2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER rine verilmesiyle ilgili teknik mesele- leri çözmek üzere, U'Thant, Kıbrısta ki Birleşmiş Milletler Komutam Ge- neral Timayya'yı, türk hükümeti de Kıbrıstaki maslahatgüzarı Faruk Şa- -inbaşla (o Türk Birliği oKomutanını görevlendirdiler. Yangına körükle gidenler Ancak,. Adadaki Türk Birliği ve Gir- ne yolu hususunda New Yorkta varılan anlaşma Lefkoşeye bildirilin- ce, işler yeniden çatallaştı. Anlaşılan, Genel Sekreter U Thant'a büyük ü- mitler bağlayan ramlar, türklerin bir uzlaşmaya yanaşacaklarını hiç bek- lemiyorlardı. Hele U'Thant'ın türk şartlarını kabul edeceğini hiç umma- mışlardı. Genel Sekreterin, Türk Bir- liğinin barakalarına çekilmesi için a- giştirme Birliğinin Adaya çıkması ile ilgili olarak ileri sürdüğü şart, Lefko- şe - Girne yolunun silâhlı rumlara ol- duğu gibi silâhlı türklere de kapalı tutulması ve bunun kontrolünün Ba- rış Gücüne verilmesidir. U'Thant'ın yolun sivil trafiğe açılacağı ve buna karşılık Türk Alayının Birleşmiş Mil letler emrine verileceğine dair kara- rı rumlar tarafından bu şekilde tef- sir edilmektedir. Oysaki Türkiyenin şartlarında, işin başından beri herhangi bir değişiklik olmamıştır ve bu husus gerek U'Thant, gerek Barış Gücünün eski Komutanı Gyani ve gerekse General Thimay- ya'ya müteaddit defalar açıkça ifade edilmiştir. Yol eskiden beri türk kont- rolü altındadır Simdi U'Thant ara- Erkin otomobilinde Hazırlık devresinde yak diretmemesi, rumları çok kızdırdı. Bunun üzerine alelacele toplanan kıbrıslı rum liderler, yangına körükle gitmek yolunda artık adamakıllı yer leşen geleneklerine uygun olarak, leri şekilde açılmasına bağlamayı ka- rarlaştırdılar. İşte Lefkoşede yapılan görüşme- lerin, tamamen detaylarla ilgili ol- duğunun açıklanmasına rağmen, uza- yıp gitmesinin başlıca nedenini bu teş kil etmektedir. Barış Gücü Komutanı Thimayya'- ın, iki cemaat temsilcileri ile ikili temaslar halinde devam ettirdiği gö- rüşmelerde meselenin bu yönü ele a- lınmaktadır, Makariosun, Türk De- 10 cılığı ile ramlara bir avantaj tanın- makta ve sivil trafiğe (açılmaktadır. Yoksa silâhsız geçiş hakkının türkler için uygulanması diye bir şey söz konusu değildir. Türk şartı, türkle- rin, eskiden olduğu gibi, silâhlı da ol. sa yoldan faydalanabilmeleridir. Bu- nun aksi, yâni silâhsız geçiş prensi- pinin türklere de tatbiki, Türk Alayı- nın ve St. Hilarion bölgesindeki mü- cahitlerin ikmal imkânlarının kesil- mesi demektir. Hızır gibi!. Kıbrıs meselesinin yeniden çetin bir hal aldığı bu hafta, Birleşmiş Mil- letlerin yeni arabulucusu Galo Plaza' yı taşıyan uçak Lefkoşeye indi. Ancak Plaza. Adaya ayak bastığı sırada rumlar da Birleşmiş Milletlere, meselenin Genel Kurulda görüşülme- si için başvurmuş bulunuyorlardı. Bu, rum yöneticilerin de (ifade ettikleri gibi, barışçı yolların hemen hemen so nuncusudur ve Plaza'nın, iş Birleş- miş Milletlere intikal ettikten sonra ne yapabileceği gerçekten merak ko- nusudur 1902-1906 ve 1912-16 senelerinde Ekvator Cumhurbaşkanlığı yapmış o- lan General Leonidas Plaza'nın oğlu Galo Plaza 1906 yılında New York'ta doğdu, O sıralarda babası (oOGeneral Plaza, New York'ta Ekvator temsil- cisi olarak bulunmaktaydı. Ouito'da öğrenimine başlayan Ga- lo Plaza, California ve Mary Land üniversitelerinde tarım ve daha son- ra da George Town üniversitesinde siyasi ilimler tahsil etti. Ayrıca, Co- lumbia ve Mary Land üniversiteleri ile New School of Social (o Researc'den fahri doktor şeref unvanını aldı. 1936'da Ouito valisi seçilen Galo Plaza, Milli Savunma Bakanı seçildi- gi 1938 senesine kadar bu görevinde kaldı. 1940-44 seneleri (oarasında serbest olarak çalışan Galo Plaza, 1944de A- merika Birleşik Devletlerine elçi ta- yin edildi ve 1946'ya kadar bu görev- de çalıştı. Bu müddet zarfında, Ek- vator delegesi olarak da 1945 San Francisco Konferansında memleketi- ni temsil etti. 1946'da Ekvatora dönen Galo Plaza, 1948'de başkanlık seçim- lerine katılarak, 4 sene müddetle Ek- vator Cumhurbaşkanı seçildi. £ 1958 senesinde ise, Birleşmiş Milletler Mü şahitler Heyeti Başkanı olarak Lüb- nanda bulundu, 1959-60 senelerinde Lâtin Amerika Müşterek Pazar ça- lışmalarını plânlıyan Birleşmiş Mil- letler Lâtin Amerika Ekonomik Kon- seyi çalışma grupunun (o başkanlığını Galo Plaza deruhte etti.. 1950 sene- sinde de Kongodaki Kanuna ve Kito- na üslerinin yönetimi çalışma grupu başkanlığım yaptı 1960-64 seneleri zarfında yeniden serbest hayata dönen Galo Plaza, bu süre zarfında ayni zamanda Ekvator Kalkınma Bankası Başkanlığında bu- lundu ve daha sonra 11 Mayıs 1964'de Birleşmiş Milletler Genel Sekreterinin Özel Müşaviri olarak Kıbrısta görev lendirildi. 16 Eylül 1964 tarihinde işe, Genel Sekreter (o tarafından, Kıbrıs meselesinde arabulucu tayin edildi. Partizanlık Partizani idare Bundan tam yedi yıl önce, Maden bakır 1957 de işletmelerinde bir AKİS 2 Ekim 1964