17 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

17 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

TU R Kampanya Güneş satmak için (Kapaktaki o Bakan) B' kış Uludağa, oranın en lüks ve en pahalı oteline gidenler - günlü bir kişi için 100 lira civarında - karşılarında bakımsız, pis, harap ve kalitesiz bir han buldular. Hemen bü- tün odaların duşları kırıktı, akıyordu. Bir çok oda ısınmıyordu. 1940 'ların şarkılarını çalan bir çalgının bulundu- ğu paviyonun içi, damında eriyen kar- lardan sırsıklamdı. Yemekler bozuktu, servis aksıyordu. Her şey için ayrı para alınıyordu: bir tek asprin için bile Halbuki bu otel, bundan üç yıl önce bütün Türkiye için örnek teşkil edebilecek bir oteldi ve bir dağın ba- şında böyle bir cizenin nasıl olup ta gerçekleştirilebildiğine herkes (o şa- şıyordu Bir anglo-sakson tabiri "Hiç bir şey, başarı kadar başarı getirmez" der. Bizde ise gerçek, hiç bir şeyin başarı kadar çabuk bozulamadığıdır. İstanbuldaki Abdullah Efendi, lâ Ankaradaki Süreyya gibi bir yerin haricinde neresi bir başarı ka- zanmışsa, orası bir kaç yılın sonunda tanınmaz hale gelmiştir. Tıpkı, Uludağdaki otel gibi . . Bu, bizim özel sektörümüzdür. Dam üstünde saksağan ynı Uludağa, resmi sektör de el at- A mıştır. Bursa ile dağ arasında te- leferik yapılmıştır. Bir teleferik» o da- ğın daima en kalabalık 'noktasına çı- Bursada mıştır. Ancak, Sarıalan mevkii hiç bir tesisi, hatta içecek bir damla suyu olmayan bir yerdir. Sarıalan bu tesis- lerin bulunduğu mevkie, yani oteller bölgesine dört kilometre mesafededir. Yazın, dolambaçlı bir patikadan baş- ka yolu yoktur. Kışın ise hiç geline- memektedir. Şimdi teleferik Sarıalan- dan Bakacağa ikili vagonlarla uzatıl- Bakacağa yönetildiğini anlamaya da imkân yoktur. Zira Bakacakta da hiç bir tesis bulunmamaktadır. e Halbuki teleferik merkeze getirilseydi hem her sezonda müşteri bulmak kabil (olur, hem bu sayede gelecek elektrikle Ulu- dağın çehresi değişir, otellerin elekt- rik masrafı düşer, dağı sevenlere daha ucuz tarifelerin tatbiki mümkün ola- bilirdi. Uludağ milli park olacaktır, AKİS/24 halâ İ Z M olamamıştır. Yolu bir türlü ele alın- mamaktadır ve sahip bulamamakta- dır. Pislik depolan, teneke kulübeleri utanç vericidir. (o Turistleri (oUludağa götüren İzmit-Yalova yolu berbattır. Bu da, bizim resmi sektörümüzdür. Özel sektörü bu, resmi sektörü bu olan Türkiyede şimdi, 1964 o turizm yılının açılması arifesinde bir takım kimseler artık dünyanın en kârlı tica- reti haline gelmiş olan "Güneş Tica- reti" nden Türkiyenin de bir şeyler kazanması için çırpınıp durmaktadır- lar. Bunların başında, Turizm ve Ta- nıtma Bakanlığının yeni patronu, eski gazeteci Ali İhsan Göğüs ogelmekte- dir. Turizm (o mevsiminin başlamak üzere olduğu şu günlerde a- lınması gereken tedbirleri (o açıkladı. Hastalığını unutmuş, konuşmaya dal- mıştı. AKİS 'çi soruyor, o da sık sık hararetten kavrulmuş dudaklarını ya- lıyarak, bunları cevaplandırmaya ça- e jelerini anlattı. zce Türkiyede turizm umut verici bir gelişme göstermekte midir?" İyi vasıfta turistik tesis kurmak üzere bu yıl Turizm ve Tanıt- ma Bakanlığına yapılan, müracaatlar geçen yıllara kıyasla çok daha fazla- dır." "— Bu gelişmenin ZAMAN için ne ,Bibi tedbirler alınacaktır — Alınacak tedbirler il tedbir- ler ve uzun vadeli tedbirler (oolmak üzere vi ayrılabilir. Şimdilik daha çok üzerinde durulması gereken, âcil tedbirlerdir." — Bu tedbirler ne zaman uygu- Turistler Anadoluda bir kahvede Misafir umduğunu değil... Politikacıların kaderi Ali İhsan Göğüş bu hafta bir AKİS mensubuyla evinde, öksürükler ve tıksırıklar arasında konuştu. C.H.P nin Bursa kongresinden yeni dönmüş tü. Kongrede, iki açık kapı arasında tam oniki saat hiç kımıldamadan o- turmuştu. Bakan: — Dönüşte İznike, Umurbeye uğ- radım. Herkesin turizmle ilgili | bir derdi, bir isteği var" dedi. Göğüsün üzerinde lâcivert - beyaz çizgili bir,pijama vardı. Sırtına aldığı kalın, beyaz battaniyeye rağmen tir tir titriyordu. O gece Göğüs saatlerce Türkiyede- ki Turizm faaliyetlerinden (o hapsetti. Mali imkânsızlıklardan. o Bakanlığın teşkilât meselelerinden yakındı, pro- lanacaktır?” — Mevzuat değişiklikleri, turistik bölge plânlamaları, o personel eğitimi gibi tedbirler uzun zamana ihtiyaç gös termektedir. Birkaç gün önce açıklan- mış olan âcil tedbirler ise hemen bu sezon uygulanacaktır." Dakikalar ilerliyor, ortadaki alçak çay masasının üzerindeki kullanılmış kâğıt o mendillerin adedi o artıyordu. AKİS muhabirinin. son sorusu tama- men şahsi odu ve e Tamıtma Bakanı o- larak tatilinizi Türkiyenin hangi böl- gesinde geçirmek istersiniz?" Son aylan, günde 16 saat çalışarak geçiren Göğüs, soruya, umutsuzca gü- lümseyerek cevap verdi : — Eğer vakit bulabilirsem, o bay-