3 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

3 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SOSYAL HAYAT Kuruluşlar Ev Ekonomisi yz 8 gömlekli kumral kadın, önün deki şemayı AKİS muhabirine gös tererek konuşmağa başladı : E v ekonomisi deyince (akla —.. şey, daha çok ev idaresi, yani aile ekonomisidir. Halbuki ev o eko- nomisi gıda ve beslenme, giyim (o ve tekstil, aile münasebetleri ve çocuk yetiştirme, ev idaresi ve aile ekono- misi, ev tefrişi ve evde sanat, evde kullanılan âlet ve makineler, evde sağ lık gibi başlıca, yedi ana dalı olan bir bütündür. Dünyanın her yerinde, çok eski devirlerden beri insanlar ev eko- nomisine belirli bir şekilde, önce ana- dan kıza geçen ve daha çok tecrübeye dayanan, sonralarıysa sanat okulları içinde bilgiye ve ilme dayanan, fakat ancak ev içinde işe yarıyabileceği dü şünülen bir zihniyet içinde önem ver- mişlerdir. Ev ekonomisinin, toplum- salaçıdan ele alınarak üniversite de- recesinde bir tahsile bağlanması ohe- nüz çok yeni bir olaydır. Bu yeni gö- rüş ilk defa Birleşik Amerikada orta- ya çıkmış ve orada, ev ekonomistleri yetiştiren fakülteler açılmıştır. Mem leketimizde ise, çok başarılı kız sanat enstitülerinden sonra ev ekonomisinin yüksek tahsil derecesine (yükselmesi üç yıllık bir olaydır ve üç yıldan beri Ziraat Fakültesinin bir ev ekonomisi bölümü olup, bu bölüm iki ay önce mo dern uygulama araçları ile teçhiz edil miş bir yeni binaya kavuşmuştur. Ziraat Fakültesine giren gençkız- lar isterlerse, iki yıllık genel o ziraat tahsilinden sonra bu bölüme geçmek- te ve tahsillerini ev ekonomisti yük- sek ziraat mühendisleri olarak tamam lamakta, bundan sonra da toplum kal kınmasına, bu sahada, Tarım Bakan lığında ödev alarak katılmaktadırlar." Olay, Ziraat Fakültesinin çok ya- kınında açılan çok gösterişli Ev Ekono misi binasında geçti. Bu yeni binada sınıflar, lâboratuvarlar, uygulama o- daları, herşey gerçekten çok o rahat, ç Üstelik, lâboratuvar araçları da diğer lâboratuvarlarınkin- den bir hayli değişik olup, herkese çok yakın araçlardı: o Çamaşır maki- neleri, süpürgeler, fırın ve çeşitli mut fak araçları, pratik eşyalar (o gerçek- ten insana yabancı gelmiyordu. Yalnız, beslenme lâboratuvarındaki Oo muhte- Anne ve çocuk Anlayış, sabır, bilgi AKİS/26 lif kalori ölçme aletleri buraya bir ma kine dairesi manzarası vermişti. Konuşan kadın ise, Ziraat Fakül- tesi Ev Ekonomisi Bölümü Aile Mü- nasebetleri kürsüsü Doçenti Rezan Şahinkaya idi. Rezan Şahinkaya, Zi- raat Fakültesini bitirdikten sonra iki yıl Amerikada, "Aile Münasebetleri" konusunda ihtisas yapmıştır. Herşey evin içinde başlar azan Şahinkaya, önündeki resim ve broşürleri m konuşma- sına devam ett "— Evet, herşey evin içinde baş- lar. İnsanlar evin üçine kadar girme- dikçe ne eğitim yolundan aradıkları başarıya ulaşabilirler, ne de ekonomik, ve sosyal yoldan.... Toplum kalkınması sosyal, ekonomik ve kültürel yönden içinde bulundukları şartları değiştir- mek isteyen toplumların devletle elele vererek çalışmasına bağlıdır. .Bu ça- lışma küçük gruplardan, özellikle köy gruplarından yukarıya, devlete (o doğ- ru gider; devletten aşağıya doğru in- mez. Köy deyince aklımıza hep, çif- çilikle hayatını kazanan, küçük top- raklan üzerinde ancak karınlarını do yurabilen insan toplulukları gelir. A- maç, bu durumu düzeltmektir. Köylü yalnız rençper olmıyacak, köy şehirle şecek, orada her sanattan adamın ba- rınabileceği şartlar yaratılacak, (köy kendi kendine her bakımdan yetecek- tir. İşte bu yüksek hayat seviyesini yaratmak isteyenler, bugüne kadar da ha çok köy evinin etrafında dolaşmış lar ve u evin içine giremedikleri, kadına nüfuz edemedikleri için de ba- şarıya ulaşamamışlardır. o Asıl önemli olan, evin içidir. Çünkü oraya ruh ve- recek, ekonomik kalkınmayı mümkün kılacak olan şey, evin içindeki insan ların bilgilerine, mutluluklarına, daha iyi şeyler yapma ve daha iyi şeylere sahip olma ihtiyacını duymalarına bağlıdır. Prensip olarak, köye giden ev ekonomisti, köye hiçbir şeyi zorla götürmez; amacı, köylüye bazı şey- lerin ihtiyacını duyurmak ve Onları istetmektir. Bundan sonra artık o köy den gönül rahatlığıyla (o uzaklaşabilir. İhtiyacı duyan ve bir defa hisseden köylü onu, ne yapar eder, bulur. Ev kadınının sosyal ve ekonomik yönden beraber eğitilmesi, köy kalkınmasının I numaralı faktörüdür. Bu arada er- kek de aile içindeki aktif rolünü, ço- cuklarına karşı yakın ilgiye dayanan ödevlerini öğrenmeli ve aile bu karşı- lıklı anlayış ortamı içinde kurulmalı dır. Burada aile münasebetleri, ailede sevgi en ön planda yer alır ve top-