3 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

3 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

sunda mutabakatlarını bildirmiş, bazı- ları ise, kesin olmamakla beraber, iti- razda bulunmuşlardır. Sanayi Bakan- lığı, Köy E| Sanatları Dairesini, Milli Eğitim Bakanlığı (Halk Eğitimi ve Kurslarını, (Bayındırlık Bakanlığı da Köy Yollarının yeni kurulacak Bakan- lığa verilmesinde bir sakınca görül- mediğini bildirmişlerdir. Bu talebe, çe- şitli görüşlere dayanan gerekçelerle iti- raz eden Bakanlıklar ise Enerji, Tarım, İmar ve Ticaret Bakanlıklarıdır. Ne diyorlar? Kendi teşkilâtına bağlı o Toprak-Su Genel Müdürlüğünün Köy İşleri Bakanlığına devri konusunda kesin bir cevap vermeyen ve bazı itirazlarda bu- lunan Tarım Bakanı Turan Şahin, haftanın başında Salı gecesi görüştüğü AKİS'çiye şöyle dedi: "— Köy İşleri (Bakanlığının hiz- metleri manzumesinden olan köy plân- lamasında alt yapı hizmetleri, içinde yer alacak tarımsal hizmetler mevcut- tur. Bunların ne olabileceği ve nasıl yürütülmesi lâzımgeldiği Tarım Ba- kanlığının yakında neticelenecek olan rn e çalışmaları ile belli o- laca Şahin, Yurdoğlu tarafından Başba- kana sunulan raporun umumi esprisi hakkındaki düşüncesini ise; "— Meseleleri güzel dile getirmiş. Köy Bakanlığı rapordaki gibi hem ko- ordinatör, hem de uygulayıcı bir ba- kanlık olmalıdır..." şeklinde ifade etti. Bundan anlaşılan, Yurdoğlu ile Şa- hin arasında esas bakımından bir ih- tilâfın bulunmadığı, görüş ayrılığının, henüz kesin bir şekil almamış olan tek- nik mülâhazalara dayandığıdır. Yurd- oğlu ile Şahin bir hafta kadar önce Tarım Bakanlığında bir odada bu ko- nuda bir görüşme yapmışlar ve Tarım Bakanlığında yürütülen reorganizasyon çalışmalarının son safhasını gözden geçirmişlerdir. Bu arada ortaya çıkan bir başka önemli nokta, toprak reformunun hangi bakanlık tarafından uygulana- cağıdır. - Köy Bakanlığının kuruluşu hakkındaki rapor toprak reformunun Köy İşleri Bakanlığı tarafından tat- bikini uygun görmekte, buna ilişkin Devlet Plânlama Dairesinin görüşü de ayni istikamette belirmiş bulunmakta- dır. Tarım Bakanlığındaki fikir ise "toprak reformunun tarımsal hizmet- lerin temeli olduğu" merkezindedir. Bu bakımdan, Köy Bakanlığının ana teş- kilâtı kurulurken bu noktanın da iyi- ce açıklığa kavuşturulması bir zaruret olarak ortadadır. Toprak reformunu uygulayacak dairelerin bu konuda va- rılacak bu neticeye göre Tarım Bakan- lığında kalması veya Köy İşleri Ba- kanlığına bağlanması tek mantıki yol- dur. Yurdoğlunun istediği daireler konu- sunda kesin mukabakat beyan etme- yen Bakanlıklardan biri de Enerji Ba- kanlığıdır. Dakikada normal bir hati- bin kapasitesinin iki misli kelime söy- leyebilen ve buna rağmen, konuşması rahatlıkla anlaşılabilen enerjik Enerji Bakanı Hüdai Oral, AKİS muhabirine bu konudaki davranışını: "— Ben lüzumsuz bir ısrar içinde değilim. oTeknik arkadaşlarımın gö- rüşlerine iltihak ettim" diye izah etti. Oral, izahatında Devlet Plânlama