7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan İhracat Bundan bir süre önce, tamirdeki ihracatçı firmalar' tarafından Amerikaya ihraç edilen incir ezme- leri, Amerdkadâki Gümrük Kontrol dairesince yapıları ayeneden sonra "kurtlu" raporu ile Türkiyeye geri gönderildi. Son birkaç aydan beri Türkiyeye iade olunan dört parti incir ezmesinden 47 bin kiloluk ilk parti, geçen haftanın sonlarında İzmire geldi. İncir piyasasında büyük bir şok tesiri yapan bu karar üzerine telâşa düşen ihracatçılar bir yandan Hükümete başvurarak, Karara, oradaki ticaret ataşeliği (kanalıyla müdahale edilmesini isterlerken, öte yandan da araların- dan temsilci olarak seçtikleri Şerif Remzi Reyenti, duru- mu incelemesi için Amerikaya gönderdiler. Olayın en ilgi çekici yönü, Amerikan Gümrük Kontrol Dairesi tarafından verilmiş bulunan "kurtlu" raporunun, bizzat ihracatçılar tarafından da kabul edilmesidir. An- cak, ihracatçılar ve bu konuda ihtisas sahibi olanlar gü- lümseyerek : "— Kurt olmazsa incir de olmaz" demekte ve sonra konuyu biraz daha açarak ilâve etmektedirler : "— Kaldı ki bunlar kurt değil, ancak mikroskopla görülebilecek böceklerdir. Kurt olmazsa incir de olmaz. Galiba amerikanlar ağızlarının tadını bilmiyorlar!.." Rapordan sonra, Türkiyenin nefis kuru incir ve in- cir ezmesi ihracatı tehlikeye girmiş bulunmaktadır. Öte yandan, incir ezmesi ihracatçılarını asıl üzen mesele, ihracatçıların banka reeskont senetlerinin Merkez Bankası tarafından iptal edilmesidir. e Ayrıca Merkez Bankasınca alınan bu karardan sonra diğer bankalar da şimdiye kadar kullanılmakta olan reeskont senetlerine ait paraların tahsiline başladılar. Gerek bankaların bu tutumu ve gerekse Amerikan gümrük kontrol dairesince verilen rapor, incir piyasasın- da üzüntüyle karşılanmıştır. Seminer — AlD Tarım Divizyonunun geçen haftanın başlarında İzmirde düzenlemiş olduğu ve beş gün ka- dar devam eden seminer, AİD Başkam-Van o Dyke'nin yaptığı bir konuşmayla kapandı. an Dyke, sayıları altmışı bulan amerikan teknik uz- manlarının da katıldığı konferansında, delegelere, uzun vadeli yardım stratejisi, bu stratejinin üstünlükleri ve ta- rım sahasındak rolü hakkında geniş bilgi verdikten sonra, 5 Yılık Kalkınma Plânına da değinere "— Türkiye, 5 Yıllık Kalkınma Plânının hedeflerine ulaşmak üzere gayretler sarfetmektedir. Kalkınmada çe- AKİS/4 Akisler şitli hususların tahakkuk etmesi lüzumludur. o Özellikle ödeme dengesindeki açığın kapatılabilmesi için ihracatın artırılması, ithalâtın bir ölçüde kısıtlanması ve turizm ya tırımlarının ön plânda tutulması gereklidir. Fakat Türkiye, bugünkü şartlar içinde ithalâtını kı- maz, Türkiye, Avrupanın çeştli merkezlerinde çalışan işçilerinden de döviz temininde faydalanmalıdır. Her iş- çinin göndereceği muayyen miktarda para ile Türkiye, yılda 25 milyon dolar döviz elde edebilir." Van Dyke, ayrıca Türkiyenin ihracatta özellikle yaş meyve ve sebzelere değer vermesi (o gerektiğini, meselâ Anadoluda bol miktarda elde edilen domatesin bunlar- dan biri olduğunu söyledi. Kongreler — Türkiye Ticareti Odaları, Sanayi' Odala- rı ve Ticare Borsaları Biriliği tarafından düzenlenen "Ak- deniz Bölgesi Oda ve Borsaları toplantısı" içinde bulun- duğumuz ayın ortalarında Ankarada yapılacaktır. Maraş, Malatya, Gaziantep, Kilis, Nizip, Osmaniye, Ceyhan, Tarsus, Mersin, Silifke, Dörtyol, Kırıkhan, İs- kenderun, Antakya, Niğde, Adana Ticaret ve Sanayi Oda- ları ile Gaziantep, Osmaniye, Ceyhan, Tarsus, Mersin, tılacakları bu toplantıda, bölgenin, cari konulardaki müşterek problemleri İbi alınacak, bu konulardaki görüş ve fikirler tesbit edilecektir. Toplantıda, ayrıca Toprak Ürünleri, Hayvancılık, Çalışma - Eğitim, Sanayi - Maden, Ulaştırma, Turizm, Nü- fus, İstihdam, Dış Ticaret - Maliye ve İstatistik komitele- ri adı altında çeşitli komisyonlar seçilecek ve bu komis- yonlar, 5 Yıllık Kalkınma Plânının temel ilkelerine pa- ralel olarak incelemeler yapacakardır. Çalışmalara Türkiye Ticaret Odaları, Sanayi Odaları ve Ticaret Borsalarını temsilen bir heyet de katılacak- tır. Öte yandan, Odalar Birliğinin bir diğer teşebbüsü de, Nisanın ilk günlerinde toplanacak olan "Türkiye Eko- nomisinde Hayvancılık Endüstrisi" adlı kongredir. Bu ko- nu ile ilgili olarak Odalar Birliği tarafından yayınlanan bir bildiride, "Türkiye ekonomisi içinde hayvancılık endüstrisinin, hemen bütün yurttaşları kapsayan üretici ve tüketici gruplarına olan sıkı ilişkisi ile sosyal ve ekonomik önemi aşikardır. Ödeme dengesindeki etkileri de açık olarak bellidir. Plân anlayışı içinde, ulusal refah ve toplum kalkın-