10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

KIBRIS OLAYLARI Seçimler (oPapandreu nun iflâsını ilân eden tek boru sesi değildir. Se- çimlerin arefesinde cereyan eden bir hâdise de aynı derecede ilgi çekicidir. Meydan kavgası 0 gece, Yunan Oo Parlâmentosunun toplantı salonuna (o şöyle bir göz atanlar, burada büyük bir meydan sa- vaşı olduğuna yemin edebilirlerdi. Sa- lonun orasında burasında yerinden ko- parılmış sıra kapakları yatıyor, orta- lıkta dağılmış kâğıtlar, yere atılmış çantalar, hattâ sopalarla bastonlar gö- rülüyordu. . İlgililerin verdiği bilgiye bakılırsa; bu meydan savaşında yara- lananlar da eksik değildi. Bir millet vekili hastahanelik olacak kadar da- yak yemiş, diğer beşiyle bir bakan da evlerine yara bere içinde dönmüş- lerdi. Yunan Meclisinde (oçıkan meydan kavgası, sayısı beşyüze yakın bir nü- mayişçi güruhunun parlamento bina- sını basmasıyla başlamıştır. Bu nü- mayişçiler önce belediye seçimleri do- layısıyla Oo düzenlenen bir toplantı- ya katılmışlar, ondan sonra da, hızlarını alamamış olmalılar ki, doğ- ru Meclis binasına oyürümüşlerdir. Mecliste bu sırada, Yunan Başbakanı Papandreu Oo konuşuyor ve Yunanis- tanın Kıbrıs politikasını anlatıyordu. Papandreuya göre, «dışarıdan yapılan baskılar ne olursa olsun», a Türkiye ile ikili görüşmelere girişm yecekti. Yunanistan Kıbırısın geleceği ni yalnız kıbrıslıların tâyin edebile- ceklerini düşünüyordu. Tabii kıbrıslı- ların çoğunluğu bu arada Yunanistan- la birleşmek isterse, Atina bu isteği geri çevirecek değildi. O zaman Ada Yunanistana bağlanır, oradaki türk topluluğuna bütün azınlık hakları ta- mesele de böylece kapanır gi- i. Papandreu, bundan daha «rea- list ve idealist» bir çözüm yolu düşü- nemiyordu. Yook, eğer Türkiye ille de Kıbırısın paylaşılmasını ister ve bunu kuvwet yoluyla gerçekleştirmeye kal- karsa, o zaman karşısında Yunanis- tanı bulacaktı! İşin doğrusunu söylemek gerekir- se, Yunan Başbakanı bu sözleri söy- lerken salonda bulunan üçyüze yakın milletvekilinin hiçbiri, Allah bilir bel- ki Papandreunun kendisi bile, Türki- ye ile bir savaşa tutuşmaya cesaret edebileceğine inanıyor değildi. Yuna- nistanın 76 yaşındaki inatçı başbaka- nı, Türklerin iş silâha dökülünce ne kadar azimli ve güçlü olduklarını her AKİS/18 yunan gibi ezbere biliyordu. Fakat ne var ki iş başına gelmeden önce bol ke- seden verdiği sözler şimdi karşısına dikilmişti o ve oltuğunu Oo koruya- bilmek oiçin lâfta da kalsa, bir enosis türküsü çağırarak bu sözle- ri tuttuğuna göstermek zorundaydı. Papandreu (konuşurken eli sopalı bir nümayişçi güruhu Meclisin içine kadar girerek ortalığı talan etti. «Kah roluun Papandreu», «Karamanlis ge- ri dön» diye bağırıp çağırdı ve Mec- lisin çok kalabalık emniyet kuvvetleri de bu olup bitenler karşısında seyirci e İ fazla birşey yapamadılar. İşt bunu, mahalli seçimlerde Papandreunun hezimeti takip etti. Lâfla gemi yürütenler erçi yapılan belediye seçimleri sı- rasında adayların hiçbiri Kıbrısı bir tartışma konusu yapmamışlardır ama, bugün Yunanistanda Papandreu ya karşı gelişen hoşnutsuzluğun altın- da, hiç şüphesiz, artık herkese kabak tadı veren bu anlaşmazlık yatmakta- dır. Papandreunun Makarios ve çete arkadaşlarının oyununa gelip bir kâ- gğıttan kahraman olarak ortaya atıl- masıyla başlayan türk-yunan gergin- liği, Yunanistanın ekonomik durumu- na büyük bir darbe vurmuştur. Bir kere, şimdiki yunan hükümeti geceli gündüzlü Kıbrıs anlaşmazlığıyla uğ- raşmaktan ekonomik ve sosyal sorun- lar üzerine eğilmeye (o fırsat bulama- maktadır. İkincisi, türk-yunan ger- ginliği üzerine ortaya çıkan kararsız- lık havası, Yunanistana her yıl gelen turist akımını inanılmaz ölçüde azalt- mıştır. O Üçüncüsü, ille de enosisi gerçekleştirmeye çalışan yunan hü- kümeti, özellikle son haftalar içinde, Kıbrısa önemli ölçüde asker ve sa- vaş araçları yollamaya (o başlamıştır- Bu, zaten güçlük içindeki yunan büt- çesi için büyük bir yük olmaktadır. Nihayet, türk-yunan dostluğu bozul- masın diye uzun süredir zararlı çalış- ma ve kanunsuz kazançlarına güz yu- mulan yunan uyruklu rumlar birer ikişer Türkiyeden çıkarıldıkça, şimdi- ye kadar altın yumurtlayan tavuklar da birer ikişer ortadan kalkmakta, hu zursuzluk artmaktadır. Başta Papandreu olmak üzere bü- tün yunanlılar bilmektedirler ki Tür- kiye Kıbrıs anlaşmazlığının kendi be- genmeyeceği bir çözüm yoluna bağlan- masına razı olmayacaktır. O kadar ki, bunun için —hiç de istemediği hal- de— bir silâhlı çatışmayı bile göze almıştır ve bunu uzak yakın bütün il- gililere bildirmiştir. Durum böyle ol- Atina sokaklarında nümayişçi gençler Tazelenen alışkanlık