17 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

17 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

TURİZM devletin sihirli değneğini beklemek- tedir. İspanya Hükümeti, turizm kalkın ması için özel sektöre Il 943de3 mil- yon583bin peseta,1956da132 milyon 820bin,1958del167milyon730bin, 1962de323'milyon500bin,1963de 145 milyon 6 8 7 bin peseta yardımda bulunmuştur. Yunanistan (Hükümeti ise özel sektöre her yıl 2 2 0 milyon drah mi yardım yapmaktadır, Turkiyede me selenin bu yönü daha henüz mış ve bu yıl özel sektöre rak dağıtılmak üzere 25 milyon lık bir fon ayrılmıştır. Gerçi turizm bir özel sektör işidir ama, devletin ge- rek sosyal tesisler ve gerekse mal! yön den teşebbüsleri mutlaka destekleme si gerekmektedir. Ancak özel sektör henüz öyle pejmürde bir haldedir ki.. Eğer sıkı kontrol kurulamazsa bu 25 milyon çar çür olup gidecektir. Turizm ve Tanıtma Bakanı Ali İh- san Göğüs bütün bu menfi şartlara rağmen yılmamakta ve : — En kötü iç ve dış şartlar için- de hizmet ediyoruz. Buna rağmen mu- vaffak olacağız" demektedir. "Güneş de doğar...." Ali İhsan Göğüs, Turizm ve Tanıtma Bakanlığı koltuğuna oturduğu ilk andan itibaren hep aynı şeyi tekrar- lamaktadır : "— Bu Bakanlığın adı neden Tu- rizm Koordinasyon Bakanlığı değil de Turizm ve Tanıtma Bakanlığı? Bu sözler, Göğüsün, Bakan olduk- tan bu yana giriştiği çalışmaların ger çek bir panoramasını çizmektedir. Ko- nuya bir memur ya da politikacı açı- sından değil de, bir gazetecinin pratik zekâsı ile bâkani meselenin sadece bir bakanlığın, Turizm ve Ta- nıtma Bakanlığının meselesi oolmadı- ğını farketmiş ve çalışmalarına bu yeni görüşe göre istikamet vermiştir. bir yandan, alınacak o âcil tedbirlerle ilgilenirken, öte yandan da turizmle ilgili Bakanlardan müteşek- kil bir bakanlıklararası Turizm Koor- dinasyon Komitesi ve daha çok teknik konuarla meşgul olmak üzere gene il- gili bakanlıklar temsilcilerinden mü- teşekkil bir alt komite kurda Zira, yol meselesi Bayındırlık Bakanlığını, em- niyet ve asayiş ile idari tedbirler İç- işleri Bakanlığını, personel ve halk e- ğgitimi oOMilli Eğitim Bakanlığını ilgi- lendiren konulardır ve mahdut yetki- leri, mahdut bütçesi ile tek bir ba- kanlığın bütün bu işleri halledebilme- si imkânsızdır. Göğüsün kurduğu yeni sisteme gö- re, türlü bakanlıklarda filizlenen yeni fikirler OBakanlıklararası Turizm Alt Komisyonunda kotarılmakta, Turizm AKİS/26 Koordinasyon Komitesi ise daha ön- ce anahatları ile belirlenmiş olan bu Böy- ece turizm konusu ilgili bakanlıkla- rın da yardımıyla daha güçlü bir şekil de ele alınmış olmaktadır. 10 isan tarihlinde yapılan toplantıda valilere sunulan âcil kararlar da bu komite nin çalışmalarının bir sonucudur. öğüsün Bakanlık içi çalışmaları- nın ağırlık merkezini ise daha çok, ta- nıtma meseleleri teşkil etmektedir. Bu konuda Göğüsün en büyük yardımcısı, Tanıtma Dairesinin genç ve dinamik Genel Müdürü Emin Hekimgildir. Önümüzdeki turizm sezonu içinde Türkiyeye daha çok turist çekebilmek amacıyla yoğun Lir propaganda kam- panyasına girişilmiştir. Bu kampanya Bakanlığın dış teşkilâtının yanı sıra Amerikada "Lorence Kane and Artley", İngilterede "BBDO-PDO", Almanya- da ise "Advertis" firmaları tarafından yönetilmektedir. Bu firmalardan “ DO-PDO" nun Genel Müdürü, Dünya Bankası Genel Müdürü ile yakın ak- rabadır ve bir konuşma sırasında, bu yıl