21 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

21 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

tup yazarak bu hususu rica etti. Mektup Times'da yayın- Dostluklar, dostluklar, dostluklar.. unanlıların Manchester Guardian üzerindeki tesirleri Y de daha ziyade bu cins bir tesirdir. Manchester Guar- dian o tarihlerde C.P. Scott adında biri tarafından idare edilmekteydi. Venizelosun ekibi bu adamın kiminle dost olduğunu araştırdı ve bir yunanlı buldu: Konstantin G. omikos. Nomikos, İstanbulda da mensupları bulunan Ralli ailesinin -halen Maçkada bir büyük Ralli Apart- manı vardır - bir firmasının Mançesterdeki temsilcisiydi ve Scott'un oradan ahbabıydı. Venizelosun ekibi hemen, Scott'a, Nomikos aracılığıyla «çengel attı". (Manchester Guardian hakkında Londradaki yunan elçisi' Kaklama- nosun Atinaya gönderdiği bir telgraf ilgi çekicidir. Telgraf udur: "Londra, 31 Ekim 1918. Mançesterdeki Ralli firması- nın temsilcisi M. Nomikos tehcir edilmiş yunanlılar le- hinde çok pratik bir harekette bulundu. M. Nomikosa Manchester Guardian'in neşriyat müdürü davamıza" kar- şı çok dostane hisler, beslediklerini söylemiş ve kim ga- zetenin Yunanistanı desteklemediğini iddia ederse onun yanılmış olacağım bildirmiş. Bunun üzerine M.Nomikosa gerekli bütün bilgileri verdim ve Matmazel Stefanopolliye, derhal Mançestere gidip Manchester Guardian'in müdü- rüyle temasa geçmesini söyledim. anchester Guardian bugün Türkiye ramları hakkında Matmazel Stefanopo- liyle öl güzel bir mülakat yayınladı. İlave edeyim ki gazete bizim bütün tebliğlerimize yer veriyor ve bize kar- şı çok dostane davranıyor. O mdan Atina basım bu büyük ve liberal gazeteyi bulgar gostu gibi gösteren kam- panyasına son vermelidir. Bu kampanya, bizim lehimiz- de olan gazetecileri kızdırıyor. Kaklamanos." Fakat yunanlıların Times ve Manchester Guardian ile kurdukları bu münasebette, öteki iki gazete, West- minster Gazette ve Morning Post ile kurdukları münase- betle hiç bir ilgisi yoktur. Bir akşam gazetesi olan West- minster Gazette o tarihlerde J. Alfred Spender tarafın- dan idare edilmekteydi. Spender büyük bir yunan dostu- dur ve meşhur Sir Afthur Crosfield'in arkadaşıdır. Kar- deşine ise yunan hükümeti nişan eri ve bu E. Ha- rold a 1919'da inglliz irliğinin idare he- yeti üyesidir. Aynı zamanda, masrafları yunan hükümeti ralli Gde erek ,çıkarılan bir gazetenin (yazarıdır. Westminster Gazette bu "meziyefleriyle tam bir yunan organıdır ve a ekibi ne isterse onu yazmak- tadır. Moming Post, yunanlıları tutmakta daha da ileridir. Yazarlarından biri,.yunanlı Kalapotakistir. Gazetenin neş- riyat müdürü Gwynne de, dış politika yazarı yi da kopkoyu birer yunan hali Muhafazakâr Ming Post bütün ingiliz, ami e yunan am pi faz- la savunan gazete olmuştur. Yunan elçiliği tarafından hazırlanmakta olan yunan dâvası lehindeki makale, mü- lakat, haber, mektup ve resimlenin en ei kısmı Ni iki gazetede yayınlanmıştır Tabii Gwynhe ve nan elçisi meni ile daimi temas halinde muğla Kaklamanosun bu "yunan dostları'nı başarıyla kolla- dığı da bugünün bilinen gerçekleridir. Fransız asın italyanların yaptığını ingiliz basınında yunanlılar tek- rarlamışlardır. Zırva tevil götürmeyince.. Mamafih bir defo, bu Morhing Post bile Yunanistanı tenkit etmek mecburiyetinde kalmıştır. 16 Mayıs 1919- da yunanlılar, İzi çıkarlarken o kadar vahşet yap- mışlar, bu vahşet is SİNİR bütün ingiliz basını tarafin- dan öylesine yerilmiştir ki hattâ yunanlılar bile bunu ka- bul etmişlerdir. Kaklamanos 28 Ağustos 1919'da Atinaya ve Paristekş Venezelosa gönderdiği telgraflarda o Moming Post'un durumunu söyle anlatmaktadır : "Moming Post bu sabah Yunanlılar Küçük Asyada başlıklı bir makale yayınlamaktadır. Yunan dâvası lehin- deki hisleri bilinen gazete, dostane bir eda içinde, yunan- lıların Küçük Asyadaki davranışlarını tenkit etmektedir. Makalenin özeti şudur: bozandaki türk grupu tarafın- dan yöneltilen ithamlar, eğer Küçük Asyada yunanlıla- Pire limanında Krala baskı yapan müttefik donanması AKİS 17/19