10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SOSYAL HAYAT Moda Gelecek yılın hattı B' mevsimin en çok tutunan biçimi, vücuda yakın oturmayan pensler- le vücuda yaklaşmış bir torbadır. Dümdüzdür, kolları çok açık olup, ya- ka oldukça kapalıdır. Kol kenarları olsun, bu kapalı yaka olsun, çoğunluk- la biyelerle, ince teferruatla süslüdür. Bavulda ve gardropta çok az yer tu- tan bu kıyafet azıcık kumaşla, iki boy- la elde edilmekte, patronla kolayca di- kilmekte, kısacası, ekonomik kaidele- re tıpatıp uymaktadır. Bu dümdüz tor ba üzerinde teferruat değişikliği yap- mak, onu yenilemek için yeterlidir. Meselâ, bu biçimde biçilmiş dümdüz bir prenses emprimenin kapalı yaka- sının biraz altına papatya biçimi ufak bir dekolte açmak, üçken şeklinde bir hava deliği bırakmak veya aynı küçük dekolte ile sırtta oynamak, baş geçme payını dümdüz hat halinde çok mah- cup ve mütevazı bir dekolte ile bele kadar indirmek veya gene sırtta müte- vazı ve iddiasız bir geometrik şekille elbiseyi havalandırmak omümkündür. Şanelin ortaya attığı oteferruat süsü, tayyörlerden Oo küçük yaz elbiselerine lere yenilik getirerek, onları bir kere daha gençleştirmiştir. Ama bu düz hatlı üniforma biçiminin yanında, mo- dellerde tek-tük görünen, etek ucuna doğru açılarak giden parçalı biçimler de, öyle görülmektedir ki, daha şimdi- den gelecek yılın ana hattını hazır- lamaktadır. Vücuda yakın düz hatlı torba biçi- min en büyük kusuru, vücudun şekli- ni alarak arkada torbalanmasıdır. Bu mahzurdan bıkan birçok kadınlar da- ha şimdiden yaz için parçalı evaze e- tekleri tercih etmeye başlamışlardır. Bu hattın bir özelliği de vücuda yapı- şık beden ve uca doğru açılan eteğin hem vücudu, hem de bacakları ince göstermesidir. Köy kıyafetleri B uyeni hat, özellikle bu mevsim çok moda olan "köylü basmaları"nda, yani koyu zemin ve küçük çiçekli bas- malarda çok tutunmuştur. o Lâcivert zeminli, küçük kırmızı çiçekli bir bas- manın çok açık kolları ve kapalı ya- kası beyaz sutaş ile süslenmiş ve be- dene iyice oturan elbisenin etek kısmı uca doğru genişleyen (o parçalı biçimi tercih etmiştir. Sayfiye kıyafeti olarak bilinen bu basmalar çok geniş kenarlı hasır şapkalarla giyilmekte ve eski albümlerden fırlamış bir resim man- zarasını canlandırmaktadır. Gene eski zaman albümünden fırla- mış bir resim, vücuda yapışık fırfırlı bir bluz ile evaze bir etek ve beli saran geniş, renkli bir eski zaman kuşağının birleşmesi ile meydana gelen bir mo- deldir. Özellikle sayfiyelerde çok mo- da olan bu yeni hattın renkleri çok canlı gözalıcı renklerdir. Gök mavisi bir poplin, uzun kollu fırfırlı bluz par- lak bir sarı etekle giyilmiş kuşak ete- ğin kumaşından yumuşak olarak yapıl- mıştır. Mor bir eteğin ise eflâtun ku- şağı ve aynı tonun pembesi bir küçü- cük kısa kollu bluzu vardır. Siklame- nin bütün tonları denenmiştir. Sayfiye geceleri bu yıl uzun basma elbiseler düşünülmüştür. Gazinoda, yaz balolarında bu çıplak kollu, kapalı ya- kalı evaze etekli basmalar giyilecek- tir. Bunların bir kısmı prenses biçimi- dir, bir kısmı ise belden kesiktir ama, etek, uca doğru daima genişlemekte- dir. Uzun basma elbiselerde çok görü- len Dir biçim de yüksek beldir. El emeği Eğerteyin makineleştiği bir devirde, modada el emeği gittikçe rağbet ka- zanmakta ve hiç olmazsa elişini taklit eden kıyafetler, omoda defilelerinde başköşeyi işgal etmektedir. Yazın çok moda bir kıyafeti de be- yaz merserize ile elde örülmüş kolsuz, V yakalı bir sveterdir. Yalnız, sveter dantel işi olup, yaka ve kol kenarları eteğin kumaşına eş keten ile çevrilmiş ve bir takım meydana getirilmiştir. Bu yıl gene moda olan birşey de, basma parçalarının yanyana getirilme - siyle elde edilen yamalı kumaşlardan yapılmış yelek, etek ve bluzlardır. Par- çalar önce yıkanmakta, değişik desen- li bir kumaş elde edilmektedir e Ayni Kumaştan yorgan yüzü, örtü, yastık da yapılmaktadır. EL emeğinin bir şekli de, yeni elişi kemer ve kuşaklarla meydana gelmek- tedir. Çuvaldan, düz dokunmuş kemer- ler üzerine çeşitli halkalar, taşlar, ka- buklar ve şekiller oturtulmakta, tama miyle değişik, kişiliği olan kemerler- AKİS/29