3 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

3 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

İlim 1964 yılı Eczacıbaşı İlmi Araştırma ödülünü Doçent Dr. Orhan Ulutin ile Dr. Bülent Berkarda kazan- dılar. Bu yıl Yönetim Kurulu her iki araştırmayı da ödüle lâyık bulduğundan, ödül tutarı 15 bin liraya yükseltildi ve bunun 10 bin lirası Dr. Ulutine, 5 bin lirası ise Dr. Berkarda grupuna verildi. Eczacıbaşı İlmi Araştırma ve Mükğfat Fonu Türki- yede tıp alanındaki ilmi araştırmaları teşvik ve bu, alan- da çalışmak isteyen araştırıcılara yardım amacıyla 1959 yılında kurulmuştur. Bu fon, Ord. Prof. Dr. Ekrem Şe- rif Egeli, Ord. Prof. Dr. Arif İsmet Çetingil, Prof. Dr. Re- şat Garan, Prof. Dr. Necmettin Polvan, Prof. Dr. Zafer Paykoç, Prof. Dr. Behiç Onul, Prof. Dr. Sabih Oktay, Prof. Dr. Muhittin Erel ile Eczacıbaşı müessesesinden se- çilen üç üyeden kurulu bir yönetim kurulu tarafından idare edilmektedir. Eczacıbaşı müessesesi, her yıl için yönetim kurulunun emrine 50 bin lira ayırmış bulunmaktadır. Finanse edilen çalışmaların sonuçları tamamen araştırıcılara aittir. Ec- zacıbaşı müessesesi bunlar üzerinde hiç bir şekilde hak iddia edemez. Mükâfat bir esere 10 bin liradır. Fakat ay- nı değerde birden fazla çalışma bulunursa, Jüri, ödülü en fazla üç eser arasında bölmektedir. İlk ödül 1962 yılında Prof Dr. Selâhattin Doğuluya verilmiş, 1963 yılında ise kurula gelen çalışmalar ara- sında ödüle lâyık eser bulunamamıştır. Zabıta Gümrük ve Tekel Bakanlığı müfettişleri ile İçişleri Bakanlığı müfettişleri, yurda kaçak olarak so- kulan otomobillerle ilgili olarak; Türkiye çapında bir so- ruşturmaya girişmişlerdir. Öğrenildiğine göre, henüz tesbit edilemiyen bir şe- beke, bir takım sahte evrakla yurdun çeşitli giriş kapı- larından Türkiyeye otomobil sokmaktadır. Olay, Niğde Gümrük Müdürlüğünde çalışmakta olan bir memurun dikkati sayesinde ortaya çıkmıştır. Daha önce İstanbulda Gümrükler Başmüdürlüğün- de görevli iken Niğde teşkilâtına atanan memur, bun- dan bir süre önce bir otonun Niğde Trafiğine kaydedil- mesi ile ilgili olarak, kendisine sunulan evraka ilişkin menşe şahadetnâmesindeki mühür ve imzanın sahte ol- duğunu farketmiş ve durumu derhal ilgililere bildirmiş- tir. İhbardan sonra İzmire gelen müfettişler, yaptıkları incelemeler sonunda İzmir, İstanbul, İskenderun hudut kapılarından daha pek çok otomobilin sahte evrakla yurda sokulduğunu ifade etmişlerdir. Olay büyük bir skandal olarak kabul edilmiş ve Ma- liye, İçişleri, Gümrük ve Tekel Bakanlıkları müfettişleri yurt çapında bir soruşturmaya başlamışlardır. Müfettiş- ler, bütün illerde trafik şubelerine kayıtlı otomobillerin trafik şahadetnameleri ile gümrük vezne makbuzlarını incelemekte, sahte evraklarla kaydedilmiş arabaları mü- sadere etmektedirler. Dünyadan Akisler Hindistan — Nehrunun ölümünden sonra işbaşına ge- len yeni Başbakan Bahadır Lal Şastrinin de bu hafta içinde hafif bir kalp krizi geçirerek yatağa düşmesi üze- rine, Hindistan yeniden bir lider buhranıyla karşı - kar şıya gelmiş bulunuyor. Gerçi Şastrinin rahatsızlığı konu- sunda hiçbir tamamlayıcı bilgi verilmiyorsa da, nun hiç de küçümsenemeyecek türden olduğu anlaşılmaktadır. Bu bakımdan Kongre Partisi yöneticileri de Şastrinin ra- hatsızlığı geçinceye kadar ne yapacakları konusunda de- rin düşüncelere dalmışlardır, Anlaşılan, Şastri yeniden sağlığını kazanıncaya oka- dar Hindistan, Kongre Partisi liderlerinden kurulu bir ortak liderler grupu tarafından yönetilecektir. Moda — Tek parçalı mayolar bütün dünyada günün konusu olmağa devam ediyor. Şu sırada kimsenin ne Batı-Doğu gerginliğine, ne de Kıbrıs oanlaşmazlığına bir kadın göğsü kadar değer verdiği var. Bütün dünya basınında tartışılıp duran en önemli konu, kadın gö- güslerinin kapalı mı, yoksa açık mı olması gerektiğidir. Bu arada, tek parçalı mayolu bayanlar, da yavaş yavaş bütün ülkelerin plajlarında boy göstermeğe ( başladılar. Bu ülkelerin bazıları bu türlü gösterilere göz yumuyor- lar, bazıları da kanun ve ahlâk kurallarım öne sürerek göğsü açık bayanları karakollarda, hattâ mahkemelerde ağırlıyorlar. Bu arada, bazı ilgi çekici olaylar da görül- müyor değil. Bunların en güzeli de, zenci kadınların za- ten açık göğüsle dolaştıkları Güney Rodezyada tek par- çalı mayoların yasak ilan edilmesi!.. AKİS/5