2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER nefes gelmemiş, fakat aradan kosko- ca sekiz ay geçip, değiştirilmiş sistem uyarınca bir dersten o sınıfta dönen- lerin sayısı artmaya başlayınca, yay garalar da yeri göğü tutmuştur. Me- seleyi "milli" gibi kelimelerle (tanım lamağa kadar varan gürültü o halen devam etmektedir. Hattâ, aklıevvel bir muhalefet gazetesi bu o sebepten CHP'den toplu istifaların başladığı- nı haber verecek kadar palavrayı ile. lanlardan biri de, Milli Eğitim Baka- nı İbrahim Öktemdir, Türk milli eği- timi ile ilgili çok daha önemli me- selelerde kendisine ve bakanlığına ü vurdum- Bakan, tesadüfen haklı olduğu önem siz bir konuda polemik tüccarlarına malzeme vermekte acayip bir o cö- mertlik göstermiştir. Basın toplantı- larını takip eden beyanatlarla oObu gürültünün tam ortasına dalan Ök- tem, bu mesele ile direkt bir ilgisi olmıyan ortadan lâflar etmiş, o ope- rasyonu Zorunlu kılan üzücü gerçek. leri açıklamak cesaretini (o gösterece- gine, "ilimde borçluluk olmaz!" gibi vecizeler (o icadederek, Oo karikatürlere konu olmuştur. Mesele, Talim Terbiye (Kurulu Başkanının izah ettiği kadar basit ve açıktır. Türkiyenin önemli ve problemleri yokmuş gibi bu parmağına dolayanlardan. Milli Eği- -im Bakanlığının kapısını aşındıran- lardan ve sözlü soru sahiplerinden MP Senatörü Mustafa Yılmaz İncioğlunun bir özelliğini bilmek durumu bir par ça daha aydınlatacaktır: Mustafa Yıl- maz İncioğlunun bir çocuğu ( vardır. Pek çalışkan olmıyan bu çocukcağız, bu yıl tek dersten dönmüştür!.. Basın Yalancının mumu undan uzunca bir süre önce Sıkı Yönetim tarafından kapatılmış o- lan Yön dergisi, geçen hafta yeniden yayınlanmağa başladı. Türkiyede kuv- vetli bir sol temayül bulunduğu ve bu solcuların Yönde kanalize olacakları iddiasiyle ortaya çıkan, fakat sonra "solcu" diye oGülekten Aydemire ne kadar sistem veya (orejim muhalifi varsaonları Oo payandalamaya kalkıp bu fonksiyonunu kaybeden derginin sahibi, uzun zamandır kapalı kalan Yönün bu ilk sayışım bir de sansas- yon haberle süslemek İstemişti. Dergiyi ellerine alanlar, sayfaları 18 karıştırıp (o sol rüzgârları teneffüs e- derlerken, koskoca bir klişeye takılıp kaldılar v: "Vesika". Klişenin altına ise kocaman harflerle bir başlık atılmış- tı: "Milli Emniyet ıslâh edilmelidir". Doğrusu klişe'de, başlık da, altın- daki yazılar da ilgi çekiciydi. e Vesika diye, Milli Emniyetin çeşitli tarihler- deki bazı sudan raporları, derginin sayfalarına aktarılmıştı. Bu yazılar- da, devrin İçişleri Bakanı Namık Ge- dike, bazı olayların komünist hare- keti olarak gösterilmesi tavsiye edili- yordu. Vesikalar, obir devrin zihniyesini göstermek bakımından son derece ö- nemlidir. Birçok olayın hasıraltı edil- mesinde 27 Mayıs öncesinin en çok Mücadele Komisyonu tarafından Mil- li Emniyete sunulan bir raporda, dört Bakan - Kemal Satır, Muammer Er- ten, Turhan Şahin, Kemal Demir- şüpheli ve tehlikeli isimler olarak gös- terilmektedir ve bu rapor, halen Milli Emniyet arşivlerinde bulunmaktadır. Haber bir anda Başkentte günün konusu oldu. Özellikle AP eğilimli ga- zeteler, mal bulmuş mağribi sevinci içinde, gazetelerinde sütun sütun bu rapordan bahsettiler. Yorumlar yap- tılar, makaleler karaladılar. ve bir tekzip Ama ne Yönün bu görülmemiş san- sasyonu ve ne de AP'li gazetelerin sevinci uzun sürdü, önce Turhan Şahin: Yön Dergisinin kapağı Bir atladı, pir atladı rağbet gösterilen metodu, gerçekten bu olmuştur önün unuttuğu husus, bu vesikaların 1959 tarihini ta- şıdığı ve çok perdenin açıldığı 1964 Türkiyesinde bu usülün tutmadığıdır. Bu arada zihinlerde oçöreklenen tek İstifham bu raporların altında imza- sı bulunan Ziya Selışıkın Milli Emniyetin bir başı oluşudur ki, bu itiraz şöyle formüle edilmektedir: "Bu başa, 1959 model traş gitmez." Ancak sansasyon yaratma heveslisi Yönün vesikaları bundan ibaret de- ğildir ve asıl bomba haber sona sak. lanmıştır. Fakat bu, ayni zamanda Yönün talihsizliğini de teşkil etmiştir Habere göre, bir süre önce Mecliste kurulmuş olan Zararlı Faaliyetlerle — Böyle birşey katiyen söz konu- su değildir. Kendilerini omahkemeye vereceğim" diyerek balonu biraz sön- cak balon, haftanın başlarında aldı- &I bir tekziple patladı. ekzip, derginin sansasyon açık- lamasında haber kaynağı olarak gös- terilen Fuat Doğu tarafından kaleme alınmıştır ve aynen şöyle denilmekte- dir: "Aşağıdaki (o aydınlatmanın Yön dergisinin ilk çıkacak (o sayısında ve dördüncü sayfasında yayınlanmasını dilerim: Meclisteki Yıkıcı Oo Faaliyetlerle Mücadele Komisyonu' tarafından ha. AKİS, 2 Ekim 1964