2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Liseli öğrenciler Postu kaybedenler Amerikan eğitim sistemi, bu ül- kenin sosyal ve ekonomik (bünyesine uygun, fakat son derece pahalı bir sistemdir. Bir kere bu sistemde, o Öğ- renciler sınıfları asgari fire ile atla- dıkları için, ilkokulun üstündeki o o- kulların sayısının da ilkokul sayışma çok yakın olması gerekmektedir, Pa halılıgı yaratan ikinci faktör ise, isti- datları istikametinde gelişmeleri iste nilen öğrencileri bu yola itecek sayı- da öğretmen ile, aynı oranda labora- tuvar ve ders aracı Zaruretidir. Ayda yaşıyanlar Türkiyenin bugün bu sistemi ouygu- layabilmesini düşünmek ve bu yolda bazı icraata girişmek (o deliliğe varan boş bir iyimserlikten başka bir şey değildir, 1960 yılındaki o şartlara göre 2000 ortaokul binasına ii olan, fakat buna karşılık sadece 644 ortaokula sahip bulunan bir (oülke- nin durumu meydandadır, Türk eği- timi o derecede zayıf mali imkanlara dayanmaktadır M ortaokul tahsili yapmak şansı bakımından, o nüfusu- üçte ikisi (opeşinen, terk ve antiteye değil kaliteye önem veren, öğrenciyi başarısız olursa o Sı- ratta bırakarak tasfiye de eden klâ- sik Avrupa sistemi, bu şartlar sebe- biyle daha uzun süre Tükiyede uy- gulanabilecek tek sistemdir. Bu belki hoş değildir, fakat gerçeğin ta ken- disidir. Çünkü okul azdır, çünkü öğ- retmen azdır, çünkü ders aracı kıttır, çünkü laboratuvar yoktur. Bu sebep- lerle, ortaokul bulamayan binlerce ço- AKİS, 2 Ekim 1964 cuk açıkta beklerken, "Aman, değer- leri heba etmeyelim" gibi lüks bir slo gan ile tembel öğrenciye yıllaryılı o- kullarda yer kaplayacak imkânlar bahsedilemez. Türkiyenin imkânları, öğrencilerin süratle okullarını bitir- melerini ve arkalarında bekleyen bil- giye aç okulsuz kardeşlerine yer oaç- malarını zaruri kılmaktadır. Gerçeklerden uzak amerikanizm heveslilerinin icadettikleri borçlu sı- nıf geçme ve bütün derslerden ikmâ- le kalma gibi kolaylıklar, bu şartlar YURTTA OLUP BİTENLER içinde türk mili eğitiminin zaten. zorla dönebilen çarkları araşma so0- kulmuş sopalardır. Bu yüzden denge bozulmuş; ortaokul mezunu binlerce çocuk lise bulamamış; üniversiteye giremeyen kütle halinde gençler "Ya ilim, ya ölüm!" sesleriyle (o sokaklara dökülmüşlerdir. Bu arada teknik sahaya maalesef hemen hiç bir , itibar., kazandırılama- mıştır. Borçlu sınıf geçme sisteminin mahzurları, bu sistem uygulanmaya başladıktan kısa bir süre sonra orta- ya çıkmış, fakat 1963 yılına kadar bu konuda bir tashih yapılmak imkânı bulunamamıştır. Yapılan araştırma. 10'a çıktığınıve bu oranın gittikçe yükselerek, 1961 Yılında 95 38 'e ulaş- tığını ortaya koymuştur, öğretmen- ler, yapılan anketlerde bu O sistemin eğitime verdiği zararlardan dert yan mışlardır. Nihayet 1963 Ağustos ayında Milli Eğitim Bakanlığı bu konuya el atmış, ilmi araştırmaların, anketlerin ve acı gerçeklerin gösterdiği (o zorunluğa uyarak sistemin kaldırılması için ka- rar alınmıştır. (o 1963 yılının Aralık ayında Resmi Gazetede (yayınlanan bu karar, daha önce her türlü yayın vasıtası. ile bütün öğrencilere ve veli- tur. açıklandığında veli ve öğren- cilerden herhangi bir ses oveya Öktem basın toplantısında Balık baştan kokar