17 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

17 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL Moda Defileler resmigeçidi pecettepe Tıp Fakültesi Gönüllüle- rinin geçen hafta Perşembe günü hasta çocuklar yararına, Bulvar Pa- las salonlarında tertipledikleri defile ankaralı hanımları oyalnız bu çalış- kan grupun sistemli ve iyi yere gi- den faaliyetleri (o bakımından (değil, aynı zamanda verilen moda ziyafeti bakımından büyüledi. Defileyi yapan Butik Canan, bu iş için, gönüllü olarak İstanbuldan gel- mişti. Mankenler gönüllü idiler. Ha- cettepenin küçük (o hastaları herkesi, kendilerine yardım için, işbirliğinde birleştirmişti. Defilenin bir özelliği de, Türkiyeye batılı anlamda butik u- sülü, zarif, şık, fakat o nispette pra- tik ve ucuz giyimi getirmiş olan ca- nanın bu vesile ile Ankarayı ziyareti idi. Cânân onsekiz yıldır o memleke- timizde hazar elbiseciliği tutundurmak için çalışmış ve bu işte başarı kazan- mış sanatkâr bir iş kadınıdır. o Ata- türk Bulvarındaki Butiğini İstanbu- İâ istiklâl Caddesine naklettiğinden beri zaman zaman Ankaraya defile yapmaya gelmekte ve genç meslektaş- HAYAT larının aynı hazır elbisecilik saha- sında gösterdikleri başarıyı da öncü- lüğünü yaptığı bir dâvanın mücahitle- ri olarak hazla izlemektedir. - Çünkü hazır ( elbiseciliğin Oo memleketimizde tutunması o kolay bir iş değildir ve kendine has özellikleri vardır. Türkiyede hazır elbisecilik (Gânân, kendisini Bulvar Palasta, he- men bir dikiş atölyesi özelliğine bürünen odasında ziyaret eden AKİS muhabirine gülümsedi ve konuşma- ga başladı: — Hazır elbise çağımızın bir 20- runluğu olarak ortaya çıkmıştır. Çok çeşitli (o faaliyetleri oOolan ve herşeye rağmen kadlığını kaybetmek iste- miyen Yirminci yüzyıl kadını, hazır elbise sayesinde, okendisine en çok yakışanı, en kısa zamanda, birkaç el- bise giyip çıkarıncaya kadar bulur ve fazla para harcamadan, zaman kaybetmeden şık ve güzel olarak or- taya çıkar. Hazır elbise, böylece di- namik kadının en büyük yardımcısı- dır. Ancak her memleketin bir özelli- ği vardır. Hazır elbiseciliğin tutuna- bilmesi, bu özelliklerin gözönünde tu- Meselâ, memle- tulmasına bağlıdır. AKİS/30 (Basın: A — 1891) — 889 ketimiz fabrikasyon Oo usülüne müsait değildir, Aynı modelin yüzlerce, defa tekrarı, aynı çevrelerde o dolaşan ka- dınlarımızı hazır elbiseden, tabiatıy- la, uzaklaştırır. Butik sisteminde faz- la tekerrür önlenir. Hattâ aynı çev- rede oturan kimselere aynı elbisele- rin satılmaması önplânda tutulur. Ge- ne memleketlinizde, el sanatları çok ileri bir durumdadır. Bu bakımdan, hazır elbisenin müşteriyi tatmin ede- cek şekilde, sipariş elbise kadar temiz ve itinalı olması gerekir. Hazır elbi- seciliğin bir özelliği de modayı türk tipine en yakışır şekliyle kabul etmek vücut anatomisini hiçbir zaman göz- den kaçırmamaktır. Nispetlerde ufak tefek değişikliklerle i yalca sağlanır. Amaç el olması değil, giyineni güzelleştirmesi- dir." Yenilikler utik Cananın defilesinde göze çar- pan başlıca yenilikler, gipur dan- tel ile keten karışımı ahiye elbiseler ve tayyörlerdi. Ceketin ön kısmı bej gipur dantel ile duble edilmiş bir bej keten tayyör, beyaz dantel, boncuk ve hasırla işli bir çift etekli lâcivert keten elbise, gene beyazla işli düz be- yaz bir keten elbise defilenin en çok alkışlanan takımları arasındaydı. Ca- nan bu mevsim emprime yerine keteni ve kup yerine işlemeyi kullanmayı ter- cih etmişti. Gene çok alkışlanan kıyafetler, emprime kumaştan yapılmış, klâsiğe çok yakın, dümdüz, astarlı tayyör ce- ketleri ve aynı kumaşın düz rengin- den yapılmış etekleri ile değişik renk- li takımlar oldu. Siyah küçük pötikareli bir küçük elbisenin üzerine aplike edilen kırmı- zı pötikareli motifler ve başka bir el- bisede gene siyah pötlkare (o üzerine aplike edilen kırmızı çiçekler, küçük elbiselere' bambaşka, çekici bir hal vermişti. Yılın modası olan tunikleri çok şık bir şekilde kullanan Cânân. şö- mizye elbiselerden de vazgeçmemişti. Fıstık rengi rafya kumaşından yapıl- mış hafifçe büzgülü etekli şahane bir şömizye elbise defilenin yıldızı duru- mundaydı. o Cananın kendi buluşları yanında Fath'ın bir modeli de şiddet- le alkışlandı. Gene çok beğenilen bir kıyafet, panolu ve bol düğmeli, pem- be pardesü oldu. Cânân, geçen yıl. İstanbulda çok rağbet gören aplikeli sahici çuvaldan yapılmış eteklerini bu mevsim tekrar etmemişti. Kendisine çuval etek so- ranlara, buluşların ancak yenilik şar- tı ile hoş olabileceğini söyledi.