March 7, 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

March 7, 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Müttefik askerleri işgal edilmiş Atinada Bu, 1918-20 yıllan arasında, Barış Konferansı devam ederken şahsen Venizel osun ve onun sayesinde Yunanis- müthiş itibarı, diğer taraftan onun kurduğu muazzam propaganda makinesi, nihayet harpte elde “edilen zaferin sarhoşluğu Müttefikleri Yunanistana Türkiyeyi, Yunan Başbakanının arzusuna uygun şekilde peşkeş çekmeleri neticesini vermiştir. Venizelos Yunanistanın toprak taleplerini 30 Aralık 1918'de bir muhtıra halinde Barış Konferansına verdi. Bu muhtıralar İngilizce ve fransızca olarak yayınlanmış- tır. Bu talepler, fasıl olarak şunlardır: a) Yunanistanın kuzey batısında Ma Epir, yahut Güney Arnavutluk üzerindeki talepler. b) Trakya üzerindeki talepler, c) Batı Anadolu ve Pontüs üzerindeki talepler. d) Rodos ve 12 Ada, Kıbrıs ve İmroz üzerindeki ta- lepler. Bu talepler esas itibariyle Ege denizini bir "Yunan al haline getirmekte ve kendi tabirleriyle "iki kıta e beş deniş üzerindeki Yunanistan'ı, "Büyük Yunanis- tan” 1, "Megalo İdea — Büyük Fikir'i gerçekleştirmekte- dir. Böylece hem Avrupa, hem Asya üzerine yayılan yu- nan Bizans İmparatorluğu tekrar ihya a mana Ve- nizelos şöyle demektedir: "Daha gençliğimden beri Ski- ros adasını -Ege denizinin ortasındadır- elenizmin mer- kezi saymışımdır." Yunan Başbakanı 1913'te Yunanistanı bir misli büyüten Bükreş Andlaşması imzalandığında İç, Ma Bakanı Repulise şöyle demiştir: — Şimdi, gözlerimizi Doğuya çevirelim!" bol Yani Türkiye. Gerçekten de 30 Ocak 1915'te Kral Konstantine mek- tubunda Venizelos Anadolu üzerindeki görüşlerini bildir- miş ve Küçük Asyada 125 bin kilometre karelik yer iste- diğini söylemiştir. Yunanistan. Balkan harplerinden son- ra bir misli büyüyerek 125 bin kilometre olmuştur. Yani Venizelosun Büyük Yunanistanı 20 bin kilometre kare- den geniş bir memleket olacaktı. Venizelos bunu sağlamak için bütün dünya umumi efkârına karşı maddi ve manevi kuvvetlerini seferber etmiştir. 10 Ağustos 1920'de imzalanan ve bu hayallerin ço- gunu gerçekleştiren Sevr Andlaşması Venizelosun silâh- larının dikkatle ve -bizim için bugün- ibretle incelen- mesini gerektirmektedir. (Bu yazıların bütün hakki AKİS Mecmuasına ait- tir. İzinsiz kısmen dahi iktibas edilemez). Venizelosun askerleri Doğa cephesinde