17 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

17 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİ YURTTA Millet Sabır taşı çatlayınca u hafta Türkiyede iki his hemen bütün yüreklere (o hakim ol- du. Bunların birincisi, düşmanlarımız bir yana, ama dostlarımızın Kıbrıs konusunda takındıkları tavır dolayısıy- la batı blokuna, bilhassa onun lideri Amerikaya karşı duyulan kırgınlıktır. Biz haklı dâvamızı batı blokunun çiz- diği yollar üzerinde (savunurken, bu bloka başarıyla kafa tutup istediğini zor kullanarak almak sevdasındaki bir papazın cüreti Türkiyede batı siste- minin tesirliliğini ociddi bir tartışma konusu yapmıştır. o Haklı olacaksın, fakat batı blokunun içinde olduğun- dan dolayı dostların sana sadece na- sihat verecekler, buna mukabil haksız taraf her türlü fütursuzluğu yapıp su- yun üstüne çıkacak! Bir süre, "dost- larımız bizi anlar" Ümidiyle buna ta- hammül eden Türkiyede şimdi sabır çatlamıştır. aft bir parti kongresi için Pe Bursada Kemal Satırın dostla- rımızdan yakınması Hükümetin resmi tutumunun umumi efkârın hislerine uygun olduğunu belli etmiştir. Geçen karadaki Büyük Elçisine de açıkça bil- dirilmiş ve Türkiyenin oKıbrıs işinde insiyatifi, hareket serbestliğini eline aldığı haber verilmiştir. Madem ki bir haklı dâvanın batı bloku içinde başa- rıya ulaştırılması omümkün değildir. o halde bunun başka yollarını aramak Türkiyenin hakkıdır. Bu hafta Amerika Dışişleri Baka- nı Dean Rusk başta olmak üzere ba- zı amerikan yetkilileriyle temas edip onların temayülünü öğrenen Milliyet gazetesi genel yayın müdürü (Abdi İpekçinin bildirdiği | intibalar ilgi çe- kicidir. İpekçiye göre Amerikanın ö- nem verdiği hususi batı blokunda çat- lak olmamasıdır ve Washington'un po- litikası "bekle ve gör"dür. Olabilir. Zira her koyunun kendi- ne göre telâkkileri vardır. Ama Ame- rikaya bu hususta bu hafta resmi ve gayriresmi şekilde izah edilen nokta şu olmuştur; "Bizim için önemli hu- 1: 1017 Nisan 1964 Sayı: 513 Cilt: XXIX OLUP BİTENLER Başbakan İnönü Çankayada türk subayı ile Birbirini anlayan iki dil sus da, Kıbrıs dâvasında haysiyet kı- rıcı bir neticeyi kabul etmemektir ve şimdi bu, her şeyin üstünde öneme sahiptir. Anladınız mı, Sam Amca?" Nitekim Türkiyenin nazarında Kıb- rıs meselesi bir müstakil omesele ol- maktan kesin şekilde çıkmış ve türk- unan münasebetlerinin obir parçası haline gelmiştir. Bundan dolayıdır ki bu münasebetler şimdi teşrih masası- nın üzerine (yatırılmıştır ve Ankara Hükümeti ne gerekiyorsa, onu yapa- caktır. Bir milletlerarası anlaşmama Kıbrısta tek taraflı olarak değiştiril- mek istenilmesine hiç sesini çıkarma- yan, hatta bu iptidai tutumu destek- leyen Yunanistan, Patrikhane ve İs- tanbul rumları konusunda Türkiye de aynı yolu tutarsa hiç şaşmamalıdır. Türkiyenin yaptığı, kendisine elbirli- giyle verilen dersleri tatbik etme yo- lunu tutmaktan ibarettir. Memlekete şöyle bir bakmak bu yolun her Çeh- rede nasıl hararetle (desteklendiğini görmeye yetecektir. Bu da, şimdiye kadar Hükümetin ne gayretlerle va- ziyeti sakin ve huzurlu tutabildiğinin delilini (teşkil etmektedir. Ama iki hafta önce o safha kapanmış ve Tür- kiye için yeni safha açılmıştır. Azınlıklar Allah selâmet versin Mavi beyaz boyalı, avrupa karasörlü otobüs, sınır kapısına yaklaştığı sı- rada, şoför, yi gaz pedalından kaldırdı ve otobüs gümrük binasının önüne gelince durdu. Binanın kapı- sında gümrükçüler bekliyorlardı. Oto-