10 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

10 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Bu arada partilerin kongreleri var. İl- çe kongreleri şimdiden başladı. Yakın- da il kongreleri ve büyük parti kongre- leri yapılacak. Bu faaliyetler Millet- vekillerinin kendi bölgelerinde bulun- malarını icap ettiriyor. Bu bakımdan iki senedir yaptığımız tatillere naza- ran biraz uzun bir tatil yapmak isti- yoruz.» Meclis Başkanı tatilin ne kadar uzun olabileceği hakkındaki soruya ise, sanın meclislerin beş aya kadar tatil yapmalarına cevaz verdiğini, bu tati- lin ise üçbuçuk ayı geçmeyeceğini, Üs- telik iç veya dış meseleler bir sebep yaratırsa Cumhurbaşkanı veya Mec- lis Başkanlarının herzaman için Mec- lisleri olağanüstü toplantıya çağırma- larının mümkün olduğunu ifade etti. Meclisler gerçekten, Oo bilhassa son devrede sıkı bir mesai göstermişlerdir. Senato ara seçimlerinden sonra özel bir çalışma temposu tutturulmuş ve bu arada vergi kanunları, İcra - İflas Kanunu, aktarma kanunları çıkarıl- mış, elde bulunan irili ufaklı işler ta- mamlanmıştır. Kira Kanunu ile Özel Okullar Kanunu Tasarıları görüşül- meye başlanmıştır. Girilecek tatile ka- da verilecek aleyhte bir puan, Siyasi Partiler Kanunu Tasarısının görüşme safhasına bile getirilememesidir. Baş- kan Sirmen, Siyasi Partiler Kanunu Tasarısının, artık gelecek devre ba- manın Zor olduğunu belirtmiştir. Senato ara seçimlerinden sonra ta- mamlanan işlerden biri de 20 - 21 Ma- yıs hükümlülerine ait ve T.B.M.M. ile ilgili formalitelerin, oMeclisle Senato arasında uzun müddet mekik dokun- duktan sonra tmamlanmış olması- dır. Bu de evreye bu kadar işin sığdırıla- bilmesi için Meclislerin belli günleri belli işlere ayırarak haftada beş gün çalışmaları ogerekmiştir. Bu arada T.B.M de haftanın üç günü sabah- ları toplanmış ve Bekata - Azizoğlu meselesi ile bazı dokunulmazlık işlem- lerini aradan çıkartmıştır. Bu çalışma programı Senato ara se- çimlerinden sonra parti grup temsilci- leri ile Başkanlık (oDivanının yaptığı ortak bir toplantıda tesbit edilmiştir. Meclislerin 17 Temmuzda uzun bir ta- tile girmeleri kararı da bu toplantıda ma İşin ilgi çekici tarafı Ka- ma kadar sürecek «uzun tatil» tek- Tifinin bu toplantıda AP. Grubu tem- silcisinden gelmiş olmasıdır.. Ekrem Alican Al bunu... AP kendi derdiyle mahmul D ış politika meselelerinin rahatça is- tismar edilebileceği böyle bir devre- de AP, nin uzun bir tatile ihtiyaç his- setmesinin başlıca nedeni iç bünyede Gümüşpala'nın ölümü ile başlıyan ve yaklaşan Büyük Kongreye doğru hız- lanan fırtınalardır. Sadettin Bilgiç ekibine karşı Grup- ta ve Merkez İdare Kurulunda beli- Hasan Dinçer Vur ötekine YURTTA OLUP BİTENLER ren muhalefet, yayılma istidadını gös- termektedir. e Çeşitli (Genel Başkan adaylarının etrafında toplanmış bulu- nan çeşitli grupların son günlerde Bil- giçi devirmek için bir güçbirliği ma nevrasına girişmekte oldukları görül mektedir. Bilgiç aleyhtarları, kongre- lerde kendilerini destekleyecek Büyük Kongre delegelerini seçtirmek için sıkı bir çalışma yapmak o kararındadırlar. Bu mücadele giderek Büyük Kongreye doğru bütün AP. Teşkilâtını kaplıyabi- lecektir. Bu bakımdan AP. yi yönetenler önü- müzdeki yaz aylarında partilerara- sı mücadelelere girmekten çok, Parti içindeki durumlarını kuvvetlendirmek yönünde çaba sarfedecekler, tepetak- lak olmamanın çarelerini arayacaklar- dır. Muvakkat ta olsa, vekâleten de ol- sa Genel Başkanlığı elde etmiş olan Saadettin Bilgiç bunu muhafaza etmek için zamanın kendi lehine işlemesini sağlamak zorundadır. Bilgiçe yakın çevreler, onun bu yolda elinde bulun durduğu AP. Teşkilatına, yaklaşan ik- tidardan söz açacağını, memleket ef- kârı umumiyesine de AP. nin iktidara lâyık bir parti olduğu fikrini aşılama- ya çalışacağını (o ifade etmektedirler. Bilgiç böylelikle kongrede Genel Baş- kanlığı, 1965 seçimlerinde de iktidarı elde etmek tasavvurunda görünmekte- dir. Bilgiç ve ekibi bu sebeplerle Mec- lis tatilinin uzun olmasını arzu etmek- te, bu devrede partilerarası mücadele açmayı savaşılacak cephe sayısını art- tırmak bakımından mahzurlu görmek- tedir. İnönü'nün Amerika seyahatinde ve dönüşünden sonra ana muhalefet par- tisinde görülen alışılmamış sükünet bu sebeplere dayanmaktadır. AP. liler, — bugüne kadar devam ettirmiş z dukları demagojik yollarla— ne İn nü'nün hezimete uğradığını iddia ei. mişler, ne de Seyfi Kurtbekin Ameri- ka seyahatine müşavir olarak götürül- memesini polemik konusu olarak orta- ya atmışlardır. AP. son gizli celsede de her zaman başvurduğu basit bir takdiğe iltifat etmemiş, İnönü'nün sorulan sorulara verdiği cevapları ye- terli kabul ederek —bu defa— bir Genel Görüşme isteğinde bulunmamış- tır. Bütün bu noktalar AP. yöneticile- rinin «aman başımıza karışık işler aç- mıyalım. Kendi meselelerimizi halle- delim..» düşüncesi içinde bulundukları- — e olarak kabul edilmektedir. arada Bilgiç aleyhtarı bazı AP. mike iin önümüzdeki devre için sert muhalefet yapılmasını iste- dikleri de ifade edilmektedir. Bu mil- letvekillerinin bazı valilerin tâyinleri- ni ve buna benzer bahaneleri bayrak AKİS/11