21 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

21 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

li tutulmak istenmektedir. Nitekim AP Genel Başkan Yardımcısı Saadettin Bilgiç, AKİS'e bir demeç vererek : — Vergi reformu olmayıp, vergi olan bu dokuz tasarının AP o- larak karşısındayız. Fakat bu tasarı- ların görüşülmesinde obstrüksiyon yapmıyacağız. Meclise geleceğiz, tâdil önergelerimizi vereceğiz, görüşümüzü savunacağız ve Grup olarak önergele- rimiz istikametinde oy kullanacağız" dedi. Ancak bu sözler gerçeği oaksettir- mekten çok, AP Grupunun görüşmeler sırasında uygulayacağı taktiği perde- leme gayretinden ibarettir. AP yöne- ticileri (o Siyasi Partiler Kanunu gö- Rüştü Özal Ağır ve derinden rüşmelerinden yaptıkları obstrüksiyo- nu Vergi Reform Kanunları ile ilgili görüşmelerde de tekrarlamak niyetin- dedirler. Ne var ki, YTP li Burhan A- paydının bunu önlemek üzere verdiği bir önerge neşelerini (okaçırmaktadır Zira kürsüde konuşarak istedikleri miktarda oy sağlıyamıyacaklarını an- ladıkları zaman AP li idareciler, Gru- pu dışarı çıkarmaktadırlar, içeride ka lan 5 partili milletvekili ise, Başkan- lığa, salonda salt çoğunluk oolmadı- gından bahisle, görüşmelere devam o- lunamıyacağı itirazında bulunmakta- dırlar. Meclis İç Tüzüğüne göre, salt çoğunluk olmadığı takdirde, 5 millet- vekili yoklama yapılmasını isteyebilir ve çoğunluk olmadığı bu yoklamayla tesbit olunursa görüşmeler müteakip oturuma bırakılır. AP yöneticileri, di. ger partili milletvekillerinin devam- sızlığından da faydalanarak bu takti- gi, Siyasi Partiler Kanunu görüşülür- ken başarıyla uygulamışlardır. Ancak, Apaydının önergesi kabul edildiği tak- dirde, bu silâh AP yöneticilerinin e- linden alınmış olacaktır. zira öner- gede, 5 milletvekilinin, salt çoğunluk olmadığı gerekçesiyle yapacakları iti- raz Sadece açık oylama yapılması ha- linde mümkün olabilecektir. AP li yı neticileri kara düşüncelere sürükleyen, önergenin bu kısmı değildir. Zira her zaman bir değiştirme önergesi sunmak ve bunun için açık oylama istemek mümkündür. Fakat asıl üzerinde du- rulan husus. Anayasanın 86. madde- sinin nasıl tefsir edileceği (o meselesi- dir. Bu maddede, "Her meclis, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile top- lanır ve Anayasada başkaca hüküm yoksa, toplantıya katılanların salt ço- Şunluğu ile hüküm verir" denmekte- dir. Apaydın işte bu maddeyi ele al- mış ve bambaşka bir şekilde tefsir e- derek. maddedeki"toplantıya katılan- lar" deyiminin o anda salonda bulu- nan milletvekilleri olması gerektiğini ileri sürmüştür. Önerge kabul edildiği otakdirde, maddenin bu şekilde tefsiri de kabul edilmiş olacak ve sadece toplantının başında üye salt çoğunluğu aranacak- tır. Bu ise AP taktiğinin iflâsı demek- tir. Saadettin Bilgiçin, görüşmeler sı- rasında AP'nin obstrüksiyon yapmıya- cağını söylemesi de işte bu önergenin kabulü korkusundan ileri gelmektedir. Zira Başkanlık Divanı dahi şimdiden ikiye ayrılmış bulunmakta ve meselâ AP li Başkan Vekili Ferruh Bozbeyli maddeyi Apaydının önergesindeki gibi tefsir etmemektedir. Bozbeyliye göre oturumun başından sonuna kadar alı- nacak her karar için salt çoğunluk mutlaka aranmalıdır. Başkanlık Di- vanında Ferruh Bozbeylinin görüşün- de olanlar sadece 5 kişidir. £ Önerge Başkanlığa verildiğinden bu yana, de- falarca, omilletvekillerinin oyuna su- nulmuş, fakat AP nin bilinen obstrük- siyonu Sebebiyle, oylamalarda salt ço- gunluk bir türlü sağlanamadığından, müspet veya menfi bir. karara varıla- mamıştır. Oysa İç Tüzüğün. 144. mad- desinin son fıkrasına göre, ikinci oy- lamada oy adedi' ne olursa olsun ne- tice muteberdir. Burhan Apaydının ö- nergesi ise bu limiti aşmış bulunmak- tadır. Gerek YIP ve CKMP, gerekse Bağımsızlar Grupu “bu konuda CHP ile ayni paralelde oy kullanacaklarına YURTTA OLUP BİTENLER göre, AP nin bine Ni uzun SÜ- Te başarılı olmıyacaktır Apaydının önergesinin yarasıra AP taktiğinin iflâsına müncer olacak bir diğer müeyyide de İç Tüzüğün 196. maddesinde yer almaktadır. Bu mad- deye göre yoklamalara üç oturum Ka- tılmadığı tesbit olunan milletvekili devamsız sayılarak, adı Resmi Gaze- tede ilân edilir ve ayrıca tahsisatın- dan kesinti yapmak suretiyle para ce- zası verilir. P liler bu noktaya da itiraz ede- rek oylamalara katılmamanın devam- sızlık sayılmayacağını ileri sürmekte- dirler. Oysa, konu hakkında yeter ka- naate sahip olmıyan milletvekilinin de İrfan Baran Ne İsayı darıltı ne Musayı oylamaya Satılması, fakat müstenkif oy kullanması gerekmektedir İlâhların öfkesi A? yöneticilerinin haftanın başların- da aldıkları bir karar bu Grupun son haftalardaki tutumunu yakından izleyenler için büyük bir sürpriz teş- kil etti. Parenin aklıevvel taktisyen- leri bir yandan Grupu topluca salon- dan çıkartırlarken, milletvekillerinin mını sağlamak üzere son derece ağır nl cezalan koydular. Buna gö- msız milletvekilleri basın yo- layla açıklanacaklar ve bu durum ay- rca, seçim bölgelerindeki parti il AKİS/L1