmek için gitmişti. Romadaki Yunanistan Elci- liği Atinaya, italyan gazetelerinin "tamamile hayâl mah- sulü olan haberler yazmak suretiyle" Küçük Asyada ve bilhassa izmirde bir yeni emrivaki için umumi efkârı ha- zırlamakta 'olduğunu bildirmişti. Kaklamanos bu tebliği yaparken Harbiye Bakanının mesajı geldi. Fakat Atmadaki Yunan Elçisi bir gün sonra Paris- ten Venizelos imzasıyla şu cevabı aldı: "Paris — 8 Mayıs 1919 Çik gizlidir. Şifre bizzat Elçi tarafından çözülecektir. Curzon'un verdiği haber konu- sunda tam bir ketumiyetin muhafazasını rica ederim, Zi- ra böyle bir izin Dörtler değil ancak Üçler tarafından ve- rilebilir, Venizelos", Kaklamanos Başbakana bir telgraf çekerek kendisine teminat yerdi: Bundan hiç kimseye bahsetmemişti! Üçlerin kumpası J zmire asker çıkartmak için Yunanistana müsaade ve- rilmesi kararı gerçekten de Üçlerin - Lloyd George, Wilson ve Clemenoeau - Pariste 6 Mayıs 1919 günü, saat; l'de yaptıkları toplantıda alındı. O toplantıda yapılan görüşmeler şunlardır: "Lloyd George: — Benim kanaatim, M. Venizelosa İzmire birlik göndermesini söylemek gerektiğidir. Wilson:- Niçin hemen li yapmalarını söy - lememeli ? Bir itirazınla var m Lloyd George: — Katiyen Di — Benim de, ui Ama, İtalyanları ha- berdar etmeli mi Lloyd e —Benim kanaatim bu değil!" Üçler 7 Mayıs 1919 günkü toplantılarına, öğle vaktı enizelosu da çağırmışlardır. Venizelosa, Clemenceau şöy- şöylemiştir: "Katliama mani olmak ve italyanların bir çıkartma yapmasını önlemek için. İzmire yunan birliklerinin çı- karttılmasını düşünüyoruz." Gerçekten da bir hatta sonra, 19 Mayıs 1919'da yu- nanlılar İzmire çıkmışlardır. Üçler bu kararlarını dör- düncü partnerleri olan İtalyanlara ancak 13 Mayısta bil- dirmişlerdir. Dörtler Konseyinin saat 11'deki EE en italyan delegesi Orlandolya bu tebligat yapılmış, aynı gün saat 15.30'daki toplantıda Orlando İtalyanların mu- tabakatını söylemiş, doğrusu vemet edememiş- tir, Ancak, 11 Miyiz İtalyanların, Gimaseli, Venizelosun ise bulunduğu bir toplantıda yunanlıların İzmire çıka- caklarının Istanbulda duyulduğu açıklanmıştır, o top- lantıda İngiliz Balfour şöyle demiştir: "-- Görüyorum ki İstanbulda bir kaçak olmuş ve türkler, galiba bizim kendi temsilcilerimizden, İzmirle il- Kral Konstantin İtalyada sürgünde 17