7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Hikâyenin kahramanı binbaşı Matt Lewis (Chariton Heston) günlerden birgün, başında bulunduğu birliğiyle, kaynayan kazan durumundaki Pekin gelir. Pekin, büyük avrupalı devletler ve Japonya aarsında bir çeşit taksime uğramıştır. Senaryocular ve Ray, ame- rikalı yapımcının seyirciye hoş göster- me kaygısına uygun olarak amerikalı- yı - kahraman yaratmanın dışında - bu bölüşme işine pek sokmamaktadır- lar. Pekinde, çinli imparatoriçeden çok ingiliz kraliçelerine benzeyen bir Tzu Hsi (Flora Robson) hüküm sür- mektedir. Gerilim, iki taraf arasında bölüştürülmüştür. Bir yanda batılılar; fransızlar, o ingilizler, almanlar, ital- yanlar, Japonlar ve amerikanlar, öte yanda imparatoriçe Tzu Hsi'nin sara- yı... Sömürgecilere karşı çıkan Boxer- ler, batılıları ülkelerinden sürün çıkar- mak istemektedirler. Bunun için de giriştikler) yeraltı çalışmanı suyun- yüzüne çıkartırlar ve sömürgecilerle a- -ıktan açığa savaşa tutuşurlar. Batı- lılar, savaşmaktansa ülkeyi terketmeyi tercih etmektedirler. Ama İngiliz Elçi- si Sir Arthur'ün (David Niven) baskısı dayatması sonucu şehirde kalmayı kabullenirler. Bu kabulleniş, 55 gün süren bir kuşatmayı doğuracak ve so- nuç, sömürgecilerin zaferiyle bitecek- tir. .ve Zorlama bir aşk hikâyesi yp hikâyesi, 55 günlük kuşatma temelleri üzerine oturtulmakla bir- ikte, seyirci için zorunlu olan aşk, pek dışarda bırakılmıştır ve 154 dakika bo- yunca yamama durumu - Ray'in de yan İ muhafaza edilmiştir. Kahramanımız binbaşı bindiği otel- de bir rus kontesiyle, (Natalie (Ava Gardner) ile karşılaşır ve hemen arala- rında yıldırım aşkı başlar. Oysa buna hazırlayıcı olarak gösterilen oda ikra- mı, sadece ve sadece gülünçtür. Kuşat ma hikâyesine paralel yürütülmeye ça lışılan bu uydurma ve yamama aşkla birlikte bir başka garibelik de eş gö- türülmektedir: Teresa adlı yetim bir çinli kızın serüveni! Senaryocular «e Ray, sömürgecilerden yana olan kan ve uygunsuz davranışlarını ancak, bir aşk ve bir de yetim hikâyesini sürdür- mekle seyircinin duygu yönüne seslen- meyi ve onu o yönden avlamayı uygun görmüşlerdir. İmparatoriçenin sarayı bir entrika mku: i r. Başvezir Prens Tuan (Robert Helpmann) ile başkomutan ve Lu (eo Genn) ara- sındaki çekişme, işi bozguna yenilgiye kadar götürmektedir. İngiliz Elçisinin çevirdiği dolaplar sonunda, kuşatma aşlar ve Boxer'ler 55 gün sömürgeci yabancıları ülkelerinden sürüp çıkar- mak için canlarını dişlerine takıp bo- guşurlar. Fakat yapılacak hiç birşey AKİS/33