17 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

17 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

İŞALEMİ Çeşitli görüşler pyelim ki, memleket ihtiyaci 400 bin adettir. (Yerli fabrikalar 450 bin lâstik imal etmektedirler. Bu durum- da ihtiyaç fazlası lastik. 50 bin değil, fakat muhakkak (50 binin üstünde olacaktır. Zira memleket ihtiyacı olan lastikleri global olarak değil de, her ebadı ayrı ayrı mütalâa etmek sure- tiyle ihtiyaçları tek tek tespit etmek lazımdır. Bu yola gidildiği zaman da her ebada ne kadar ihtiyaç olduğu, buna mukabil fabrikaların ne mik- tarda imalât yaptıkları ve eksik ka- lan' miktar meydan» çıkabilecektir. Bu tespitlerin de tek başına yâpı- lamıyacağı, ne özel sektörün, ne de resmi sektörün konuyu birbirleriyle müşaverede bulunmadan halledemiye- cekleri gözönüne alınacak olursa, bir ekip çalışmasına ihtiyaç olduğu ken- diliğinden meydana çıkmaktadır. Bu ihtiyaç gerek resmi sektör, ge- rek Odalar Birliği, gerekse ithalâtçı- lar ve sanayiciler tarafından hissedil- miş ve Ticaret Bakanlığında, Kara- yolları oOGenel Müdürlüğü, oMerkez Bankası, Odalar Birliği, Ticaret Oda- sı, Şoförler Federasyonu, lâstik imal- cileri çeşitli ithalâtçı , birlikleri bir toplantı yaparak bir protokol hazır- lamışlardır. Bu protokolda çeşitli me- selelerin ele alınarak bir hal yoluna varıldığı zannedilmemelidir. Her tem- silci - kendi içini dökercesine - fik- rini söylemiş, o fakat kimse diğerini cevaplandırmağa çalışmamıştır. Bu su- retle protokolün bir sebze o çorbası olmasının önüne geçilememiş, bütün iddialar muallâkta kalmıştır. ithalâtçılarla Ticaret Odası silcisi dirle tem- özet olarak şunları söylemekte- İ; I — Fabrikaların kapasitelerinin i- ki misli olan bir imtiyaz 63/40 sayılı sirkülerle kendilerine sağlanmıştır. — Fabrikalar bazı ebadı ihtiyaç- tan az, bazılarını ise fazla yapmak su- retiyle stok tekevvününe meydan ver- mişlerdir. 3 — Fabrikalar, tam kapasite ile çalışırlarsa, senede ikinci kalite ve 1s- karta dahil 36 bin lâstik imal edebi- çekten halde oObunun yarısını bile yapamamışlardır. Buna rağmen itha- linin tahdidini istedikleri ebadın ye- künu hakiki imalâtlarının dört misili kapasitelerinin ise tam iki mislidir! 4 — Veril fabrikalar (o memlekete döviz tasarrufu değil döviz israfı yük- lemektedirler AKİS/22 5 — İthalât, fabrikaları gerek fi- yat, gerekse kalite bakımından cid- di çalışmaya sevkedecektir. Buna karşılık, lâstik fabrikalarının e görüşünün özeti ise şöyle- dir I — Tahdit edilen (oebadlarda bir darlık olmamıştır ve bugünkü durum- da 1964'te de bir darlık bahiskonusu değildir. 2 — İthalâtçıların memleket, ihti- yacı olarak gösterdikleri rakkam ha- kiki ihtiyacın çok üstündedir. vecibelerimizi bulunmakta- 3 — Devlete karşı aynen yerine getirmiş yız. 4 — Lâstik imalinden yüzde 40 dö- viz tasarrufu sağlanmaktadır. 5 — Artan lâstik ihtiyacını gözö- nünde tutan lâstik sanayii, kapasite- sini iki misline çıkarmaya çalışmakta- dır. Böylece ihracat imkânları da meydana çıkacak ve ilk parti 1964'te sevkedilecektir. 6 - Tahdit dışı ii ihtiyaç çok azdır. Bu durumda 1964 lâstik it- hal tahsisinin azat yerinde O- lacaktır Odalar Birliğinin ur: görüsü ise Şu- I — Lâstik ithalinde ebad tahdi- dine gidilmesine lüzum yoktur. 2 — Birlik sanayi kotaları tevzi- atı ile vazifeli olduğu için; bir itha- lâtçı r. olan Jlâstik tevziatını üze- rine alması mümkün değildir. Bu tevziatı bh illeki dernekler o yapmalı- dır. Şoförler Federasyonu bugün piya- sada her ebadda lâstik mevcut olup, yalnız telli lâstiklerde (o karaborsanın bulunduğunu belirtmiştir, Hulâsa-i kelâm.. <zet olarak verdiğimiz bu protokol- Öldaki mütalâalara bakıldığı takdir- de, hiç birinin diğeri ile ilgili konula- ra temas etmediği görülmektedir. Bi- risi, "ithalâta lüzum yok" demekte, diğeri, «Olur mu? Muhakkak ithalât yapmalıyız" kehanetini savurmakta- dır. Bu durumda lâstik işinin daha bir hayli müddet sallantıda kalması muhtemeldir. İthalât yapılmalı mı yapılmama- mı? Yerli sanayi kurulması dola- yısıyla döviz tasarrufu mu oluyor, dö- viz israfi mı? oOMemlekette lastik sı- kıntısı olacak mı, olmıyacak mı? Bü- tün bu hususlarda otoriteler birbiriyle Çelişen mütalâalar vermektedirler Bu durumda yapılacak şey, konuyu ob- jektif bir hakeme tevdi etmek veya daha iyisi .ihtilâf halinde bulunulan konuları çeşitli sektör temsilcilerinin iştirak ettiği bir seminer veya panelde halletmek olmalıdır. Yoksa, bugün el- de mevcut protokolâ göre. ya piyasa- da lâstik bolluğundan geçilmiyecek ve- yâhutta (önümüzdeki yaz aylarında muazzam bir lâstik darlığı (omeydana gelecektir. Elimizdeki protokol, işi bu kadar ayrı istikametlere götürecek çelişme- lerle doludur. (AKİS: — 896)