2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Etibank Genel Müdür vekili R. Kurşuncu Eveleme geveleme.. Temeltaşın AP li olduğunu, partizan- ca tutumu yüzünden işçiler arasında siyasi faaliyetlerin arttığını söylemek- te ve bu iddialarına mesnet olarak Temeltaşın bazı OAP'li işçilere se- çim (sırasında izin verdiğini, bu işçilerden bir kısmının köylerine gi- derek AP'li seçmeni hazırladıklarını, bir kısmının ise gece sabaha kadar oy pusulası dağıttıklarım göstermek- tedirler. o Ancak bu iddiaların lâfta kalmaması ve müspet delillerle orta- ya konması gerekmektedir ki iki po- litikacı bunu yapamamaktadırlar. Söylediklerine göre bunu Mecliste ya- pacaklardır. Fehmi Alparslanın bir iddiası da Zahit Temeltaşın başarısız bir idare, ci olduğudur ki bu itham da delilden yoksundur. Aksine Temeltaş Murgul Bakır işletmelerinin o başına getiril- diği" gün işletmeyi zararla devralmış ve milyonlarca lira kâra geçirmiştir. Ancak bu arada aydınlanması ge- reken başka husus, müesseseyi büyük zararlara sokan eski Murgul Bakır İşletmesi Müdürü Mesut Betliin Te- meltaşın yerine tekrar tayininin ne- denleridir ki bu konu ile ilgili olarak bir açıklama beklenmektedir. Istanbul Yel üfürdü su götürdü Geride (o bıraktığımız Ohafta içinde, 14 Çarşambayı Perşembeye bağlayan gece saat 2210 sularında O İstanbul Radyosu, yayınlamakta olduğu "Bek lamlar Geçidi "ni birdenbire keserek, aralıklarla şu anonsu yapmağa başla- dı. "— Dikkat! Saat 1930 sularında Çanakkale açıklarında . bulunan bir şişede, gemimiz oMidilli açıklarında battı, imdat istiyoruz ibaresini taşı- yan bir pusula'ele geçmiştir. Bunun Ahmet Kaptan idaresindeki o'Poyraz' motoruna ait olduğu (sanılmaktadır. İlgililere ve ir halindeki denizci- lere duyurulur Radyonun bu haberi ulaştırmaya çalıştığı sıralarda, İstanbulda da otuz yıldır görülmemiş bir fırtına ortalığı birbirine katıyordu. O gece ve ertesi gün, şehirde hayat felce uğradı, va- pur, tren ve uçak seferleri (aksadı, su ve elektrikler kesildi, £ telefonlar çalışmadı, alçak semtleri sular bastı ve yıllanmış çürük evler çöktü. Çarşamba geceyarısına doğru baş. tayan şiddetli lodos . saatte 75 kilomet re hızla esiyordu, -yyağmuru da be- raberinde getirmişti. Şehir, henüz son baharın eşiğinde bulunduğu için. böy- le âni ve beklenmedik (o değişikliklere hazır değildi. e Kış aylarında bile en küçük bir tabiat değişmesinde düze- ni bozulan İstanbul, bu ansızın bastı- ran fırtına ve yağmurla ne yapacağı- nı şaşırıverdi. Her aksaklık bir yana, fırtınadan Okaçmak için birbirleriyle yarış eden gemiler ve motorlar lima- nı birbirine kattılar. Metrekareye dü- gen yağmur 74 kilogramı buldu. Cuma günü ortalık yatışıp, lodos İstanbul üzerinden elini eteğini çek- tiğinde, şehir, tanınmaz bir hale gel misti. Karşıdan karşıya geçiş büyük çapta aksadığından, çeşitli iş yerle- rinde, gidiş bütünüyle durmuş, düzen bozulmuş, şehir ikiye bölünmüştü. Telefonların hepsi arızalanmıştı, fı- rınlar halka ekmek ( yetiştiremez ol- muş, Savaş günlerini hatırlatan ek- mek kuyrukları kapılarda uzadıkça u- zamıştı. Çeşitli semtlerde evler, sular altında yatıyordu. Fırtına, yıllanmış ağaçlara yüklenmiş ve çoğunu kökün- den söküp devirmişti. Yine bazı semt lerdeki çürük-çarık evler yerle bir ol- muşlar, içindekiler güçlükle hayatla- rım kurtarmışlardı. Kadıköy rıhtımı çökmüştü, Demirel ve 27 Mayıs ad- larım taşıyan iki gemi fırtına yüzün- den sürüklenmişler ve karaya otur- muşlardı. Birbuçuk gün süren bu görülme- miş fırtına, İstanbulu İstanbulluktan çıkarıvermişti, "Sağnak yağışlı" derken.. Çarşamba sabahı Radyo, o günün ka- palı ve ara sıra sağnak yağışlı ge- çeceğini bildirmişti. (Dediği de çıktı. Öğleyi bulmadan yağmur başladı ve kısa aralarla akşama kadar devam etti. Yavaştan başlayan lodos, gece- . yarışma doğru o kadar hızlandı ki ev- lerin camları zangırdamağa, yağmur da fırtınaya eş hızda ortalığı birbi- rine katmağa başladı. İstanbulda bunlar (o olurken, açık denizlerde korkunç obir panik baş- göstermişti. Seyir halindeki küçüklü büyüklü motorlar ve gemiler sığına- cak bir liman, bir koy, bir kuytu yer peşindeydiler. Aşağıdan yukarıya doğ- ru giden fırtına oOAhmet Kaptanın “Poyraz 2'sini Midilli, İ rında yakaladı ve dalına bindi. Fırtına, lodosun üstünde bir şid- det taşıyordu. Meteorologlara göre, 7 şiddetinde esen lodos rüzgârı, birkaç defa çok kısa aralıklarla 10 şiddetini bulmuş ve bora halini alarak, sani- yedeki hızı 25 metreye çıkmıştır. Bu hızdaki rüzgâr, kalın dalları kıracak, ağaçları devirecek, damlan uçuracak ve. güçsüz yapıları da çökertecek bir güçtedir, 10 şiddetinden yukarısı, ya- ni ll ve 12 şiddetleri ise. artık bora değil, tayfun veya kasırgadır. Bu da AKİS, 2 Ekim 1964