21 Mart 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

21 Mart 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

DÜNYADA OLUP BİTENLER A.B.D. Kurtulan namus Tas eyaletindeki Dallas şehrinin A- dalet Sarayında dört haftadır oy- nanan bir gülünç oyun, zaman zaman oldukça hareketli safhalardan geçtik- ten sonra, nihayet geçen hafta, sona erdi. Zaman oldu koridorlarda hırsız polis oyunları zaman oldu, gazeteciler heyecanla telefon kulübe- lerine koşuşup, dünyanın dört bir ta- rafına haber yetiştirmeğe çalıştılar. Fakat koca binada geçen olayların en ilgi çekicisi, hiç şüphesiz, mahkeme salonunda gösterilen bir film oldu. Bir televizyon şirketinden (oödünç alınan bu filmde, salonda suçlu sandalyesin de oturan adamın, elinde tabanca, na- sıl cinayet işlemiş olduğu bütün açık- lığıyla gösteriliyordu. Bu film göste- rildikten sonra, sanık avukatları he- yecanla yerlerinden fırladılar, bundan sonra sanığı savunmak imkânının kal- madığını bildirdiler. Bu, şimdiye ka- dar görülmüş şey değildi. Hemen anlaşılacağı gribi, Dallas A - dalet Sarayında oynanan bu gülünç oyun, Kennedynin katili olduğu ileri sürülen Oswald'ı oöldüren bar sahibi Ruby'nin yargılanmasından başka bir- şey değildi. (Sanık avukatlarının eşi görülmemiş gayretleri, oakla hâyâle lanabilmiş ye, duruşma, haftanın ortalarında başlayabilmişti. Duruşma başladıktan sonra taraf- ların durumu oOUr kere daha açıkça anlaşıldı: Tesas polisinin namusunu kurtarmak isteyen Dallas savcısı, bir zamanların dostluğu ne olursa olsun, Ruy'yi mutlaka elektrikli sandalyeye göndermek istiyordu. Buna O kargı- lık sanık avukatları da Ruby'nih, Os- wald'ı öldürürken o geçici bir delilik halinde bulunduğunu ileri sürüyorlar- dı. Önceki (o hafta savcının dinlettiği tanıklar içinde en heyecan yaratanı, biç şüphesiz, polis çavuşu Patrick T. Dean olda Dean'e göre, Oswald'ı öl- dürdükten on dakika sonra verdiği i- fadede, Ruby bu işi yapmaya eski de- niz il yüzündeki alaycı ifa- ördükten sonra karar verdiğini i. Üstelik .Rubynin, Oswaid'i olduğu da anlaşılıyordu: bir yahudi olan Ruby, Oswald'i öldü- rüp, bütün dünyaya yahudilerin de yü- rekli insanlar olduğunu göstermek is- temişti! Dean çavuşun (o söyledikleri sanık avukatları arasında tam bir karışıklık yarattı. Bütün kaderlerini geçici de- lilik kozuna bağlayan avukatlar, daha ilk ağızda, Ruby'nin bu işi bilerek, ön- ceden tasarlayarak yaptığım bildiren bir tanıkla karşılaşınca ne diyecekle- rini şaşırdılar. Hele bu sırada binanın yanındaki şehir hapishanesinden sa- çan yedi mahkümdan ikisi de yolla- rını şaşırıp Oo yargılamanın yapıldığı bölmeye girince, bu karışıldık büsbü- tün arttı. Odada ve koridorlarda dü- zenin yeniden kurulabilmesi için yar- gıcın epeyce ter dökmesi gerekti. Sanık avukatlarının Ruby'nin ge- çici deliliği konusunda ileri sürdükle- ri bütün iddialara rağmen, sekiz er- kek ve dört kadından kurulu jüri, De- an çavuşun sözlerine daha fazla ö- nem vermiş olmalı ki, geçen harta sonunda karar vermek üzere odaya çekildiği zaman, iki saati biraz aşan görüşmeler sonunda yalındı baremin suçlu olduğuna ve bu suçu, elektrikli sandalyede oölerek ödemesine okarar verdi. Tabii, sanık avukatları katara derhal kargı koydular ve bunu feki- yiz edeceklerini söylediler. Gelen Ha- berlere göre, böyle olursa Ruby'nin e- lektrikli sandalyeye oturması için iki yıl kadar beklemek gerekecek. Geride kalan sorular (görünüşe göre, önce Oswald'ın öldü- rülmesi, sonra Buby'nin yargılanıp elektrikli sandalyeye (o oturtulmasıyla birlikte, Başkan Kennedy'ye yapılan suikast hikâyesi de kapanıp gidecek Gerçi önce yahudilerin, sonra da Dal- las şehrinin ve Texas eyaletinin na- musu kurtulmuştur ama, genç yaşın- da yok yere hayata gözlerini yuman Kennedy'nin ölümü etrafındaki esrar Perdesi hâlâ dağılmamıştır. Hele bir de Ruby ortadan kalkacak olursa, bu perdeyi dağıtmak daha da güçleşecek- tir, bundan hiç şüphe etmemek gere- kir. (AKİS - 849) AKİS/25