içinde turizm sahasında kulla- nılmak üzere Türkiyeye Dünya Ban- kasından bir miktar kredi temin ede- ceğini söylemiştir. Ayrıca, önümüzdeki aylarda Life İnternational dergisinde üstüsbe dört hafta dörder sayfalık Tür- kiye röportajları çıkacaktır. o Girişilen en önemli propaganda o faaliyetlerin- den biri de ünlü İtalyan rejisörü Dino de Lorentis tarafından çekilecek ( bir dokümanter filmdir. (Bu filmin geti- receği hasılatın yüzde 50'si Türkiyeye ait olacaktır Değirmenin suyu. . Bakanlığın I 9 6 4 bütçesi, câri har- câmalar, sermaye teşkili ve trans- fer harcamaları olarak başlıca üç ana bölümde toplanan 84 milyon 239 bin liradır. Bunlardan câri harcamaları, iç ve dış büroların memur, demirbaş, kır tasiye, yolluk, öğrenim, radyo ve pro- paganda giderleri teşkil etmektedir Bu Muhasebe Envanter Bilanço Yazan: Mübin Dikel Banka Banka Muameleleri Banka Muhasebesi Yazan: Mübin Dikel Genel dağıtım yeri: İstanbul: (o Minnetoğlu (Kitabevi Cağaloğlu Meydanı Ankara: P.K. 554 (AKİS — 898) ana bölümün gider toplamı 52 milyon 368bin77 5liradır: Yatarım giderlerini teşkil eden yeni radyo istasyonları te- sis masrafları, turizm sektörünün e- tüd ve proje harcamaları ve arım giderleri için ise 23 milyon lira ay- rılmış bulunmaktadır. Döner sermaye, radyo istasyonları ve turizm nü kamulaştırma giderleri ile derneklerine yapılan yardım maları, sermaye teşkili ve transfer har camalarını teşkil etmektedir. Bu saha- ya ayrılan miktar 3 milyon 871 bin 57 liradır. Ayrıca Turizm Endüstrisini Teş vik Kanununa paralel olarak, özel sek- töre kredi yardımı için kurulan fona yatırılmak üzere Maliye Bakanlığı. Tu izm ve Tanıtma Bakanlığı emrine 10 milyon lira tahsis etmiş bulunmakta- dır. o 3 İç imkânların yanı sıra, turizm kal kınmasında faydalanılacak bir (diğer kaynak da dış yardımlar ve kredilerdir Bu konuda AID'den alınmış bulunan 6 milyon liralık hibe, Ankara Otelcilik Okulunun kuruluşunda ve Tusan tesis lerinin finansmanında (kullanılmıştır. Gene aynı kuruluşun vermiş olduğu 25 milyon liralık kredi ise özel sektör yatırımlarının finansmanında kulla- nılmaktadır. Bu para yüzde 7 faiz ve 20 yıl vâde ile sağlanmıştır. Ayrıca, Ege bölgesinde kurulması düşünülen pilot bölge hazırlıklarının fi- nansmanı ile ilgili olarak. Birleşmiş Mil letlere müracaat edilecek ve bu teşki- lâta bağlı mali kuruluşların desteği sağlanacaktır Turist denilen kuş Tütün bu çalışmalar esnasında akıl- da tutulması gereken soru şudur: Peki ama. turist Türkiyeye neden gel- Şimdiye kadar bu soruya overi- len cevap şu olmuştur.: vatanımıza gelmeyip de. gidecek? Var mı dünyada bir içi, Marmara, Akdeniz kıyıları? Vardır. Bunlar ve bunların daha gü- zelleri her yerde vardır. Buna mukabil bizde olmayan, tabii güzelliklerin değer- lendirilmesidir. Turist, bundan bir a- sır önce olduğu gibi manzara seyret- mek için yola çıkmamaktadır. Seya- hat artık tam bir eğlence insanın ken- di benliğinden bir süre uzaklaşması- dır. Onun için Paris turistlerin cenne- tidir, onun için Fransa, İtalya İspan- ya turistle tıklım tıklımdır. Oralarda turistler değişik bir ortam bulmakta, onu yaşamaktadırlar. Bizde ise, Efes- te roman kılığında kızların bir (o bay- ramda şarap dağıtması projesi onere- de ise kafirlik ve zındıklıkla odamga- lanma tehlikesiyle karşı okarşıya bıra- kılmaktadır. Bu itibarla turizm endüst Bizim cennet turist nereye Boğaz-