10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DIŞ Dışişleri Laçka bir mekanizma A şağıdaki yazı, o Başyazarımız Metin Toker tarafından ka- leme alınmıştır. Metin Toker Başbakan o İnönüyle birlikte 12 içinde 20 bin kilometre yapmıştır. Bu seyahatinde Başyazarımız üç büyük mem- leketten Amerikayı ilk defa o- larak, İngiltere ve Fransayı ise bir defa daha şöyle kuşbakışı görmek o firsatımı o bulmuştur. Buna mukabil üç önemli baş- kentteki - bunlara, dördüncü olarak New York da eklenebi- lir- dış teşkilâtımızın nasıl çalıştığını çok yakından ve mü- şahhas bir konuda müşahede etmiştir. Bu ilk yazıda o inti- balar anlatılmaktadır. Bundan sonraki yazılarda seyahatin ay- ni derecede ilgi çeken başka noktaları o üzerinde (o durulacak- tir. Dsarda bizi temsil eden bir memu- rumuzun gündelik hayatı şudur: Saat 9: Yataktan kalkış Saat 9 - 10.30: Traş, kahvaltı ve bir gazeteye göz atma Saat 10.30 - 12: Büroda mesai (Ge- len yazıları okuma, cevaplandırılma- ması tehlikeli olanları cevaplandırma, orta şekerli bir kaç türk kahvesini ha- demeye pişirttirip içme, mesâi arka- daşlarıyla mahalli veya İstanbul fut- bol lig maçlarının tartışılması), Saat 12.15: Çocuğu okuldan alarak öğle yemeği için eve geliş (Çocuk u- mumiyetle daha erken, ailenin anne tarafından kullanılan otomobiliyle o- arabayı kocasına geri ver- Saat 1230 -16: öğle yemeği ve si- esta Saat 16 - 18: Çocuğu baleye bırak- mak, büroya uğramak ve sabahkinin devamı tarzındaki mesaiyi tamamla- ak. Saat: önüş. Akşam programı: Evde yemek, var sa televizyon seyri, arada sırada sine- ma, türk ahbaplarla buluşup memle- ket dedikoduları ve en kârlı alış veriş şekilleri üzerinde istifadeli fikir teati- si daha ender olarak oturulan daire- nin bir üst kat sakinleri ve bir alt kat sakinleriyle (o milletlerarası temas ve mahalli nabız yoklaması görevinin ifası, bundan da nadir olarak iadesi AKİS/20 18: Çocuğu baleden alıp eve 2 mecburiyeti bulunmayan bir yabancı meslekdaşın davetine icabet. Bu memur Dışişleri Bakanlığının bir memuru olabilir, bu memur bir as- keri ataşe olabilir, bu memur Tanıt- ma ve Turizm Bakanlığının, Ticaret Bakanlığının, Mili Eğitim Bakanlığı- nın, Maliye Bakanlığının veya baş- ka her hangi bir resmi dairenin me- muru olabilir. Program, şahıslarla il- gili istisnaların dışında, zerrece değiş- memektedir ve "hiç kimseyi tanıma- mak" bütün bunların ortak karakte- rini teşkil etmektedir. Eğer herkes en fazla hariciyecile- rin üzerinde duruyorsa bunun iki se- bebi vardır. Birincisi, gene şahıslar- la ilgili istisnaların dışında, bunların diğer ötekilerin hepsinden fazla "dal- gacı" olmalarıdır. İkincisi, ötekilerin dışarda bizi temsil etmeleri arızidir ve muvakkattir. Halbuki hariciyeciler bizi ömürleri boyunca, devamlı olarak ve yetkili şekilde dışarda temsil et- mektedirler, üstelik raporları hepimi- zin, çocuklarımızın bugününü ve yarı- nını ipotek altına sokacak mahiyeti taşıyabilmektedir. Memleketin dış po- litikası tanzim edilirken nihayet bu raporların ışığı da bir rol oynamakta- dır. Bu raporların sahipleri ise, böy- le a m Memur enflasyon B” defa İİ ciyepilere geçmeden, bin bakanlığın bin adamını niçin GEZİLER dışarıya gönderdiği noktası üzerin- de durmak lâzımdır. Bunların en lü- zumsuzları Ticaret Bakanlığının me- murlarıdır. Öyle memleketlerde tica- ret ataşeliklerimiz vardır ki oralarda ticaret hacmimiz bizim kendi memur- larımıza ödediğimiz doların miktarını bulmamaktadır. Ticaret ataşesi, mua- vini, kâtibi, binası.. Bu asgari hesap- la yılda yarım milyon lira demektir. Bu parayı döviz olarak kim kaybet- miştir de bu baylar bulmuştur, lütfen söylenir mi? Tanıtma ve Turizm Bakanağının dışarda bizi temsili usulü daha da acık- lıdır. Londrada büro kurmuşuzdur, a- damın kâtibi yoktur. Dünya kadar ya- zıyı adam kendisi daktiloyla yazarak ömrünü geçirir. Halbuki bu adam, ge- rekli münasebetleri en iyi kurabilecek çaptaki ender kimselerden Askeri ataşeler son a imlamde bi- raz azalmıştır. Buna mukabil şimdi Maliye yabancı memlekette memura heveslenmiştir. Kültür ataşelerine ge- lince, çoğu evlere şenliktir ve lisan- ları, kontrol ettikleri öğrencilerin li- sanından azdır. Kültürlerine gelince, bulundukları yerlerde bir tek yüksek kültür sahibiyle (o münasebet kurma- mışlardır. O halde, bu enflasyon niye? Bu memurların her biri bulundukları yer- lerde, burada aldıkları maaşın orta- lama yedi, sekiz mislini almaktadır- Dışişleri Bakanlığı Dibini aydınlatmayan lâmba