10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

duğuna göre, anlaşmazlığın barışçı bir çözüme bağlanması konusunda yeni bir ümit ışığı olarak beliren Cenevre görüşmelerine (o katılmak, Yunanistan İçin de bulunmaz fırsat sayılmalıdır. Cenevredeki hazırlıklar K rs anlaşmazlığını gidermek için iki haftadır Batılı başkentlerde yü- rütülen çalışmalar, bu hafta içinde Cenevreye (o aktarılmıştır. ı Birleşmiş Milletlerin Kıbrıs arabulucusu Sakari Tuomioja Cenevreye gelerek kararga- hını kurmuştur. Burada, ilgili taraf- ların temsilcileriyle görüşmeler o yapa- rak barışçı bir çözüm yolu bulmaya ça lışacaktır. Birleşik Amerika, bu rüşmeler sırasında Cenevrede bulun- duracağı gözlemcisini seçmiş ve İs- viçreye yollamıştır. Bu gözlemci, adı Türkiye ve Yunanistanda pek iyi bi- linen Dean Acheson'dır. Amerika Bir- leşik Devletlerinin eski Başkanı Tru- man'ın Dışişleri Bakanı olan Acheson, hatırlanacağı gibi, 1947 yılında Tür- kiye ve Yunanistanı komünizm tehdi- dine karşı korumak için öne atılan ün- lü «Truman Doktrini»nin hazırlanıp ilân edilmesinde en önemli rolü oyna- mıştı. Bu yüzden kazandığı itibarın, hem türk, hem de yunan idarecileri üzerinde olumlu etkiler yapacağı sa- nılmaktadır. Bundan başka, Başkan Johnson, bu kadar önemli bir kişiyi Cenevreye yollamak, Kıbrıs anlaşmaz- lığıyla yakından ilgilendiğini de an- latmak istemiş olsa gerektir. Washington'daki resmi kaynaklar- dan belirtildiğine göre, Acheson Cenev- reye bu görüşmelere katılmak üzere değil, orada bulunup olup bitenleri göz- lemek üzere gönderilmiştir. Eski Dış- işleri Bakanı, yalnız çağırıldığı zaman görüşmelere . Achesi verilen oObu talim Washington'un Kıbrıs ailenin yalnız Türkiye ve Yunanistan arasında çözülebileceği konusundaki inancını bir kere daha, açıkça ortaya koymaktadır. Cenevreye Kıbrısın, teminatçı dev- letlerinden İngiltere de Lord Hood'u temsilci olarak göndermiştir. İngilte- re, teminatçı devletlerden birinin bir müdahale mecburiyeti olursa buna ka- tılmak, istememektedir. Ama bunun dışında da teminatçı memleketlerin haklarından faydalanmak Oo arzusunu izhar fırsatını hiç kaçırmamaktadır. Türkiyeyi (oise Cenevrede Erim temsil edecektir. Nihat Papandreuyu bekleyen tehlike ağduyudan çok demagojiye (o bel bağlayan Papandreu önümüzdeki günler içinde tutumunu değiştirmezse, hiç şüphe edilmesin, bu işten en fazla zararlı çıkacak insan olacaktır. Kıb- rıs buhranı uzayıp gittikçe oçıkmaza girdiklerini anlayan yunanlılar inatçı Başbakanlarına karşı daha fazla cep- he alacaklar, muhalefet giderek daha fazla kuvvetlenecektir. Buna ek ola- rak, Yunanistanın ekonomik durumu da hergün biraz daha kötüye yönele- cektir. Turizm gelirinden ve İstanbul- daki yunanlıların türk hazinesinden kaçırdıkları milyonlardan yoksun bir Yunanistanın ekonomik bakımdan dü- zelmesi elbette beklenemez. Bir yandan bu vaziyet, diğer taraf- tan solcuların gemi azıya almaları ve seçimleri vurmaya başlamaları Yuna- nistanda sağ çevreleri ve bilhassa Or- duyu kıpırdatmıştır. Böyle (o hallerde Yunanistanda General Dovasa bakıl- maktadır. General Konstandinos Dovas yu- nan ordusu içinde son derece nüfuzlu bir askerdir. Üstelik Dovas İDEA adı verilen, anlamı «Yunan Subayları Kut- sal Birliği» olan bir gizli teşkilâtın a- dı bilinen tek başkanıdır. Papandreu kendini emniyette hissetmediğinden bir ara Dovasa artık bu teşkilâta lüzum kalmadığını o fısıldamış ve Dovastan menfi cevap almıştı. Şimdi solculara verilen tavizler artık (durdurulamaz KIBRIS OLAYLARI hale gelince ve üstelik son mahalli se- çimlerde solcular başarı (o kazanınca İDEA ve Dovas harekete geçti. Subay- lar arasında «artık bu işe bir son ve- rilmeli» sözleri dolaşmağa başladı. Ni- tekim Yunan Ordusunun aklıselim sa- hibi ve saraya candan bağlı Generali Konstandinos Dovas bir takım temas- lar yapmağa bağlamıştır bile.. Yaşlı bir asker G eneral Dovas 20 aralık o 1898 de Koniçada doğmuştur. Yunanistan Harb Okulu ve Yunan Harb Akade- misi mezunudur. Üstelik Paris Harb Akademisini de bitirmiştir. 1951 de korgeneralliğe terfi ettirilmiştir. 1952 yılına kadar NATO meseleleri koordi- natörlüğü yapmıştır.1953 de ise Genel Kurmay Başkanlığına getirilmiştir. 1960 da Kral Paul'ün askeri müşavir- liğine tayin edilmiştir. Karamanlis Ka binesinin istifasından sonra ise (20 Eylül 1961 de geçici hükümetin baş- kanlığına getirilmiştir. 29 Ekim 1961 seçimlerinden sonra da Başbakanlık tan istifa etmiştir. Bir çok nişanları olan Dovas ingilizce ve fransızca bilir. Gerek politikada, gerekse asker likte sevilen ve itidal sahibi olduğu söylenen Dovasa gözlerin çevrilmesinin bir başka sebebi de Papandreunun sa raya olan sempati derecesinin bilinme si, Dovasın ise saraya bağlı gizi bir teşkilâtın başı olmasıdır. Yunanistanın başı, Papandreu a dındaki yaşlı bir demogog yüzünden derde gireceğe benzemektedir. AKİS/19