2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

F E Buluşlar Elektronik ve tıp Doktorluğun eskidenberi elektrik ve onun çok yeni sayılacak bir uygu- lama alam olan elektronikle yakın- dan ilgilendiği, ohattâ birçok heki- min, sırf kişisel ilgileriyle, elektronik alanında çalışarak bazı buluşlar or- taya koydukları hep bilinmektedir. Da ha çok amatörce çalışmaların sonu- cu olan bu buluşlar, özellikle tababe- tin kimya ve fizik metodlarıyla çöze- mediği veya eldeki çözüm yollan ye- tersiz durumda bulunan alanlardaki konulara inhisar etmektedir. Bu arada elektronik mühendisieriy- la doktorların ortak çalışmaları sonu- cunda meydana gelmiş çok çeşitli âlet ler ve tıp araçları başarıyla insanlık ideallerine hizmet etmektedir. Bun- lardan özellikle kalp akımlarını kay- detmek suretiyle kalpteki kapakların çalışmalarını (o incelemek (imkânını sağlayan "elektrokardiyograf", beyin deki sinir hücrelerinin gayet zayıf a- kımlarının değişimlerini o kaydederek teşhis ve tedavide büyük yardımlar sağlayan "elektroansefalograf" ve sa- dece kısa dalgalı bir verici postadan başka birşey olmayan o "elektrodiya- termi", günümüzde en basit hastaha- nelerin veya kliniklerin bile kullan- dığı harcıalem cihazlararasınagir- miş bulunmaktadır. İnsanlığın kurtuluşu yolunda İtalyan bilgini Galvani'nin ilk defa elektrik akımının kurbağa kasları üzerindeki uyarıcı etkisini bulup gös- terdiği 1791 yılından bu yana geçen u- zun yıllar, bilginlerin insan vücudun- daki elektrik akımlarının o ölçülmesi veya, tersine, elektrik akımlarına karşı insan vücudundaki o çeşitli organla- rın gösterdiği reaksiyonların incelen- mesi yolunda hatırı sayılır ilerlemeler kaydetmesine yaramıştır. Hele elekt- roniğin son on yılda gösterdiği mu- azzam hızlı gelişme bu alanda da ken- disini belli etmiş, bir zamanlar akla bile gelmeyen denemeler artık günün aktüalitesi haline gelmiştir Elektronik ölçü aletlerinin genel- likle çok kolay kullanıabilen, pek faz la pahalı olmayan, güvenilir cinsten olması da ilgiyi geniş ölçüde arttır- mış, bu yüzden artan talep ise ima- lâtçı firmalar arasındaki rekabeti kam çıladığından. fiyatlar bir oranda dü- sürtebilmiştir. Artık bugün. merakı bir hekim için, utananına göre. yuka- rıda sözü geçen âletlerden birini ma- kül fiyatlar ve ödeme şartlarıyla ol- mak, erişilmesi imkânsız bir amaç ol- maktan çıkmıştır. AKİS, 2 Ekim 1964 N Öte yandan, kullanılan bu yardım- cı âletler sayesinde hastalıkların veya bünyevi arızaların vaktinde oraya çı- karılması, teşhislerde isabet şansının çok arttırılması da sağlandığından, hekimlerin çoğu, gün geçtikçe daha büyük bir ilgiyle bu âletlere o rağbet göstermektedir. Mamafih, teknik yön den amaç, mevcut filet tiplerinin ge- liştirilmesi, fiyatlarının ucuzlatılma. sı ve sürümün arttırılmasından daha önde olarak, tıp alanında yeni hiz- metler görecek yepyeni cihazların or- taya konulmasıdır. Ameliyatta elektronik Cerrahlığın başlangıcından bu yana çözülmesi gereken en önemli prob bu arada telkin veya "ispritizma" yol- larıyla bu işin başarılmasına da ça- lışılmışsa da, tam bir sonuç alınama- mıştır. Bu konuda başarı yine, ame- liyat edilecek hastanın bünye ve mo- ral durumuna dayanmaktadır. İşte bu amaçla çalışmaya başla- yan, işe kendisini vermiş doktorlar, ve elektronikçilerden kurulu ekipler, A- merikada, Rusyada ve daha birçok ül- kelerde araştırmalar yaptılar, buluş- larını geliştirdiler oOve sonunda, bir düğmeye basmakla ameliyat masasında yatan hastayı uyutmayı (o başardılar. Bunu ilk başardıklarını ruslar kadar amerikalılar da iddia etmekteyseler de, aslında her iki ülkenin bilim a- damları, birbirinden habersiz ve ap- ayrı metodlar uygulayarak çalıştıkla- rından, kimsenin diğerinden geri ol- duğunu tam olarak savunmasına im- kân yoktur Bir ameliyat Yeni araştırmalara doğru lemlerin başında, bu tıbbi işlemi has- taya mümkün mertebe duyurmaksızın. ve acı vermeden yapmanın geldiğin- de şüphe yoktur. Bunun, hastanın morali üzerinde yapacağı etki kadar. de, acı duyurmamak amacıyla uygu- lanan "anestezi" metodlarından bir- çoğunun hastanın bünye ve sağlık du rumuna göre derece derece tehlikeler gösterdiği de bilinmektedir. Bu ba- kımdan, bünyevi sarsmaksızın acı du- yılmasına engel olarak bir metodun bulunması için çok uğraşılmış hattâ Elektronik anestezi Elektronik yolla anestezinin. , başarı- labilmesi için. uzun bir süre, in- san vücudundaki sinir eren nasıl çaktıklarının incelenmesi ge- rekmiştir. Bu, elektroniğin son on yıl- da gösterdiği ilerleme sayesinde ko- hissini beyne ulaştırabilmesinin, geçen olayların (oesas bakımından elektro- kimyasal olduğu, herbir sinir hücresi- nin içinde pozitif ve negatif işaretle- re benzeyen elektro-şimik olayların geçtiği böylece tenbihlerin beyne ka- 27