21 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

21 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

MUSİKİ Haberler (Gesen haftanın başında Pazartesi ak- şamı Hamit Alacalıoğlu yönetimin- daki İstanbul Oda Orkestrasını salon- larında dinleyen ankaralılar, geçen yıl İstanbul Filarmonisini alkışladıktan sonra bu ikinci sanat elçisini de mem- nunlukla izlediler. Yurdun en büyük şehri olan ve özellikle kültür ve sanat hareketlerinde en önde olması gere- kirken hernedense son yıllarda bir tür- lü belini doğrultamayan İstanbulun artık hükümetten resmen yardım gö- ren bir senfonik orkestraya kavuşma- sının daha nekadar gecikeceği bu mü- nasebetle bir kere daha soruldu, ama karşılığı alınamadı!.. JK yeni sanatçıdan meydana ge- Gorini ve Lorenzi piyano ikilisi, Topu topu birtek konser salonu ve biricik senfonik orkestrası' olan, gelen giden solocular da hayli sınırlı sayı- geçen yıl biri lübnanlı, öteki türk olan iki uçağın birbirlerini bula bula An- kara göklerinde bulup çarpışmaları- nı hatırlatıyor... Hikmet Şimşek Konseri veren : Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası. : e Şimşek Konserin verildiği yer : Ankara Konser salonu. Günü : 7 Mart 1964. Cumartesi, Saat | Program : yok çağdan Romantiklere kadar olan bestecilerden birer ör- nek sunan program tertibi güzeldi: 1. Haendel : "Su Müziği" süiti (Düzenleyen: Sir H. Harty), 2. Beethoven : Dördüncü piyano konçertosu, 3. Mendelssohn: Dördüncü, "İtalyan" senfonisi. Konserin özellikleri : Hiç şüphe yok ki ankaralı dinleyicilerin uzun su- rederiberi merak ettikleri bir sanatçının bu fırsatla sahnede tekrar görün- mesi ilk önemli özelliktir. Bu sanatçı, şef Hikmet Şimşektir. Konserin diğer önemli yönü ise, zamanlarının çoğunu yurt dışında, ama yine de yurdun hizmetinde geçiren, batı ülkelerindeki resmi temsilcilerimi- zin, elçiliklerimizin ve" ataşeliklerimizin yaptıklarından çok daha önemli gö- revler yüklenerek Türkiyeyi yabancı ülkelerde sanat alanında ileri bir mem- leket olarak tanıtmak için çaba harcayan çok genç bir türk kızının - İdil Bi- retin- programda çalmasıydı. Beğendiklerim i Üniversite ve Halk Konserleri dizisinden biri olarak su- nulan bu sanat olayı genellikle diğer konserleri aratmayacak kadar olumluy- üst üste Rimsky Korsakofun İspanyol Kapriçyosu ile bazı senfonilerin yalnız bir iki bölümünün çalındığı günler pek uzakta değildir. O tarihlerde Üniver- geleceğin iyi haberlerle dolu olduğunu müjdeleyen bir ışık etkisi yapmıştır. Beğenmediklerim : Şimşekin "Su Müziği" ni programa alması iyi bir Jest olmakla beraber - çünkü Türkiyede böyle besteler pek ender çalınır-, bu kadar tantanalı ve parlak bir besteyi ancak çok temiz ve titiz çaldırmakla tam bir başarı sağlanabileceğini unutmuş olsa gerek... Nitekim iki bölümden başlayarak birçok beraberliklerde istenen ton gücünü sağlayamadı. Bir veya iki çalgı grupunun ön plâna çıkması veya diğer grupların hafif çalması yü- zünden parçalara gerekli kudreti veremedi. Oysa ki, Haendel müziğinden bu bakır üfleme çalgılarda falsolar da yabana atılamayacak kadar çoktu. Sonuç : Herşeye rağmen konser, bir Üniversite Konseri olarak da normal bir sanat olayı olarak da belli bir seviyenin üzerine çıkabildi ve amaçlarına ulaşmak yönünden başarı sağladı. Daniyal ERİÇ AKİS/33