Teşkilâtının Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına bağlı olan Köy İçme Su- larının Köy Bakanlığına bağlanması- na muhalif olduğunu, Köy Elektrifi- kasyonu Etüd Dairesinin bu Bakanlı- ga bağlanması konusundaki itirazının ise bu teşkilâttaki elemanların ifade ettikleri teknik mahzurlara dayandığı- nı belirtti. Bu konuda hangi görüşün doğru ol- duğu daha belli olmamakla beraber, Köy İçme Sularının Köy İşleri Ba- kanlığına bağlanması konusunda Dev- let Plânlama Dairesiyle Enerji Bakan- lığının görüşlerinin karşısında, İstan- bul Üniversitesi İdari İlimler Enstitü- sü raporu yer almaktadır. Bu rapor Turun Şahin Peki ya hiç vermeyen! YURTTA OLUP BİTENLER da Köy İçme Sularının Köy Bakan- lığına bağlanması istenilmektedir. Halen seyahatte bulunan İmar, Sa- nayi ve Ticaret Bakanlarının, Köy Bakanlığına bağlanacak daireler konu- sundaki görüşlerinin de bunlara ben- zer teknik gerekçelere dayandığı anlar şılmaktadır. Ancak bu arada, çeşitli Bakanlıklardaki çeşitli dairelerin Köy Bakanlığına bağlanması yolunda en a- teşli itirazcıların, bu dairelerden birer "ek görev" edinmiş bulunan ve aslın- da başka dairelere bağlı memurlar a- rasından çıktığı söylenmektedir. Bu bir dedikodudur. Fakat böyle dedikodula- rın, yayılmasına biraz da işin uzaması sebep olmaktadır. Kör topal olmasında da.. Bu mesele, Başbakan İnönü seyahat- ten döndükten sonra Bakanlar Ku- rulunda görüşülmeye başlanacak, işin çeşitli yönleri inceden inceye tetkik e- dilecek ve neticede bir görüş birliği - zaruri olarak- sağlanacaktır. Arzu edilen, Bayındırlık Bakanı Arif Hik- met Onatın deyimi ile, "Köy Ba- kanlığının o başlangıçta topal kurulmaması" meselesidir. e Bunun için de, teklif edilen sistemin o- rasından burasından yontularak tatbik edilemiyecek hale konulmaması şarttır. Köy Bakanlığının birkaç yıl önce ku- rulan ve iflas eden ' "Koordinasyon Ba- kanlığı" misaline benzememesi için ya Yurdoğlunun teklif ettiği sistemi ger- çekleştirecek teşkilât sağlanmalı, ya da, eğer sistemin dayandırıldığı bazı dairelerin bu Bakanlığa bağlanmaması istikametindeki görüşler daha isabet- li ve faydalı ise bu takdirde yeni bir espri ile, tatbik kaabiliyetl olan yeni bir sistem yaratılmalı ve teşkilât ona, göre düzenlenmelidir. Bu arada, vaktin gecikmesi, Ba- kanlıklarda yayılan dedikoduların ya- nında başka mahzurlar da yaratmak- tadır. Meselâ Lebit Yurdoğluna, son seçimlerde o Muhalefet (o tarafından "Propaganda Bakanı" adının takılma- sı bunlardan biridir o Bazı çevreler ise, Reform Hükümetinin böyle işlere sadece yaldız endişesi ile el attığını iddia etmeğe başlamışlardır. Konunun karara bağlanması fazla gecikmiyecektir. Bu konudaki görüş- melerin bir safhasını yürütmüş olan Devlet Bakanı Nüvit Yetkin "İleri sü- rülen noktaların herbirinin haklı, ta- rafları olduğunu, meselenin Başbakan- lıkta, inceleme safhasında (o bulundu- gunu" söylemiştir. Bu inceleme safha- sının, sonucu ise Başbakan İnönünün şahsen vereceği kararla alınacaktır. AKİS/17 kör