2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

zırlanmış bir raporun varlığından ha- berim yoktur. Yön dergisinin savun- duğu fikirlerle uzak ve yakın ilgile- rinin asla bulunmadığı dört Bakan hakkında Milli Emniyette bir rapor veya bir haber yoktur. Bilmediğim ve görmediğim bir ra- porun, mevcudiyetini bâr sohbet es- nasında (söylemediğim ve söylemiye- ceğim de muhakkaktır. Fuat Doğu" Doğunun açıklamasımn yanısıra, adıgeçen Komisyonun üyelerinden Şa- di Pehlivanlıoğlunun da haftanın baş larında Salı sabahı bir basın toplan- berinin uyandırdığı merak bir anda sönüp gitti. Büyük gürültüler koparacağı ümi- diyle kaleme alman, haberin kaynağı bir vesikadan ziyade, Meclis koridor- larında dolaşan söylentidir. Izmir Kirli işler Geçen hafta Londra Ticaret Ataşe- liğimizden ve Avustralyadan | İz- mir Ticaret Odası Başkanlığına oge- len yazılar, kuru üzüm ihracatçıları arasında bomba tesiri yarattı. Tica- ret Bakanlığı olaya derhal el koydu ve bir Bakanlık müfettişini (o İzmire göndererek tahkikata başlattı. (o Bu arada, Münihte bir süre önce imza- lanan kura üzüm anlaşmasında taraf olan devletlerden bilhassa oYunanis- tan, türk tacirlerinin risturn yapma- ları karşısında Münih anlaşmasının hükmü kalmadığını bildirdi ve oan- laşmanın feshedilmesi gerektiğini ile- ri sürdü. Olay, İzmirli bazı kura üzüm ih- racatçılarının risturn yolu ile dış ül- kelere çekirdeksiz üzüm ihraç etme- leriyle ilgilidir. Gerek Londra Tica- ret Ataşeliğimizden, gerekse oAvust- ralyadan gelen ihbarlar, bu tacirlerin tüt yolla üzüm satışı yaptıklarını bil- dirmektedir. Risturn odedikodularının ticari çevrelerde ayyuka çıktığı bir / sırada, Türkiye Kuru Üzüm İhracatçıları Bir liği yönetim kurulu, Tarişin hükümet adına kuru üzüm müdahale mubayaa sı yapması konusunda İzmirde top- lantı halinde bulunmakta idi. Top- lantıya, Tariş Genel Müdürü Fehmi AKİS, 2 Ekim 1964 Baş başkanlık ediyordu. Baş, risturn olaylarına temasla, önce bu konunun görüşülmesini teklif etti. Fakat Tür- kiye Kuru Üzüm İhracatçıları Bir. ligi yöneticileri Fehmi Başın teklifi- ni pek ciddiye almıyarak gülüp geç- tiler ve görüşme konusunun birinci YURTTA OLUP BİTENLER plânda Tarişe tanınan imtiyazlar ko- nusu olması üzerinde ısrar o ettiler. Tariş Genel Müdürü bu gayriciddi ha- vaya sinirlendi, fakat birşey de soy- lemek istemedi. Ticaret Bakanlığı, Tarişin, fiyat düşmelerini önlemek amacıyla okuru üzüm müdahale alımlarına başlaması hususunda talimat vermiş, ayrıca bu alımlar için Ziraat Bankası oOGenel Müdürlüğü de Tarişe 50 milyon lira- lık bir kredi açmıştı. Tariş Genel Mü dürü Fehmi Baş, kuru üzüm ihracat- çılarından üzüm bordu için kesilerek İş Bankasında bir hesaba yatırılan fonun Ziraat Bankasına devredilme- sini istiyor, (o İhracatçılar Birliği ise bu işe bir türlü peki deniliyordu. İh- racatçılar, üzüm bordu kurulması hu- susunda ayrılan fona (kendilerinden para kesildiği halde, Tarişin bundan muaf tutulmasını haksız buluyor o ve Tarişin imtiyazlı duruma sokulduğu- nu iddia ediyorlardı. O gün""Ristürn işi mi görüşülsün, yoksa fona kesilen prim konusu omu- görüşülsün?" diye yapılan müzakere- ler bir sonuca bağlanamadı ve top- lantı ertesi güne bırakıldı. Açgözlüler alayı İşte ne olduysa bu ikinci toplantıda oldu. Tariş Genel Müdürü Fehmi Baş, toplantı açılır açılmaz, çantasın- dan çıkardığı bir yazıyı okumağa baş- ladı. Yazı Ticaret Bakanlığından gel- mekte idi ve Bakanlığın, Londra Ti- caret o Ataşeliğimizle, o Avustralyadan gelen risturn ihbarları ile ilgili ola- rak tahkikat açtığı ve İzmire bu ko- nuyu tahkik etmek için bir Bakanlık müfettişinin gönderildiğini bildiriyor- du. Bir gün önce Tariş Genel Müdü- rünün, risturn konusunu ön plânda görüşmek hususundaki teklifini cid- diye almıyan Türkiye Kuru Üzüm İh raçatcıları Birliği yöneticileri birden- bire ciddileştiler, Bu defa kendileri, önce risturn olaylarının görüşülmesi- ni teklif ettiler. Olay hakikaten önem li idi. Zira Münihte yapılan ve Tür- kiye Yunanistan ve Avustralyanın katıldığı toplantıda başlıca çekirdek- siz kuru üzüm ihracatçısı olan (oObu memleketlerin, ihraç fiatları tesbit e- dilmişti. Buna göre 9 numara çekir- deksiz kuru üzümün tonu 325 dolar, 10 numaranınki ise 335 dolardan aşa- ğı ihraç edilemiyecekti. Herhangibir memleket bunun aksine hareket eder- 19