10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Başbakan İnönü seyahat dönüşü karşılanıyor "Gittim, gördüm, geldim" ne koltuklara serildiler, İnsicamsız merdivenleri alev alev yakan güneş ışınlarını bir süre seyreden bir gazeteci, kravatını gevşetti ve : — Ah şu merdivenlerin arkası deniz olsaydı!" dedi. Deniz bahsi oda- dakileri şiddetle ilgilendirmişti istek- sizlik yine ortadan kalktı, serin dalga- lardan, tek parçalı mayolardan açılan sohbet uzun zaman devam etti. Gazetecilerin saatlerce deniz hayal- leri içinde Basın Bürosunda mahsur kalmalarına sebep olan gizli toplantı bu haftanın başında Salı günü saat 10.00 da başladı. Sabahtan öğleye ka- dar Basın Bürosuna hâkim olan hava, bugünlerde politikacılara, Parlâmento- ya ve başkentin o politik atmosferine hâkim olan isteksizlik, yorgunluk ve dinlenme ihtiyacını bir barometre has- sasiyetiyle akseirirmekteydi. Washingto Londra ve Pariste Kıbrıs mel ile ilgili yüksek ka- deme melerini otamamladıktan sonra en “dönmüş olan Başbakan İsmet İnönü Salı sabahı Türkiye Bü- AKİS/10 yük Millet Meclisi toplantısı başladı- ğında kürsüye gelmiş, seyahati hak- kında izahatta bulunacağını ve bu se- beple oturumun gizli olmasını talep ettiğini bildirmişti. Üç saat süren izahat ve Başbaka- nın teklifi ile sorulan sorulara veri- len cevaptan sonra kilitler açıldı. ridorlar doldu. Milletvekili ve Sena- törler toplantıya girişlerindeki ruh hallerini değiştirmiş (o görünüyorlardı. Daha önce bu çeşit toplantılardan son- ra görülmesi normal olan ateşli tar- tışmalara ve diyaloglara pek tesadüf edilmiyordu. Bir AP. li : Bir Lozan, zaferi başarısızlık ta sayılmaz» açıkladı. Karşısındaki CHP u seyahatte fili bakımdan olmasa bile siyasi ve hukuki bakım- dan lehte bir mesafe al alınmıştır» dedi. Bu hüküm AP.linin pek itirazına uğ- ramadı. CHP. li devam etti «— Yalnız Cenevrede açılacak mü- zakere safhası uzun sürecek sanırım. Zaten bu yıl yapılacak olan Amerikan seçimlerine kadar bu konuda kesin bir değişiklik beklenemez..» Konuşmayı takip eden bir bağım- SIZ : «— Peki şimdi <— değil, Ama ği fikrini «— ne olacak?» diye sordu. Bağmsızın, daha çok Türkiye'- nin iç politikasında vukubulacak deği- ri merak ettiği belli oluyordu.. stirahat olacak B ağımsızın ve daha bir çoklarının kafasına takılan sorunun cevabını, Meclis Başkanı Fuat Sirmen aynı gü- nün akşamı kabul ettiği AKİS muha- birine verdi. Sirmen Anayasanın ken- disine çizdiği sınırları iç politika yo- rumları yaparak açmadı ama iç po- litikanın tabii merkezi olan Türkiye Büyük Millet Meclisinin yaz devresini nasıl geçireceğini söylece ifade etti: «— Başkanlık Divanındaki arkadaş- larımızın temayülü bu ayın 17 sinde uzun bir tatile girmektir.» Meclis binasının o birinci katındaki Başkan odasında AKİS muhabirinin sorularını cevaplandıran Meclis Baş- kanı uzun tatilin Oo gerekçesini şöyle izah etti : «— Bizim parlâmentomuz, üç sene- dir diğerlerine göre çok sıkı ve yorucu bir çalışma gösterdi. Çıkarılan kanun sayısı ve buna karşılık yapılan izin- lerin kısalığı oObunu göstermektedir. Milletvekili ve Senatörler çok yorul- dular. Üç senedir normal bir tatil yap- ma imkanı bulamadılar. Sonra, T.B. M.M. üyelerinin bölgelerine gitmeleri ve halkla temas etmeleri icap ediyor.