7 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

7 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS Yıl: 10 7 Mart 1964 Sayı: 507 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Cilt: XXIX YURTTA OLUP BİTENLER Kıbrıs Dikkatsiz bir dost Uzun bir süredir yalnız batı savun- ma düzenine değil, bütün dünya- ya korkulu rüyalar gördüren anlaşmazlığı, bu haftanın içinde, ki önemli yeni gelişmeye konu oldu. Bu gelişmelerin birincisi. Güvenlik Mec- lisinde bir haftadır yapılan görüşme- ler sonunda ufukta bir anlaşma ümi- dinin belirmesidir. Meclisin beş geçici üyesi. Birleşmiş Milletler Genel Sek- reteri U Thant'ın yaptığı çalışmala- rın başarısızlıkla (o sonuçlandığını gö- rünce, bir karar sureti hazırlamışlar ve bunu diğer ilgililerin önüne getir- mişlerdir. Şu Satırların yazıldığı sıra- da, eğer diğer ilgililer de Türkiye gibi iyi niyet gösterirlerse, bu karar sure- ti iyi bir pazarlık zemini olabilecek ni- telikte görünmektedir. Bu hafta içinde Kıbrıs anlaşmadı- ğı konusundaki ikinci yeni gelişme de, geçen ay yapılan seçimler sonunda iş başına gelen yeni yunan hükümetinin tutumudur. Şimdiye kadar büyük bir AKİS/6 Güvenlik Konseyi Kıbrıs meselesini görüşüyor Çare peşinde ıhımla davranan yunan idarecileri, bu haftadan başlayarak, kamu oyunun da büyük etkisi altında, bütün ağırlıkla- rını piskopos Makariosun ve avenesi- nün arkasına koymuşlardır, Birleşmiş Milletlerdeki (o sevindirici (o gelişmenin tersine, bu, son derece talihsiz ve üzü- cü bir tutum olarak belirmiştir. Uykusuz geceler Birleşmiş Milletler Güvenlik Mecli- sinde bütün üyeler için uykusuz ge- çen geceler, geçen haftanın başların- da. Genel Sekreter U Thant'ın taraf- lar arasında bir anlaşma zemini bul- mak için harcadığı gayretlerin hiçbir ulaşamadığını (o açıklamasıyla başladı, iyi niyetli Genel Sekreterin bütün gayretleri, Kıbrıs rumlarının i- nadı yüzünden boşa gitmekten kurtu- . Rumlar, asıl amaçları Zü- rih ve Londra andlaşmalarını Ada türklerini basit bir azınlık durumuna düşürecek şekilde değiştirmek ve bu- na engel olacak tek kuvvet Türkiye- nin 1960 Garanti Andlaşmasından do- gan müdahale hakkını ortadan kaldır- mak olduğu için, bu üç anlaşmaya a- tıfta bulunan bir karar suretine şid- detle karşı durdular. Oysa Türkiye, kendi soydaşlarını yunan omedeniye- ti"nin cilvelerinden korumak için Ada türklerinin milletlerarası andlaşmalar- la tanınan haklarını elden çıkarmaya ve müdahale hakkından Vâzgeçmeye hiç mi hiç razı değildi. İngiliz ve |- merikan hükümetleri, Türkiyenin en- dişelerini, büyük bir anlayışla karşı- lıyorlardı. Geçen hafta Güvenlik Meclisinde yapılan görüşneler gösterdi ki Türki- yenin endişelerini (oanlayan devletler yalnız iki batılı dost değildir. Sovyetler Birliği ve Çekoslovakya temsilcilerinin dışını aki bütün temsilciler. Mecliste Türk isteklerini haklı gören konuşma- lar yaptılar, O kadar ki, Türkiyenin isteğine uygun olarak (Fas temsilcisi tarafından o yapılan bir teklif. Meclis tarafından oya bile konulmadan ka- bul edildi Bu teklif. Kıbrıslı türklerin temsilcisi olarak New York'a giden Ra uf Danktaşın Mecliste konuşması i- çindi. Kendisine konuşma hakkı veri- lince, Denktaş, Kıbrısta rumlar tara-